arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۳

حمله هوایی اسرائیل به جنوب سوریه سه کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشت

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرده که در حمله شب گذشته اسرائیل به چندین هدف در منطقه‌ای در جنوب این کشور، سه نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرده که در حمله شب گذشته اسرائیل به چندین هدف در منطقه‌ای در جنوب این کشور، سه نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع نظامی سوریه گزارش کرده که این حمله «در حدود ساعت ۲۳:۴۰ شب به وقت محلی» اتفاق افتاده و اسرائیل «اقدام به تجاوزی هوایی از بلندی‌های جولان به سوی تعدادی تاسیسات در جنوب انجام داد و پدافند هوایی ما موشک‌های دشمن را رهگیری کرد.»

خبرگزاری دولتی سانا سوریه بدون اشاره به جزئیات حمله، اعلام کرد پدافند هوایی سوریه تعدادی موشک را ساقط کرده است.

این خبرگزاری می‌گوید یک افسر ارتش سوریه در پی این حمله کشته شده است.

به گفته سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، این حمله به یک مرکز وابسته به گروه‌ حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.

این سازمان همچنین گفت که در این حمله سه نفر از جمله یک زن مسن کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند.

براساس گزارش‌ها حمله اسرائیل در نزدیکی شهر سیده زینب، انجام پذیرفته که یک مکان مقدس شیعیان است.

به گزارش خبرگزاری سانا در ۱۹ ژوئن نیز یک افسر ارتش سوریه در همین منطقه کشته شده بود.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ اسرائیل صدها حمله به داخل خاک سوریه انجام داده که عمدتا مواضع ارتش و نیروهای نظامی مورد حمایت ایران از جمله حزب‌الله را هدف قرار داده است.

حملات اسرائیل به سوریه پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، افزایش یافته و تا به امروز چندین مقام ارشد سپاه قدس و حزب‌الله لبنان کشته شده‌اند.

ایران از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند و مدت‌هاست که یک متحد کلیدی برای دولت سوریه به شمار می‌رود، با این حال بارها اعلام کرده است که هیچ نیروی رزمی در سوریه ندارد و فقط افسرانی برای ارائه مشاوره و آموزش نظامی در آنجا مستقر هستند.

اسرائیل نیز بارها اعلام کرده که به ایران اجازه نخواهد داد در سوریه فعالیت کند.

در روز اول آوریل اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه حمله کرد که طی آن هفت نفر از حمله دو فرمانده ارشد و مستشاران سپاه پاسداران کشته شدند و به دنبال این حمله شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل جلسه داد.

در واکنش به این حمله و در اولین ساعات بامداد ۲۵ فروردین، ایران در حمله‌ای «تلافی‌جویانه» موشک‌ها و پهپاد‌هایی را به سوی اسرائیل شلیک کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله ایران از ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز استفاده شده است.

اسرائیل می‌گوید تنها تعداد کمی از این پرتابه‌ها با عبور از لایه‌های پیچیده دفاع هوایی این کشور به خاکش اصابت کردند. به گفته ارتش اسرائیل، از میان ۳۰ موشک کروز، ۲۵ فروند پیش از رسیدن به اسرائیل ساقط شدند.

پس از حمله ایران، در ساعات بامدادی روز جمعه ۱۹ آوریل، ۳۱ فروردین‌ماه حملاتی به پایگاه هوایی ارتش ایران در شهر اصفهان انجام گررفت که به اسرائیل نسبت داده شد. براساس شواهد یک سیستم پدافند هوایی ایران در این حمله هدف قرار گرفت.

در ۱۴ خرداد نیز رسانه‌های ایران گزارش کردند که در حمله هوایی اسرائیل به شهرک حیان در شمال غرب استان حلب، یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام سعید آبیار کشته شد.

 

نظرات بینندگان