arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

انتقاد گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم از اظهارات میرباقری: این سخنان نه تنها مبنای دینی ندارد، بلکه مخالف صریح انبوهی از آموزه‌های اسلامی در زمینه صلح و همزیستی انسانی است / از نگاه دینی ارزش جان یک انسان برابر ارزش جان تمام بشریت است

گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخیرا سخنانی در برنامه جریان شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد که کمترین ارتباطی با ارزش‌ها و مبانی اسلامی ندارد. گوینده در این برنامه تلویزیونی از جایگاه کارشناس اسلامی می‌گوید: «برای رسیدن به مقصد قرب الهی حتی اگر نصف مردم جهان کشته شوند، می‌ارزد؛ لذا کشته شدن ۴۲ هزار نفر از مردم غزه در قبال آن مقصد بزرگ اهمیت ندارد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای به سخنان مطروحه در یک شبکه تلویزیونی  واکنش نشان داد.
 
متن بیانیه گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ، به شرح زیر است:
 
«بسمه تعالی
 
اخیرا سخنانی در برنامه جریان شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد که کمترین ارتباطی با ارزش‌ها و مبانی اسلامی ندارد. گوینده در این برنامه تلویزیونی از جایگاه کارشناس اسلامی می‌گوید: «برای رسیدن به مقصد قرب الهی حتی اگر نصف مردم جهان کشته شوند، می‌ارزد؛ لذا کشته شدن ۴۲ هزار نفر از مردم غزه در قبال آن مقصد بزرگ اهمیت ندارد.»
 
گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ضمن دفاع از حق مردم فلسطین در دفاع از سرزمین خویش، بلکه همه مظلومان و قربانیان اشغال در هر جای جهان اعلام می دارد که این سخنان نه تنها مبنای دینی ندارد، بلکه مخالف صریح انبوهی از آموزه‌های اسلامی در زمینه صلح، همزیستی انسانی و همبستگی بشری است. ترسیم چهره جنگ‌طلبانه از اسلام به ویژه در شرایطی که  کانون های فاسد قدرت و رسانه به پدیده زشت اسلام هراسی دامن می زنند و آیین محمدی(ص) را خشن و جنگ طلب معرفی می کنند هرگز کار درستی نیست.
 
اسلام حیات آدمی را بسی مقدس و ارجمند می داند و البته بر کرامت و عزت انسان و حق او بر مبارزه با ظلم و ستم به ویژه ظلم‌ اخراج مردم از سرزمین و زادگاهشان تاکید می نماید. ارجمندی شهادت در تعالیم اسلامی هرگز به معنای استقبال از جنگ و یا بی ارزشی حیات حتی یک تن تا چه رسد به جمع زیادی از انسانها نیست.
 
در جهانی که اگر شماری به مراتب کمتر از  مظلومانی‌که‌ طی سال گدشته در غزه  و کرانه‌ باختری به شهادت رسیده اند انسان های متعلق به هر هویت دینی، نژادی، و فرهنگی دیگر کشته می شدند غوغایی بزرگ‌ برپا می شد باید از ارزش، اهمیت و مظلومیت خون های ریخته شده سخن گفت نه از بی اهمیتی جان و حیات آدمیان آن هم از نگاه دینی که‌ ارزش جان یک انسان را برابر ارزش جان تمام بشریت به شمار می آورد.»
نظرات بینندگان