arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

انتقاد رسانه غربی: هدف سریال «چرنوبیل» فالوور جمع کردن در اینستاگرام نبود

سازندگان سریال چرنوبیل در شبکه HBO  در تلاش بودند سریالی بسازند که از مردم پرسشگری کند نه سریالی که صرفا مردم را به عکاسی در موقعیت چرنوبیل تشویق کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گیزمودو نوشت: سازندگان سریال چرنوبیل در شبکه HBO  در تلاش بودند سریالی بسازند که از مردم پرسشگری کند نه سریالی که صرفا مردم را به عکاسی در موقعیت چرنوبیل تشویق کند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، چرنوبیل به روایت کانال HBO باعث شده توجه بسیاری از افراد به سمت انرژی هسته ای و تبعات آن جلب شود. توجهی که وارد فضای مجازی شده و این روزها در شبکه های اجتماعی نیز هشتگ های چرنوبیل با تصاویری از لوکیشن های واقعی حادثه همراه شده است.

این روزها گردشگری در منطقه چرنوبیل بسیار رایج شده و نزدیکترین مناطق به فاجعه چرنوبیل که شامل شهر رها شده پریپیت نیز می شود، موجی از علاقه را در بازدید کنندگان ایجاد کرده است. درواقع گزارش های محلی نشان می دهند سریال چرنوبیل شبکه HO نقشی پررنگ در جذب گردشگران داشته و باعث سفر میلیون ها نفر به این منطقه شده است.

بسیاری از این افراد نیز در شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار تصاویر کرده اند که حاصل سفرشان به منطقه مذکور است، تصاویری که شامل لباس های مستعمل، عروسک و لوازم خانه و خانه های خالی از سکنه است. درواقع به نظر می رسد سفر بخ چرنوبیل تبدیل به یک ابزار برای تفریح و لذت شده است و انگار نه انگار که چرنوبیل همان محلی است که یکی از بدترین بلایای هسته ای تاریخ در آن رخ داده است. این قطعا پیامی نیست که سازندگان سریال چرنوبیل قصد داشتند به مخاطبان ارائه دهند و در نتیجه سازندگان سریال از مردم خواسته اند با این مناطق به شایستگی برخورد کنند.

یکی از بزرگ ترین آژانس های گردشگری منطقه گزارش داده تابستان امسال چرنوبیل شاهد رشد سفر 40 درصدی بوده و پیشبینی می شود این رشد حداقل تا پایان سال حفظ شود. اگرچه حداقل برخی از بازدیدکنندگان با این منطقه و حادثه رخ داده در آن با احترام برخورد کرده و درس های ارزشمندی درباره انعطاف پذیری طبیعت ونحوه برخورد دولت ها با شهروندان  آموخته اند، اما بسیاری دیگر از گردشگران صرفا به منطقه آمده اند تا اینستاگرام خود را پربازدید کنند.

هدف سازندگان سریال چرنوبیل پرسشگری و عبرت آموزی بود نه گردشگری و فالوور جمع کردن در اینستاگرام

اغلب افرادی که برای تفریح به منطقه آمده اند، تحت تاثیر صحنه های ناراحت کننده سریال به دنبال مناطقی با تصاویری ترسناک می گردند. درواقع آنان به دنبال ثبت تصویر در ژانر وحشت هستند و به میراث رنج های انسانی کوچکترین اهمیتی نمی دهند. بر همین اساس است که محور اغلب عکس هایی که در اینستاگرام نمایش داده می شوند، فانتزی و تخیلی است. کریگ مازین سازنده سریال چرنوبیل خطاب به بازدید کنندگان گفته: "لطفا به یاد داشته باشید که یک فاجعه وحشتناک رخ داده است.  با احترام به همه کسانی که رنج می برند و قربانی شده اند  در منطقه چرنوبیل گردشگری کنید."

به راه افتادن موج در شبکه های اجتماعی موضوعی جدید نیست، پیش از این هم برخوردهایی مشابه در خصوص اردوگاه های کار اجباری یا جنگل خودکشی در ژاپن دیده شده بود. اما به نظر می رسد موضوع چرنوبیل موفق شده تعداد بیشتری از افراد را به سمت خود جذب کند و باید دید این موج چه زمانی به پایان می رسد.

هنگامی که یکی از راکتورها در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 منفجر شد، بخش های گسترده ای از  زباله های رادیواکتیو را در بخش های امروز اوکراین و بلاروس گسترش داد. این موضوع زمینه ساز ایجاد یک منطقه قرنطینه 1،000 مایل مربعی شد و ده ها تن از مردم به علت مواجهه با امواج رادیواکتیو جان خود را ازدست دادند یا با مشکلات مرتبط با سلامتی رو به رو شدند. البته این ارقام وحشتناک به این معنا نیست که ما نباید از چرنوبیل دیدن کنیم یا محل اقامت  افراد منطقه را به شکل مستند بررسی کنیم اما همان طور که مازین می گوید، باید با احترام با این منطقه برخورد کرد نه فقط برای فالوور جمع کردن در اینستاگرام.

نظرات بینندگان