arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۷ دی ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۷ دی ۱۴۰۲؛ از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ۲۰۰ قلم کالا تا ماجرای رویا حشمتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.


مدت زمان ویزیت بیمار از ۲۰ دقیقه به ۲ دقیقه رسیده
حسین کرمانپور، پزشک گفت: جامعه درمانی کشور جز معدود مشاغلی است که درآمد آن ریالی است، اما هزینه آن دلاری است. شما ویزیت و تعرفه‌ها را به ریال دریافت می‌کنید، اما انواع آزمایش‌ها و تست‌ها و وسائل پزشکی با دلار خریداری می‌شود. حقوقی که من و شما می‌گیریم اگر قرار باشد که به ریالی سرمایه گذاری شود راحت است. مثلا شما روی کالایی که ریالی قیمت گذاری می‌شود سرمایه گذاری نمی‌کنید، اما مردم روی طلا سرمایه گذاری می‌کنند، چون با دلار ارتباط دارد. کمانپور اضافه کرد: با تمام این حرف ها، نگرانی ما این است که با تعرفه‌های فعلی کیفیت درمان روز به روز در حال سقوط بیشتر باشد. از من پزشک که بیمار را باید بیست دقیقه ببینم، اما الان دو دقیقه شده است تا تجهیزاتی که باید به دلاری بخریم.

 بلیت سینما شناور شد؛ از ۲۵ تا ۸۰ هزار تومان
از این هفته، قیمت بلیت سینماها، به شکلی شناور از ۲۵ تا ۸۰ هزار تومان طی روزهای هفته تعیین می‌شود که این رویکرد، فارغ از تامین بخشی از هزینه‌های تولید، توزیع و پخش، می‌تواند دست مخاطبان را در انتخاب روزهایی که می‌توانند با بضاعت مالی خود به سینما بروند را باز می‌گذارد.

حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ۲۰۰ قلم کالا
بر اساس اعلام مسئولین دولتی حدود ۲۰۰ قلم کالا از فهرست ارز ۲۸۵۰۰تومانی مرتبط با سیاست تثبیت ارزی خارج شده‌اند. 

 مجوز مشروط شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو
سخنگوی شورای رقابت گفت: در مصوبه اخیر شورای رقابت بنا شد تا به خودروسازان اجازه داده شود در صورت افزایش تولید بتوانند خودرو‌های مازاد از برنامه تولید را با قیمت جدید عرضه کنند. پیش از این اظهارات، دبیر انجمن قطعه سازان گفته بودطرحی تصویب شده که بر اساس آن ایران خودرو و سایپا می‌توانند تا پایان سال ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند .

اعلام جرم دادستانی تهران علیه ۷ چهره مشهور فضای مجازی و صادق زیباکلام
فارس نوشت: برخی از چهره‌ها که پس از حادثه تروریستی کرمان، اقدام به اظهارات خلاف اخلاق و قانون کرده بودند از سوی دادستانی تهران احضار و علیه این افراد اعلام جرم صورت گرفت. برهمین اساس، متهمان که شامل هفت چهره مشهور فضای مجازی هستند جهت ارائه توضیحات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند. همچنین دادسرای عمومی و انقلاب تهران علیه صادق زیباکلام نیز که ادعا‌هایی را در رابطه با حادثه تروریستی کرمان مطرح کرده بود نیز اعلام جرم کرده است. 

مدیر حوزه های علمیه: هر اقدامی برای افزایش مشارکت، عبادت است
اعرافی، رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: انشاءالله مشارکت باید به بالای ۵۰ درصد برسد و هر اقدامی برای افزایش مشارکت صورت بگیرد یک عبادت است. 

شهادت همسر و دختر برادر معاون حقوقی رئیس جمهور در حادثه تروریستی کرمان
در حمله تروریستی روز چهارشنبه در کرمان همسر و دختر برادر محمد دهقان به شهادت رسیدند. شهیده مریم قوچانی غروی، ساکن مشهد مقدس، همسر غلامحسین دهقان برادر بزرگ محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور است. دختر این بانوی شهید نیز جزو مجروحان حمله تروریستی کرمان بود که امروز بر اثر جراحات وارده رسید. 

تکذیب شایعه خنثی‌سازی بمب در اطراف گلزار شهدای کرمان
روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: مردم به شایعات و خبرسازی‌های هدفمند و جعلی مانند آنچه در روزهای اخیر به عنوان خنثی‌سازی بمب توسط تیم‌های یگان چک و خنثای سپاه در فضای مجازی شایع شده است، توجه نکنند. 

