arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۰۶ تير ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۶ تیر ۱۴۰۳؛ از تاکید قالیباف بر عدم انصراف تا بیانیه خاتمی و اظهارات روحانی در خصوص انتخابات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ظریف: پزشکیان کسی است که برای بلندپروازی سرکوب نمی‌کند
محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در جمع هواداران مسعود پزشکیان گفت: خیلی متفاوت است که خشک مغزان و چماق به دستان در پاستور باشند یا پزشکیان، فرق آن به اندازه گوشت ۱۲۰ هزار تومانی تا ۷۵۰ هزارتومانی است. وی اضافه کرد: اجازه ندهید گروهی مزدبگیر بگویند که شما نباید سر صندوق بروید، من می‌گویم تفاوت از زمین تا آسمان است، پزشکیان کسی است که برای بلندپروازی سرکوب نمی‌کند، پزشکیان تلفن شما را فیلتر نمی‌کند که فیلترشکن بفروشد. 

پزشکیان: من دولت خودمم، دولت روحانی مگر چه بدی داشت؟
پزشکیان در پاسخ به اینکه آیا دولت شما دولت سوم روحانی ست گفت: من دولت خودمم، دولت روحانی مگر چه بدی داشت؟ وی در ادامه گفت: دولت روحانی برجام را درست کرد، این‌ها به برجام بد و بیراه می‌گویند و خودشان را می‌کشند که برجام را برگردانند، ولی نمی‌توانند.

خاتمی: به پزشکیان رای خواهم داد
سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات با بیا ن اینکه در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریتی که احساس می کند گوشی برای شنیدن صدای شان وجود ندارد همصدا شدم گفت: این بنده کوچک خداوند که خیر و پیشرفت کشور و سربلندی ملت و والایی و توانمندی جامعه را می‌خواهد شرکت در انتخابات را در این مرحله موجه می‌داند و به جناب دکتر پزشکیان رأی خواهد داد. 

روحانی: چنین فساد دبشی نداشتیم؛ فساد بود قبلاً، اما نه به این دبشی
روحانی گفت: به این حرف‌ها هم گوش نکنیم که رئیس‌جمهور از قبل تعیین شده است و اسمش معلوم است. ما باید کارمان را انجام دهیم. در سال ۹۲ به خود من هم می‌گفتند که تو برای چه تبلیغ و صحبت می‌کنی؟ رئیس‌جمهور که معلوم و تعیین شده است. او با بیان اینکه  باید دنبال تفکری برویم که مردم را از تحریم نجات می‌دهد گفت: ببینید فساد چه کرده، چه فساد دبشی! چنین فساد دبشی نداشتیم؛ فساد بود قبلاً، اما نه به این دبشی. او گفت: ما باید به مردم بگوییم یک عده که امروز به عنوان کاندیدا آمدند می‌خواهند همین سه سال را ادامه دهند، شما این را می‌خواهید یا کسی که دنبال تحول است؟

نتایج یک نظرسنجی: ⁧«پزشکیان» ⁩۳۴٪، «قالیباف» ۲۳٪ و «جلیلی» ۲۰٪
مصطفی فقیهی نوشت: اختلاف ‎پزشکیان با رقبا «دو رقمی» شد؛ براساس نظرسنجی یک «مرکز معتبر» با مشارکت ۵۶ درصد: پزشکیان ۳۴/۴ درصد، قالیباف ⁩ ۲۳/۹ درصد، جلیلی ⁩ ۲۰/۲، مابقی ⁩ ۴/۶ و ‏هنوز تصمیم نگرفته‌ام: ۱۰/۶ 

وعده جدید قاضی زاده بعد از قول حل مشکل بورس در ۳ روز
قاضی زاده گفت: آینده روشن است و شهید رئیسی نشان داد میتوانیم ایران را در ۸ سال آینده به قله‌های پیشرفت برسانیم.

کنایه پورمحمدی به عبدالملکی
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با کنایه به عبدالمالکی، وزیر رفاه دولت سیزدهم گفت: من مصمم هستم پس از موفقیت یک لایحه بدهم تمام بنگاه‌های کشوری و لشگری به مالکیت بازنشستگان در بیاید. متاسفانه کسی وزیر رفاه می‌شود که از اولیات اقتصادی ناآگاه است. 

