arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۲ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳

کفن تورین چیست و آیا واقعا همان پارچه‌ای است که عیسی مسیح در آن به خاک سپرده شد؟

محققان در ایتالیا می‌گویند بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که «کفن تورین»، با دقت زمانی نزدیکی، به دوران عیسی مسیح برمی‌گردد. این مطالعه که ابتدا در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، دیدگاهی را به چالش می‌کشد که پارچه مشهور به کفن تورین را جعلی و مربوط به قرون وسطی می‌داند. تحقیق پژوهشگران ایتالیایی به تازگی مورد توجه قرار گرفته و در رسانه‌های بریتانیا، آمریکا و ایرلند بازتاب یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان در ایتالیا می‌گویند بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که «کفن تورین»، با دقت زمانی نزدیکی، به دوران عیسی مسیح برمی‌گردد.
 
این مطالعه که ابتدا در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، دیدگاهی را به چالش می‌کشد که پارچه مشهور به کفن تورین را جعلی و مربوط به قرون وسطی می‌داند.
 
تحقیق پژوهشگران ایتالیایی به تازگی مورد توجه قرار گرفته و در رسانه‌های بریتانیا، آمریکا و ایرلند بازتاب یافته است.
 
بسیاری از مسیحیان باور دارند که کفن تورین، که با نام «کفن مقدس» نیز شناخته می‌شود، همان پارچه‌ای است که عیسی مسیح در آن به خاک سپرده شد. این پارچه از جمله اشیاء تاریخی جهان است که بیشترین مطالعات درباره آن انجام شده است.
 
کفن تورین چیست و از کجا آمده؟
 
کفن تورین یک پارچه کتانی به طول ۴/۴۲ متر و عرض ۱/۲۱ متر است.
 
این پارچه لکه‌هایی خونی دارد و تصاویر محوی از جلو و پشت بدن مردی با ریش و چشمان فرورفته را نشان می‌دهد. بسیاری باور دارند که این تصویر بدن عیسی مسیح است که به شکل معجزه‌آسایی بر روی پارچه نقش بسته است.
 
روی این پارچه همچنین علامت‌هایی نقش بسته که به گفته بعضی مقام‌های کلیسا با زخم‌هایی که مسیح هنگام به صلیب کشیده شدن برداشته مطابقت دارد. از جمله زخم‌های پشت بدن بر اثر شلاق‌ سربازان رومی، کبودی‌های روی شانه‌ها بر اثر حمل صلیب، و جراحات سر بر اثر پوشیدن تاج خار.
 
در انجیل روایت شده است که یوسف الرامی، قبل از آن که پیکر حضرت عیسی را در قبر بگذارد، یک پارچه کتانی دور او پیچیده است.
 
کفن تورین چیست و آیا واقعا همان پارچه‌ای است که عیسی مسیح در آن به خاک سپرده شد؟در این تصویر، نشان‌های اصلی روی پارچه مشخص شده که به گفته اسقف‌نشین تورین، مسئول نگهداری آن، شواهدی است که نشان می‌دهد با این پارچه بدن مردی را پوشانده‌اند که «روی صلیب جان داده است»
 
این پارچه نخستین بار در دهه ۱۳۵۰ میلادی نمایان شد. در آن زمان شوالیه‌ای به نام ژئوفری دو شارنی آن را به رئیس کلیسای لیره در شرق فرانسه اهدا کرد. او ادعا کرد که این پارچه، کفن عیسی مسیح است.
 
در سال ۱۳۸۹ پیر دارسی، اسقف تروا، اولین کسی بود که این پارچه را جعلی دانست و اصالت آن را رد کرد.
 
سال ۱۵۷۸، این پارچه به نیایشگاه سلطنتی در کلیسای جامع سن جووانی باتیستا در تورین ایتالیا منتقل شد، و از آن زمان تنها در مناسبت‌های خاص به نمایش عمومی درآمده است.
 
در سال ۱۹۸۸، دانشمندانی از سوئیس، بریتانیا و آمریکا روی بخش کوچکی از پارچه آزمایش‌های رادیوکربن انجام دادند و نتیجه‌گیری کردند که این پارچه مربوط به زمانی بین سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۳۹۰ میلادی است.
 
یافته‌های اخیر چیست؟
 
دانشمندان موسسه بلورنگاری ایتالیا (بخشی از شورای ملی تحقیقات) مطالعه‌ای روی هشت رشته نخ کوچک از پارچه کتانی که کفن تورین از آن ساخته شده، انجام دادند و با استفاده از فناوری اشعه ایکس آن را تاریخ‌گذاری کردند.
 
این محققان نتایج کار خود را در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ در نشریه هِریتج منتشر کردند، اما این نتایج اخیرا در رسانه‌های بریتانیا، آمریکا و ایرلند مورد توجه قرار گرفته است.
 
این پژوهشگران میزان تجزیه سلولز در کتان را با گذشت زمان اندازه‌گیری کرده و آن را به مدت زمان سپری شده از تاریخ ساخت آن تبدیل کردند.
 
آنها از پارامترهای دیگری هم، مانند دمایی که پارچه در آن نگهداری شده استفاده کردند و فرض کردند که این پارچه در طول تاریخ خود در دمای بین ۲۰ تا ۲۲/۵ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۵۵ تا ۷۵ درصد نگهداری شده است.
 
نتیجه‌گیری آنها این بود که این پارچه حدود ۲۰۰۰ سال پیش، یعنی تقریبا در دوره زندگی عیسی مسیح، بافته شده است.
 
آنها ادعا می‌کنند که روش‌هایشان نسبت به تاریخ‌گذاری رادیوکربن قابل‌اعتمادتر است، زیرا پارچه‌هایی مانند کتان در طول زمان آلوده می‌شود و همین باعث می‌شود نتایج تاریخ‌گذاری با رادیو کربن دقیق نباشد.
 
آنها به این موضوع هم اشاره می‌کنند که کفن تورین از نوعی بافت کتان ساخته شده که در دوران باستان استفاده می‌شده، اما در قرون وسطی رایج نبوده است.
 
این تحقیقات چه تاثیری بر بحث‌ها درباره اصالت کفن تورین دارد؟
 
محققان ایتالیایی نمی‌گویند کفن تورین قطعا همان پارچه‌ای است که عیسی مسیح در آن دفن شده است. آنها فقط می‌گویند که این پارچه در زمانی نزدیک به دوران زندگی مسیح ساخته شده است.
 
یافته‌های آنها به انبوهی از تحقیقات قبلی درباره این اثر افزوده می‌شود.
 
از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون بیش از ۱۷۰ مقاله علمی درباره این پارچه منتشر شده که بعضی از آنها نتیجه‌گیری کرده‌اند که این پارچه واقعی است و برخی دیگر آن را جعلی خوانده‌اند.
 
خود واتیکان نیز چندین بار نظرش را درباره اینکه آیا این پارچه باید به عنوان کفن واقعی عیسی مسیح در نظر گرفته شود یا نه، تغییر داده است.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان