arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

آژانس فضایی چین کاوشگری را با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از بخش «تاریک ماه» به فضا پرتاب کرد. اقدامی که برای اولین بار در جهان صورت می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: آژانس فضایی چین کاوشگری را با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از بخش «تاریک ماه» به فضا پرتاب کرد. اقدامی که برای اولین بار در جهان صورت می‌گیرد.

یک موشک بدون سرنشین حامل کاوشگر «چانگ ای-۶» در حدود ساعت ۱۷.۲۷ دقیقه امروز به وقت محلی از مرکز فضایی ون چانگ به فضا پرتاب شد.

قرار است این کاوشگر در ماموریت ۵۳ روزه خود حدود ۲ کیلوگرم از خاک بخش «تاریک ماه» را برای تجزیه و تحلیل نمونه‌برداری کند.

منظور از بخش «تاریک ماه»، آن بخشی است که از زمین قابل مشاهده نیست، اما این به معنای آن نیست که این بخش پرتو‌های خورشید را دریافت نمی‌کند.

این بخش از ماه دارای پوسته ضخیم‌ترو قدیمی‌تری است که گودال‌های بیشتری دارد و به نسبت سمت دیگر ماه کمتر با گدازه‌ها پوشیده شده است

دانشمندان امیدوارند که از طریق این پروژه بتوانند نمونه‌هایی را جمع‌آوری کنند که به روشن شدن چگونگی شکل‌گیری ماه کمک کند.

جی پینگ، معاون مرکز اکتشافات ماه و مهندسی فضایی چین به خبرنگاران گفت: «کاوشگر چانگ ای-۶ برای اولین بار نمونه‌هایی را از سمت تاریک ماه جمع آوری خواهد کرد».

این کاوشگر به نام الهه ماه و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های اساطیری چینی نامگذاری شده است.

انتظار می‌رود که این کاوشگر در حوضه قطب جنوب - آیتکن که نام یک دهانه بر روی سطح ماه است فرود بیاید که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر عرض و تا ۸ کیلومتر هم عمق دارد.

سپس ماموریتش که جمع آوری خاک و سنگ از سطح ماه و انجام آزمایش بر روی آن‌ها است را آغاز خواهد کرد.

پرتاب این کاوشگر، اولین ماموریت از سه ماموریت بدون سرنشین به ماه است که چین برای این دهه برنامه‌ریزی کرده است.

کاوشگر «چانگ ای-۷» قطب جنوب ماه را برای یافتن آب جستجو خواهد کرد و کاوشگر «چانگ ای-۸» تلاش خواهد کرد تا امکان فنی ساخت یک پایگاه برنامه‌ریزی شده معروف به ایستگاه بین‌المللی تحقیقاتی ماه را ایجاد کند.

پیش از این کاوشگر «چانگ ای-۵» در دسامبر سال ۲۰۲۲، به هنگام بازگشت به زمین، تازه‌ترین گدازه‌های ماه را بازیابی کرد.

پرتاب کاوشگر «چانگ ای-۶» تازه‌ترین مرحله در برنامه اکتشافات فضایی چین است که در رقابت با آمریکا است.

پنج سال پیش چین اولین کشوری بود که یک کاوشگر را در سمت «تاریک ماه» فرود آورد.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، اولین فضانوردان خود را به ماه بفرستد و کاوشگر‌هایی را هم برای جمع‌آوری نمونه‌هایی ازمریخ و مشتری به این سیارات پرتاب کند.

"نیمه تاریک" ماه کجاست؟

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

بخشی از ماه را ما از زمین هرگز نمی‌بینیم، چون همواره یک سمت ماه رو به زمین است.

آنچه به نیمه تاریک ماه مشهور شده در واقع تاریک و تیره نیست، اما اطلاعات چندانی در باره این سمت از ماه وجود ندارد و برای زمینیان همواره با رمز و راز همراه بوده است و به همین خاطر است که آن را سوی «تاریک ماه» لقب داده‌اند.

در سال ۱۹۶۸ فضانوردان فضاپیمای آپولو اولین انسان‌هایی بودند که شخصاً نیمه دورتر ماه را دیدند، اما اولین عکس‌برداری از "نیمه پنهان" ماه را فضاپیمای لونای ۳ شوروی سابق انجام داد.

نظرات بینندگان