پزشکیان: باشد؛ همه تقصیر‌ها برای گذشته است؛ پس مقصر قیمت گوشت و ... چیست؟
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقای قاضی زاده که دائم گیر می دهد یک تماس با جانبازان بگیرند و بپرسند اوضاع شان چطور است. تصور نمی کنم اقای قاضی زاده تا اخر در انتخابات بماند. او گفت: باشد؛ همه تقصیرها برای گذشته است؛ پس مقصر قیمت گوشت و غیره چیست؟ لابد این هم تقصیر امریکاست.

پنجمین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری
پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار شد. پزشکیان در این مناظره گفت: جهرمی الان به من گفت قالیباف و جلیلی دستور قطع اینترنت را در ابان ۹۸ دادند؛ بعدش هم جهرمی را دادگاهی کردند. جلیلی هم تاکید کرد که برنامه‌ام را به شهید رئیسی دادم؛ ایشان هم اجرا کرد. پورمحمدی هم تصریح کرد: در دولت فعلی، بورس کلا قفل شد. قاضی‌زاده بر اینکه دعوای باحجاب و بی‌حجاب دروغین است تاکید کرد و زاکانی نیز مدعی شد که من معروفم به اینکه از حقوق مخالفینم دفاع می‌کنم. قالیباف هم که در چند مورد به پزشکیان حمله کرده بود گفت: با وعده برجام یا درجا، مردم را معطل کردند.

روحانی: توافق احیای برجام را آماده کردیم؛ فقط یک امضا مانده بود، اما دولت فعلی نتوانست آن را نهایی کند
حسن روحانی رئیس جمهور پیشین کشور گفت: اصلاً برجام خوب یا بد، ما فرصتی در اختیار دولت سیزدهم گذاشتیم برای اینکه برجام را نهایی کند، خب سه سال گذشت چرا نتوانستند این برجام را نهایی کنند؟ ما که همه چیز را آماده کرده بودیم، یک امضا مانده بود. آقای دکتر ظریف و آقای دکتر عراقچی زحمت آن را کشیده بودند، همه بحث‌ها در شورای عالی امنیت ملی شده بود. همه کار‌ها انجام گرفته بود، یک امضا مانده بود. یک امضا کردن سه سال وقت می‌خواست؟ سه سال تمام شد و امضا هم نشد و معلوم هم نیست هیچ‌وقت امضا شود.

رهبر انقلاب: آنکه تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌توان قدم از قدم برداشت او خوب مدیریت نخواهد کرد
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم پنج استان گفتند: خیلی‌ها با لبخند دشمن خاطرشان جمع می‌شود که دیگر خطری نیست؛ اگر دشمن لالایی بدهد خوابشان می‌برد. ایشان گفتند: آنکه تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌توان قدم از قدم برداشت او خوب مدیریت نخواهد کرد. ایشان تاکید کردند: برخی با لبخند دشمن خاطرشان جمع می‌شود و با لالایی دشمن خوابشان می‌برد. تصور می‌کنند باید آویزانِ به این قدرت و آن قدرت باشند یا خیال می‌کنند که همۀ راه‌های پیشرفت از آمریکا می‌گذرد؛ نه این‌طور نیست.

چهره های نزدیک به قالیباف: ثابتی، رسایی و شهبازی مانع کناره گیری جلیلی اند
امین صادقی از چهره های نزدیک به قالیباف نوشت که خبر موثق، ثابتی و رسائی مانع انصراف جلیلی به نفع قالیباف هستند. اگر وحدت صورت نگیرد شکست جبهه انقلاب را به پای این دو نفر بنویسید.جلیل محبی نیز در تایید این توئیت نوشت: بیشتر صادق شهبازی. 

قالیباف: انصراف نمی دهم
قالیباف در واکنش به اخباری درباره کناره گیری از انتخابات گفت: کناره‌گیری من شایعه است؛ به عهدی که با مردم بستم، تا پایان ادامه خواهم داد. وی افزود: اگر قرار بود کنار بکشم، در مجلس می‌ماندم .

مشاور جلیلی: «دکتر» انصراف نخواهد داد
امیر حسین ثابتی، مشاور جلیلی در توئیتی نوشت: با توجه به صدرنشینی دکتر جلیلی در نظرسنجی های مختلف وی تا آخر در صحنه باقی خواهد ماند.

 

نظرات بینندگان