arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۲ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۴۹: به سفیر آمریکا درمورد خصوص جزایر تنب و ابوموسی چه گفتم؟ / شاه گفت به سفیر آمریکا بگو تصمیم گرفتیم به جای قرارداد تعمیر هواپیما با اسرائیلی ها، با کمپانی اوکو قرارداد می‌بندیم

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح شرفیاب شدم... شاهنشاه امر فرمودند که سفیر آمریکا را احضار کن و به او بگو ما تصمیم گرفتیم به جای قرارداد تعمیر هواپیما با اسرائیلی ها، با کمپانی (اوکو) AVCO شما قرارداد ببندیم - با آن که قرارداد با آنها امضاء شده است - این تصمیم برای این است که بعدها کشورهای عربی در خصوص تعمیرات هواپیماهای خودشان در ایران با مشکلی روبرو نباشند، اما شرط این کار این است که قرارداد شما مشکلات تازه ای درست نکند، یعنی گرانتر از اسرائیلی ها نباشد، حتی باید شرایط بهتری داشته باشد، چون باید به اسرائیلی ها هم (غرامت) بدهیم، زیرا قرارداد (با) آنها امضاء شده است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۴۹: صبح شرفیاب شدم... شاهنشاه امر فرمودند که سفیر آمریکا را احضار کن و به او بگو ما تصمیم گرفتیم به جای قرارداد تعمیر هواپیما با اسرائیلی ها، با کمپانی (اوکو) AVCO شما قرارداد ببندیم - با آن که قرارداد با آنها امضاء شده است - این تصمیم برای این است که بعدها کشورهای عربی در خصوص تعمیرات هواپیماهای خودشان در ایران با مشکلی روبرو نباشند، اما شرط این کار این است که قرارداد شما مشکلات تازه ای درست نکند، یعنی گرانتر از اسرائیلی ها نباشد، حتی باید شرایط بهتری داشته باشد، چون باید به اسرائیلی ها هم (غرامت) بدهیم، زیرا قرارداد (با) آنها امضاء شده است. 
 
...بعد از من عمر سقاف وزیر خارجه عربستان سعودی به اتفاق وزیر خارجه شرفیاب شدند. بعد هم ناهار در پیشگاه شاهانه خوردند. من در مذاکرات نبودم ولی سر ناهار بودم. عمر سقاف به طور عجیبی به ناصر بد می گفت. ضمناً می گفت که دنیای عرب از این که روس ها موشک ضدهوایی (زمین به هوا) به مصر داده است خیلی راضی و ممنون روس ها هستند... موضوع مهمی که گفت و گو شد این بود که بعید نیست حالا که روس ها این همه در مصر (نفر دارند)، اسرائیلی ها بخواهند آنها را با بمباران منازل آنها ( تحريک) بکنند تا جنگ درگیرد و کار یکسره بشود. چون صحبت در این است که روس ها ۱۲۰۰۰ نفر متخصص در مصر دارند و مخصوصاً برای حفاظت مراکز موشکی هیچگونه اطمینانی به مصر نمی کنند...
 
...بعد از ناهار شاهنشاه به من فرمودند «وقتی سفیر آمریکا را دیدی، بگو که مذاکراتمان با عمر سقاف خیلی خوب بود، به خصوص راجع به همکاری در خلیج فارس. اما مطلب مهمی که شما باید بدانید این است که هم ما و هم سعودی ها از وضع عراق و سوریه بسیار ناراحت هستیم و شما هم در خواب خرگوشی می باشید، حتی اخیراً عماش وزیر دفاع عراق گفته است که باید ایرانی ها را تنبیه کنیم، خنده آور است. بنابراین شما چه بخواهید چه نخواهید چه بتوانید كمک بکنید چه نکنید ما باید آماده دفاع از خودمان باشیم.»
 
بعد از ظهر شاهنشاه برای بازدید يک بيمارستان و يک باشگاه ورزشی تشریف بردند. من نرفتم و در عوض سفیر آمریکا را احضار و اوامر شاهنشاه را به او ابلاغ کردم. وقتی در خصوص آمادگی خودمان گفتم که چه شما بخواهید چه نخواهید آماده خواهیم شد، سفیر آمریکا که از ماقبلی باهوشتر است، فوراً گفت این جا شاهنشاه اشاره به آن قرضه هشتصد میلیون دلاری می کنند که ما گفته ایم مشکل است و بیش از پانصد میلیون دلار نمی دهیم، یعنی نمیتوانیم بدهیم. هم چنین در خصوص جزایر تنب و ابوموسی گفتم که ما به هر حال این دو جزیره را باید به ایران ملحق بکنیم. زیرا همان گونه که شاهنشاه فرموده اند، اولاً مال ماست، ثانیاً با آن که حالا ممکن است ارزش استراتژیکی نداشته باشد ولی اگر در دست قوای مخالف و مخرب بیفتد صدمه زیادی به ما وارد می کند.
 
دیشب آپولوی ۱۳ با موفقیت به سوی ماه پرتاب شد. خدا کند نحوست عدد ۱۳ دامنگیر آنها نشود...
نظرات بینندگان