ایلنا: رئیس کمیسیون انرژی گفت: اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور به منظور سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی در این حوزه باید انجام شود، حل ناترازی برق نیازمند سرمایهگذاری، بهینهسازی مصرف و اصلاح نظام حکمرانی صنعت برق است چرا که امروز افزایش ناترازی، امنیت انرژی کشور را تهدید میکند.
موسی احمدی در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، ۶ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در خصوص قطعی برق در فصل سرد و تأمین سوخت نیروگاههای حرارتی کشور، در تشریح اقدامات این کمیسیون، گفت: موضوع ناترازی برق در سالهای اخیر به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده و در همین راستا رئیس مجلس پیگیری امنیت انرژی و حل مسئله ناترازی را به عنوان یکی از اولویتهای کلیدی مجلس در این دوره عنوان کرد و ما هم این موضوع را با اولویت در دستور کار کمیسیون قرار دادیم.
نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات تخصصی متعدد کمیسیون برای آسیب شناسی این موضوع با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه، عنوان کرد: با توجه به لزوم حرکت در مسیر حکمرانی یکپارچه انرژی در کشور و جلوگیری از تصمیمات تک بخشی و موازی کاری میان دستگاههای حوزه انرژی، مسئله هماهنگی بین دستگاهی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: ما با دعوت از وزرای نفت و نیرو به عنوان متولیان اصلی تأمین انرژی در کشور و وزرای صمت و کشاورزی به عنوان مصرف کنندگان عمده انرژی و همچنین دعوت از مسئولان دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی، چالشهای پیش روی کشور در حوزه انرژی را بررسی کردیم و بر جلوگیری از وقوع بحران تأکید کردیم.
احمدی در ادامه تصریح کرد: با توجه به تصمیم دولت در اجرای مدیریت برنامه خاموشیهای برق با در نظر گرفتن اهمیت موضوع از منظر حقوق عمومی و مطالبات آحاد مردم، صنایع تولیدی و صاحبان کسب و کار، این مسئله با دستور رئیس مجلس و ارجاع هیأت رئیسه با قید فوریت در دستور کار کمیسیون قرار گرفت، جلسات کمیسیون به صورت مستقیم با محوریت این موضوع برگزار شد و جمعبندی امروز در اختیار شما و عموم مردم قرار گرفت.
رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه افزایش ناترازی میان تولید و مصرف انواع حاملهای انرژی، امنیت انرژی کشور را به طور جدی تهدید میکند، اظهار داشت: بر اساس گزارش وزارت نیرو، ناترازی اوج مصرف برق در تابستان امسال حدود ۱۷ هزار مگاوات و ناترازی تأمین گاز طبیعی در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب بوده که پیش بینی میشود این میزان در امسال به ۳۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر عمده تولید برق کشور بر عهده نیروگاههای حرارتی است، عنوان کرد: گاز طبیعی نقش کلیدی در سبد عرضه سوخت نیروگاهی دارد و در صورت عدم تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه ها، باید سوختهای مایع شامل نفت و گاز و نفت کوره را جایگزین کرد لذا این موضوع باید مورد نظر مسئولان کشور باشد.
احمدی ادامه داد: با توجه به گزارشهای دریافت شده از وزارت نفت مبنی بر ناترازی تولید و مصرف نفت و گاز، به نظر میرسد جایگزینی گاز طبیعی با نفت و گاز برای تأمین سوخت نیروگاه ها، مشابه سالهای گذشته امکان پذیر نیست. از سوی دیگر بخش عمدهای از ظرفیت خطوط انتقال فراوردههای نفتی به مازاد مصرف بنزین نسبت به سنوات گذشته تخصیص یافته و از ظرفیت انتقال گازوئیل برای ذخیرهسازی کاسته شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر استفاده از نفت کوره نیز در همه نیروگاهها امکان پذیر نیست و محدودیتهای محیطزیستی با توجه به آلایندگی آن دارد. در نتیجه ادامه روند گذشته در بخش تقاضا و فقدان برنامه ریزی مناسب برای تأمین سوخت نیروگاهها موجب خاموشیهای گسترده حتی در فصل سرد سال برای بخش خانگی شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در صورت عدم رفع موانع فنی و اجرایی و سرمایهگذاری در طرحهای توسعه بالادستی نفت و گاز و تولید فراوردههای نفتی، تأمین پایدار انرژی در کشور، سالهای آینده دچار چالش خواهیم شد، عنوان کرد: راهکارهایی در این زمینه وجود دارد که به نظر میرسد میتواند چالشها را مرتفع کند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به برخی از راهکارهای ارائه شده، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور به منظور سیاستگذاری، چابکسازی و ایجاد انسجام و هماهنگی در حوزه انرژی بسیار مهم است که بر این اساس پیشنهاد شد کمیته اصلاح ناترازی انرژی با حضور معاونان رؤسای قوا شکل بگیرد تا بتوان این موضوع را به صورت متمرکز مدیریت کرد. تأثیر سرمایهگذاری و تأمین مالی نیز بسیار مهم است که باید پیگیری کنیم همچنین بهینهسازی مصرف و اصلاح نظام حکمرانی صنعت برق باید در دستور کار قرار گیرد.