arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۹ خرداد ۱۴۰۳؛ از آخرین اخبار ییرامون نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری تا افشاگری واعظی علیه شمخانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ظریف: کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شوم
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: خیر. 

افشاگری واعظی علیه شمخانی
محمود واعظی گفت: روحانی شخصاً مسأله برجام را دنبال می‌کرد و خیلی مشخص بود، اما اگر دبیرخانه همسو بود، می‌توانست به راحتی حل شود؛ چه بسا می‌توانم بگویم اگر دبیرخانه همسو بود، در دولت دوازدهم امضا می‌شد. عوض کردن دبیر همیشه یک توافق بین رئیس‌جمهوری و مقام معظم رهبری است. این توافق حاصل نشد. آقای روحانی چند بار اقدام کردند. حدود ۵-۶ بار در طول چهار سال آقای روحانی این کار را کردند. اواخر دولت دوازدهم، خط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دوره شمخانی، عدم احیای برجام بود؛ اگر دبیرخانه همسو بودهمان زمان احیا می‌شد.

تسنیم: محسن هاشمی کاندیدا می‌شود
تسنیم نوشت: شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری به تصمیم اولیه خود برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی رسید. محسن هاشمی درباره این تصمیم گفته است که مخالفتی با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. 

جلسه دو ساعته واعظی، نوبخت و جنتی با لاریجانی
علی آقازاده، معاون حزب اعتدال و توسعه گفت: اولین اقدام ما هم صحبت با دکتر لاریجانی بود که روز چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد. من به همراه آقای واعظی و نوبخت و جنتی، جلسه دو ساعته‌ای را با ایشان داشتیم. الان نمی‌توان گفت که آقای لاریجانی تصمیم به حضور گرفته یا خیر، اما من فکر می‌کنم که آقای لاریجانی در صورت عبور از فضای ۱۴۰۰، مایل است که ثبت نام کند. 

قالیباف با ۱۹۸ رای رییس مجلس دوازدهم شد
محمدباقر قالیباف با رأی نمایندگان به عنوان رییس مجلس انتخاب شد. در جلسه امروز منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و محمدباقر قالیباف برای کرسی ریاست به رقابت پرداختند که قالیباف با ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای اخذ شده رییس مجلس دوازدهم شد. ذوالنوری ۶۰ رای و متکی ۵ رای آوردند و آرای باطله هم ۲۴ رای بود. 

دفتر علم الهدی: همسر رئیسی کاندیدا نیست
صفایی، مسئول دفتر علم الهدی اطلاع داد که " موضوع حضور و کاندیدا شدن همسر شهید رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری اصلا صحت ندارد. وی گفت: خانواده ایشان عزادار هستند قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را ندارند از کاندیدا یا جناحی هم حمایت نخواهند کرد. " 

اسپانیا، ایرلند و نروژ رسما فلسطین را کشور خواندند
مقام‌های ارشد سه کشور اسپانیا، ایرلند و نروژ اعلام کردند که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند. 

ممکن است کاندیدایی شرط سنی را نداشته باشد ..
قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان گفت: اصل بر این است که تمام کسانیکه می‌خواهند وارد صحنه شوند، باید تابع دستورالعمل شورای نگهبان باشند. ممکن است از نخبگان، نوادری پیدا شود که شرط سنی را نداشته باشد و یک سال کمتر یا بیشتر داشته باشد. شورای نگهبان در فهم خود محدود به این است که متناسب با دستورالعمل پیش رود یا خیر، در دستورالعمل پیش‌بینی شده که شورای نگهبان فردی را شامل اصل ۱۱۵ دانست، اما شرط سنی را نداشت، استثنا قائل شود. 

اطلاعیه دفتر محسن رضایی درباره نامزدی
دفتر محسن رضایی در اطلاعیه‌ای به گمانه‌زنی‌های منتشرشده مبنی بر حضور یا حضور نیافتن وی در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد و اعلام کرد: «اخیرا اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری دراین رابطه نداشته‌اند و در حال حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت در بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند. درصورتی که ایشان به تصمیمی برسند بصورت رسمی اعلان خواهد شد.»

سعید محمد در انتخابات ثبت‌نام می‌کند
برنا نوشت: سعید محمد رئیس اسبق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیادر انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند. 

محمد صدر: خاتمی پیشنهاد داد ثبت نام کنم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با آقای خاتمی ملاقات داشتم و ایشان پیشنهاد دادند که بنده در انتخابات شرکت کنم. اما هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفتم. 

محسن هاشمی: شورای مرکزی حزب از نامزدی من حمایت کرده، نه اینکه من نامزد شده باشم
محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تایید نکردن خبر حضورش در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم. 

یک اصلاح‌طلب در هیات رئیسه مجلس
غلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم و از اعضای هیات موسس فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم (متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب و میانه‌رو) به عضویت هیات‌رئیسه مجلس درآمد. 

نظرات بینندگان