arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

همه‌پرسی در مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا؛ بیش از ۵۰ درصد پاسخ مثبت دادند

رقابت میان مخالفان و طرفداران همه‌پرسی در مولداوی بسیار تنگاتنگ است. بیش از ۹۹ درصد آرا شمارش شده و آنگونه که شورای برگزاری انتخابات اعلام کرده است، ۵۰.۲۸ درصد پاسخ مثبت داده و خواهان تغییر قانون اساسی هستند. سخنگوی کمیسیون اروپا، اما در عین حال اعلام کرده است: «همه‌پرسی در مولداوی برای ثبت یک مسیر طرفدار اتحادیه اروپا در قانون اساسی "تحت مداخله بی‌سابقه" است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله: رقابت میان مخالفان و طرفداران همه‌پرسی در مولداوی بسیار تنگاتنگ است. بیش از ۹۹ درصد آرا شمارش شده و آنگونه که شورای برگزاری انتخابات اعلام کرده است، ۵۰.۲۸ درصد پاسخ مثبت داده‌ و خواهان تغییر قانون اساسی هستند.
 
سخنگوی کمیسیون اروپا اما در عین حال اعلام کرده است: «همه‌پرسی در مولداوی برای ثبت یک مسیر طرفدار اتحادیه اروپا در قانون اساسی "تحت مداخله بی‌سابقه" است.»
 
اشاره سخنگوی کمیسیون اروپا به دخالت روسیه است. این کشور متهم به "بی‌ثبات کردن روندهای دموکراتیک در جمهوری مولداوی" است.
 
او همچنین به اتهاماتی مبنی بر خرید آرا در مولداوی، انتقال سازمان‌یافته رای‌دهندگان و کمپین‌های گسترده تبلیغاتی توسط روسیه و نمایندگان آن در این کشور اشاره کرده است.
 
جمهوری مولداوی که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، با اکثریت کمی به درج مسیر طرفدار اتحادیه اروپا در قانون اساسی رای داده است، هرچند نتیجه نهایی هنوز اعلام نشده است.
 
این کشور ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و با اوکراین و رومانی هم‌مرز است.
نظرات بینندگان