arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳

عراقچی: در حمله اسرائیل به ایران، آمریکا یک کریدور فضایی در اختیار تل آویو قرار داد

وزیر امور خارجه ایران گفت: در عملیات اسرائیل علیه ایران، مشارکت آمریکایی‌ها کاملاً برای ما روشن است و حداقل آن این است یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی این رژیم قرار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه ایران گفت: در عملیات اسرائیل علیه ایران، مشارکت آمریکایی‌ها کاملاً برای ما روشن است و حداقل آن این است یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی این رژیم قرار داد.

به گزارش «انتخاب»، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه درباره واکنش کشورهای مختلف به تجاوز اسرائیل به ایران گفت: ما از روز گذشته تاکنون به طور مرتب پیام‌ها و بیانیه کشورهای مختلف را دریافت کرده‌ایم، میزان محکومیتی که از سوی کشورهای مختلف چه در منطقه و فرامنطقه در این ارتباط صورت گرفته قابل توجه است. 

وی افزود: کشورهای مختلف از شرق آسیا تا منطقه خودمان و برخی از کشورهای اروپایی این اقدام تجاوزکارانه اسرائیل را محکوم کردند.

درخواست برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل را ارائه کردیم

عراقچی در مورد پیگیری‌های ایران از لحاظ دیپلماتیک در مورد تجاوز اسرائیل به خاک ایران گفت: من دیشب نامه‌ای را خدمت دبیرکل سازمان ملل نوشتم و این تعرض و تهاجم علیه خاک ایران را ثبت کردیم و درخواست برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل را ارائه کردیم، گرچه با وجود آمریکا و برخی دیگر از کشورها امیدی نیست که نتیجه‌ای از شورای امنیت در جهت کاهش تنش و جلوگیری از تجاوزات اسرائیل حاصل شود ولی ما به هر حال کار خود را انجام دادیم و امیدواریم این جلسه به زودی برگزار شود. 

وزیر خارجه ایران افزود: برگزاری این جلسه فرصت خوبی است که ما و دیگر کشورهایی که دغدغه امنیت منطقه را داریم، آنجا صحبت کنیم و نگرانی‌های خود را اعلام کنیم‌.

وی ادامه داد: تماس‌های دیگری نیز با دیگر سازمان‌های بین‌المللی داشته‌ایم و ما وظیفه خود را در ثبت این تهاجم و پیگیری آن از لحاظ بین‌المللی انجام خواهیم داد.

اسرائیل بدون آمریکا هیچ توانی در منطقه ندارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود و در پاسخ به این سوال که بعد از انجام عملیات از سوی اسرائیل علیه ایران، آمریکایی‌ها بلافاصله مدعی شدند که در این عملیات نقشی نداشته‌اند و آیا قابل باور است که اسرائیل بدون حمایت آمریکا عملیات انجام داده باشد؟ تصریح کرد: به نظرم این حقیقت ثابت شده که رژیم اسرائیل بدون آمریکا هیچ توانی در منطقه ندارد و آمریکا در تمام جنایت‌هایی که اسرائیل در منطقه از جمله در غزه و لبنان انجام داده شریک است؛ چون این جنایت‌ها با سلاح‌های آمریکایی انجام شده و همراه با حمایت سیاسی آمریکا در محافل مختلف بوده است. 

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه آمریکا تمام قد پشت سر اسرائیل قرار دارد و در تمام جنایت‌های آن شریک است، ادامه داد: در عملیات ۲ شب پیش نیز همان‌طور که در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح آمده است، مشارکت آمریکایی‌ها کاملاً برای ما روشن است و حداقل آن این است یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی اسرائیل قرار داده‌اند و تجهیزات دفاعی که از قبل برای این رژیم فرستاده بودند، برای مشارکت در این عملیات بوده است. 

وی در همین چهارچوب تاکید کرد: از نظر ما مشارکت آمریکا در جنایات اسرائیل و تنش‌آفرینی این رژیم در منطقه کاملاً روشن است و آمریکا شریک مسئولیتی است که در این زمینه وجود دارد.

نظرات بینندگان