arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳

لندن: سلاحی که ممکن باشد در نقض حقوق بشر به کار گرفته شود به اسرائیل نمی‌دهیم جز قطعات اف-۳۵

مقام وزارت خارجه انگلیس مدعی شد این کشور هیچ سلاحی که ممکن باشد در نقض حقوق بشر به کار گرفته شود را به اسرائیل نمی‌دهد. بااین‌حال، این مقام وزارت امور خارجه انگلیس یادآور شد قطعات یدکی جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ که در انگلیس تولید می‌شوند، از این قاعده مستثنی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: مقام وزارت خارجه انگلیس مدعی شد این کشور هیچ سلاحی که ممکن باشد در نقض حقوق بشر به کار گرفته شود را به اسرائیل نمی‌دهد.
 
 «آنالیسه دادز» مسئول امور توسعه در وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد که لندن در حال حاضر هیچ سلاحی که احتمال نقض حقوق بشر با آن وجود داشته باشد را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار نمی‌دهد.
 
بااین‌حال، این مقام وزارت امور خارجه انگلیس یادآور شد قطعات یدکی جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ که در انگلیس تولید می‌شوند، از این قاعده مستثنی هستند.
 
این یعنی لندن می‌داند که صهیونیست‌ها از این جنگنده‌ها برای ارتکاب جنایات انسانی در غزه و لبنان استفاده می‌کنند، اما همچنان به ارسال این قطعات به اراضی اشغالی ادامه می‌دهد.
 
در ماه میلادی گذشته دولت انگلیس تنها ۳۰ مجوز فروش سلاح از ۳۰۰ مجوزی که برای فروش سلاح به رژیم صهیونیستی صادر کرده بود را باطل کرد.
 
دادز در سخنرانی خود در مجلس عوام انگلیس در تلاشی برای «شفاف‌سازی» این تصمیم، گفت: «بعد از تصمیمی که در ۲ سپتامبر اتخاذ شد، در حال حاضر برای اقلامی که ممکن است برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین انسانی استفاده شود، هیچ مجوزی به اسرائیل داده نمی‌شود.»
 
او در ادامه گفت: «خوشحالم اعلام کنم که بیشتر مجوزهای صادراتی ما برای اسرائیل، به‌هیچ‌وجه برای ارتش اسرائیل صادر نمی‌شود.»
 
وزارت خارجه انگلیس در ماه سپتامبر با اعلام خبر تعلیق برخی از مجوزهای صادرات تسلیحاتی به اراضی اشغالی، تصریح کرده بود: «تعداد زیادی از مجوزهای صادراتی هستند که ارزیابی ما نشان می‌دهد برای استفاده نظامی در درگیری جاری در غزه نبوده و نیاز به تعلیق ندارند.»
 
این بیانیه ابهامات فراوانی داشت و آنالیسه دادز نیز در اظهارات خود به این نکته اشاره کرد. بااین‌حال، وزارت امور خارجه انگلیس تاکنون از انتشار فهرست مجوزهای صادراتی فعال و تعلیق‌شده امتناع کرده است.
نظرات بینندگان