arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

تجمع دوبارۀ دانشگاه آزادی‌ها برای افزایش شهریه‌ها / دبیر شورای صنفی دانشگاه آزاد علوم پزشکی مشهد: دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی شهریه‌شان ۹۰ میلیون شده؛ اطلاعی هم نداشتند

افزایش ناگهانی شهریه دانشگاه آزاد تجمع پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی مقابل سازمان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت را به همراه داشت که متأسفانه بعد از گذشت چند روز از این ماجرا، هنوز هیچ‌یک از  مسؤولان پاسخ قانع‌ کننده‌ای به این پذیرفته‌شدگان نداده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: افزایش ناگهانی شهریه دانشگاه آزاد تجمع پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی مقابل سازمان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت را به همراه داشت که متأسفانه بعد از گذشت چند روز از این ماجرا، هنوز هیچ‌یک از  مسؤولان پاسخ قانع‌ کننده‌ای به این پذیرفته‌شدگان نداده‌اند.
 
 در سال تحصیلی جدید شهریه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد در رشته‌های پرمتقاضی مانند دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی 3 برابر شده و به 90 میلیون تومان رسیده است ضمن اینکه دانشجویان باید در زمان ثبت‌نام هزینه دو ترم تحصیلی خود را یک‌جا پرداخت کنند.
 
در این مدت دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد با تجمع مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و اینک وزارت بهداشت به افزایش ناگهانی شهریه به صورت 3 برابری اعتراض دارند و با شعارهایی مانند «شهریه عادلانه حق ماست» خواستار پیگیری حق و حقوق خود هستند.
 
سیدامیر محجوب مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه آزاد امروز پیرامون اعتراض برخی دانشجویان در صفحه مجازی خود نوشت: «افزایش شهریه دانشگاه آزاد تنها برای حدود ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان پذیرش شده در چند رشته مربوط به شاخه پزشکی بوده است در این میان بیش از ۲۰۰۰ نفر ثبت‌نام خود را نهایی و شهریه را پرداخت کرده‌اند.»
 
وی اضافه کرد: «از حدود ۳۰۰ نفر باقیمانده معمولاً هر سال مستقل از شهریه تعدادی ثبت‌نام خود را نهایی نمی‌کنند و انصراف می‌دهند نهایتاً ثبت‌نام حدود ۱۵۰ نفر از دانشجویان نیمه‌تمام باقیمانده است که به افزایش مبلغ شهریه در سال تحصیلی جدید اعتراض دارند.»
 
مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه آزاد یادآور شد: «افزایش شهریه این رشته نیز منطق خاص خود را دارد باتوجه‌به هزینه‌های رشته پزشکی و مطابق اذعان مسئولان وزارت بهداشت نرخ تمام شده شهریه برای این رشته‌ها محاسبه شده است با این وجود همه این هزینه‌ها از دانشجو گرفته نمی‌شود و بخشی از طریق درآمدهای غیر شهریه‌ای تأمین می‌شود.»
 
این در حالی است که نازنین عباسی دبیر شورای صنفی دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی مشهد به خبرنگار فارس گفت: از ساعت اولیه صبح تعدادی از پذیرفته‌شدگان علوم پزشکی دانشگاه آزاد در مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده‌اند و مسئولین از دانشجویان خواسته‌اند تا نامه‌ای در این زمینه خطاب به محمدرضا ظفرقندی بنویسند و تحویل معاون آموزشی بدهند تا موضوع بررسی شود.
 
وی افزود: متأسفانه یکسری از مسئولین وزارت بهداشت فرافکنی می‌کنند. الان مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد امروز در صفحه مجازی خود نوشته است دانشجویان ثبت‌نام کردند و شهریه پرداخت کردند. اما این آماری که اعلام کرد احتمالاً آماری است از مجموع رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی، دارو سازی به‌اضافه همه رشته‌های پیراپزشکی. دانشجویان پزشکی،‌ دندانپزشکی و دارو سازی شهریه‌شان 90 میلیون شده و اطلاعی هم نداشتند. شهریه مابقی دانشجویان افزایش نرمالی داشته و از قبل اطلاع داشتند. جالب اینجاست که شهریه دانشجویان دانشگاه‌های پردیس خیلی کمتر از این مبالغ است. 
 
عباسی خاطرنشان کرد: شهریه دانشجویی که سال قبل در پردیس بیرجند قبول شده 6 میلیون و 500 هزار تومان بود و امسال هم قرار نیست این میزان شهریه بیش از 15-10 میلیون تومان باشد و نهایت شهریه در پردیس‌ شهرهای بزرگ حدود 40-30 میلیون تومان است.
 
دانشجوی دیگری نیز گفت: در دانشگاه پردیس برای دانشجویانی که معدل بالایی دارند تخفیف لحاظ می‌کند اما دانشگاه آزاد چنین شرایطی را برای دانشجویان فراهم نکرده است. 
 
وی عنوان کرد: در دوره‌های انترنی دانشجویان پردیس‌های خودگردان حقوق انترنی دریافت می‌کنند، اما در دانشگاه آزاد نه‌تنها شهریه پرداخت نمی‌شود بلکه شهریه‌ها هم روز به روز افزایش می‌یابد. 
 
پدر یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: چرا دانشگاه آزاد به فکر خانواده‌ها نیستند و به یکباره شهریه‌ها را تا این حد افزایش می‌دهد. مگر یک بازنشسته آموزش‌وپرورش یا یک کارگر چه میزان درآمد دارد که جوابگوی چنین شهریه‌های نجومی باشد. 
 
حال باید دید با پیگیری‌ها پیرامون افزایش 3 برابری شهریه‌ دانشگاه آزاد؛ مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه اقدامی در این زمینه خواهند داشت.
نظرات بینندگان