arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
فیروز نادری، کارشناس خودرو، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد، اما انجام نداد، چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود / خودروساز‌ها می‌خواهند قیمت بازار و کارخانه را به یکدیگر نزدیک کنند؛ پارس در بازار ۶۰۰ میلیون بود، اما کارخانه ۳۰۰ میلیون که به یکباره گران شد / وقتی رکود باشد افزایش قیمت اثری بر بازار ندارد، اما اگر بازار داغ باشد و قیمت را زیاد کنند فاجعه می‌شود

فیروز نادری، کارشناس خودرو، درباره وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: بازار با این افزایش قیمت‌ها هم راکد است و تقاضا خیلی کم شده است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد 2 ماه رکود داریم. الان خریدار ماشین اصلاً در بازار نیست و بازار هم ماشین زیاد دارد. دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد اما انجام نداد چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به یکباره پژو پارس بیش از صد میلیون تومان گران شد و بوی گرانی دیگر ماشین‌ها نیز به مشام می‌رسد. چنین رفتار‌های هیجانی از سوی دولت و خودروساز، نه تنها موجب رونق بازار نمی‌شود بلکه نگرانی از بابت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را افزایش داده و سرمایه‌ها به سمت بازار‌هایی مانند طلا کوچ می‌کنند.

فیروز نادری، کارشناس خودرو، درباره وضعیت فعلی بازار خودرو به «انتخاب» گفت: بازار با این افزایش قیمت‌ها هم راکد است و تقاضا خیلی کم شده است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد 2 ماه رکود داریم. الان خریدار ماشین اصلاً در بازار نیست و بازار هم ماشین زیاد دارد. دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد اما انجام نداد چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود.

وی در ادامه در رابطه با افزایش بی قاعده‌ی قیمت خودرو‌های داخلی بیان کرد: افزایش قیمت‌ها اگر روی همه‌ی ماشین‌ها رخ دهد اصلاً اتفاق خوبی نیست. پژو پارس تولید‌اش قطع شده اما حالا 50 درصد گران شده است. گروه بهمن روی ماشین بیش از 1 میلیارد تومانی خود 200 تومان گذاشته است اما روی ماشین 300 تومانی داخلی 150 میلیون گذاشته‌اند. این‌ها می‌خواهند بازار و کارخانه را به یکدیگر نزدیک کنند اما موفق عمل نکردند. پارس در بازار 600 میلیون بود اما کارخانه 300 میلیون که به یکباره گران شد. خودرو‌های خارجی هم درگیر رکود هستند اما بیشتر از ایرانی‌ها می‌فروشند. مردم گزینه دیگری برای خرید ندارند. کسی که ماشین بالای یک میلیارد می‌خواهد ناچار به خرید چینی است.

او درباره آینده پیش رو بازار خودرو افزود: اگر رکود ادامه دار باشد قیمت خودرو می‌شکند و قیمت‌ها پایین می‌آید. وقتی رکود باشد این کار‌ها اثری بر بازار ندارد. دولت هم متوجه شد که در این رکود چنین کاری کند تا التهاب بیشتر نشود. اگر بازار داغ باشد و قیمت را زیاد کنند فاجعه می‌شود. الان که رکود است تأثیری بر بازار نمی‌گذارد. کسانیکه حواله خریده‌اند دچار زیان شدند.

نادری درباره خروج سرمایه از بازار خودرو گفت: چنین تصمیماتی باعث می‌شود سرمایه از بازار خارج شود. الان 50 درصد خریداران ما یا سرمایه‌گذار هستند یا دلال و مصرف‌کننده واقعی نیستند. وقتی حاشیه سود پایین بیاید، این افراد هم به سمت بازار دیگری ‌می‌روند. ممکن است سرمایه بازار کم شود. اگر رکود ادامه دار باشد و کارخانه هم قیمت را به بازار برساند، کسی روی ماشین سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

نظرات بینندگان