arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

اعتراض بیش از ۱۰۰ فوتبالیست زن به قرارداد فیفا با آرامکو

بیش از ۱۰۰ فوتبالیست زن با انتشار نامه‌ای سرگشاده به قرارداد حمایتی فیفا با شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی اعتراض کردند. در این نامه، قرارداد شرکت نفتی آرامکو برای حمایت مالی از جام‌جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۷ در برزیل "بدتر از گل به خودی" توصیف شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله: بیش از ۱۰۰ فوتبالیست زن با انتشار نامه‌ای سرگشاده به قرارداد حمایتی فیفا با شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی اعتراض کردند.
 
در این نامه، قرارداد شرکت نفتی آرامکو برای حمایت مالی از جام‌جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۷ در برزیل "بدتر از گل به خودی" توصیف شده است.
 
امضاکنندگان این نامه به سابقه عربستان در مورد حقوق زنان و تاثیر تولید نفت و گاز آرامکو بر تغییرات اقلیمی اشاره کرده‌اند.
 
در این نامه از فیفا خواسته شده است، "آرامکو را با دیگر حامیان مالی‌ جایگزین کند که ارزش‌هایشان با برابری جنسیتی، حقوق بشر و آینده‌ای امن همخوانی داشته باشد."
 
به اعتقاد این زنان فوتبالیست، این قرارداد حمایتی در تضاد با تعهدات فیفا به حقوق بشر است.
 
فیفا در مقابل روز دوشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فیفا ارزش زیادی برای همکاری با آرامکو و دیگر شرکای تجاری و حقوقی خود قائل است و به این همکاری ادامه خواهد داد.»
 
فدراسیون بین‌المللی فوتبال در آوریل سال جاری با غول نفت و گاز عربستان قرارداد همکاری چهارساله امضا کرد. بر اساس این قرارداد آرامکو در جام جهانی ۲۰۲۶ مردان و ۲۰۲۷ زنان، شریک تجاری فیفا اعلام شد.
نظرات بینندگان