توصیه عباس عبدی به فعالان رسانه‌ای اصولگرا؛ اینقدر «ماله‌کشی» نکنید
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب، از فعالان رسانه‌ای اصولگرا انتقاد کرد و نوشت: فعالان رسانه‌ای اصولگرا هم مثل مدیران دولتی شده‌اند که به پرسش‌ها و مسائل کم‌اهمیت پاسخ‌های طولانی می‌دهند و برعکس در برابر پرسش‌های مهم مثل اختلاس و ناکامی‌ها و... یا سکوت می‌کنند و جواب‌های بی‌ربط و کوتاه می‌دهند یا فروتنانه می‌گویند نمی‌دانیم. من نمی‌گویم که شما همچون فعالان رسانه‌ای منتقد، علیه دولت نقد کنید؛ شما دفاع کنید، ولی از مواردی دفاع کنید که قابل دفاع باشد و مهم‌تر آنکه مواردی را که ضایع است، ماله‌کشی نکنید. 

ادعای معاون رئیسی: دولت در لایحه حجاب ورود چندانی نداشته
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: لایحه حجاب و عفاف از قوه قضائیه به دولت ارسال شد و بر اساس قانون، وقتی لوایح قضایی از قوه قضائیه به دولت ارسال می‌شود، نمی‌توانیم شاکله آن را تغییر دهیم. به گفته دهقان، دولت در این قضیه ورود چندانی نداشته است.

اعلام رسمی تعطیلی شبکه من‌وتو در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
مدیران شبکه تلویزیونی منوتو در بیانیه‌ای از پایان فعالیت و توقف پخش برنامه‌های این شبکه در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ خبر دادند. 

حزب‌الله با ۶۲ راکت یکی از دو پایگاه اطلاعاتی اصلی ارتش اسرائیل را هدف قرار داد
مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در پاسخ اولیه به ترور شهید «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و همراهان او، پایگاه اطلاعاتی میرون در شمال اسرائیل را -یکی از دو پایگاه اطلاعاتی اصلی اسرائیل- را با ۶۲ راکت هدف حمله قرار داده است. 

علوی: ۲۰ هزار هکتار زمین در منطقه آزاد ماکو گرفتند؛ یک ارگ تجاری هم قبل از دوره ما در تجریش ساخته شد
علوی، وزیر سابق اطلاعات می گوید: وزارت اطلاعات هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی نداشت. البته فعالیت اقتصادی بود اما نه وزارت بلکه صندوق بازنشستگی وزارت. صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات، صندوقی بود که کسورات کارکنان به آنجا می‌رود و وظیفه صندوق این بود که این کسورات را به نوعی در فعالیت‌های اقتصادی به‌کار بگیرد، فردا که کارکنان بازنشسته شدند به مرحله‌ای رسیده باشد که از درآمد آن بازنشستگی آنها پرداخت شود. او گفت: ما حدود ۲۰ هزار هکتار زمین در منطقه آزاد ماکو گرفتیم، اکنون در چندین هزار هکتار آن کشت و زرع انجام می‌شود. یک ارگ تجاری نیز قبل از دوره ما در تجریش ساخته شد. از این رو کار صندوق، اقتصادی است اما صندوق که وزارت نیست و صندوق پول کارکنان است و امانتدار آن هیئت امنا است که این صندوق را اداره می‌کند و وزارت به نوعی در تعیین این هیئت امنا اثرگذار است.

ماجرای رویا حشمتی
وکیل رویا حشمتی خبر از صدور 13 سال و 9 ماه حبس بابت 4 عنوان اتهامی توسط مجتمع قضائی ارشاد برای موکلش داد و تاکید کرد که این حکم در شعبه تجدیدنظر نقض و به 74 ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی تبدیل شد. حکم شلاق او هفته گذشته اجرا شد. مازیار طاطائی، اظهار کرد: «خانم رویا حشمتی به واسطه انتشار یک تصویر بدون حجاب از او در شبکه‌های اجتماعی، یک اردیبهشت با حضور شبانه ضابطان در منزلش، بازداشت و تلفن همراه و لپ تاپش هم توقیف شد. او 11 روز را در بازداشت گذراند. عنوان اتهامی او در ابتدا «حضور در معابر بدون حجاب شرعی» بود اما در نهایت، دادسرای ناحیه 38 ارشاد پرونده او را با عناوین اتهامی جداگانه و 2 کیفرخواست مجزا، به مجتمع قضائی ارشاد و دادگاه انقلاب ارجاع داد.» فارس نیز نوشت: خانم حشمتی در مقطعی با وصل شدن به یک جریان سازمان یافته در خارج از کشور و دریافت مبالغی،  در ساعات مشخص در مکان‌های پر رفت و آمد به ترویج اباحه ‌گری با‌ وضعیت بسیار زننده در خیابان‌های شهر تهران پرداخته که پس از بازداشت و انجام بازجویی و تحقیقات قضایی موضوع فوق مبنی بر اقدام سازمان یافته در قبال دریافت مبالغی از خارج از کشور اثبات می‌شود. 

نظرات بینندگان