arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

روسیه: تلفات غیرنظامیان فلسطینی دو برابر یک‌دهه درگیری با اوکراین است

وزیر خارجه روسیه گفت: در سرزمین‌های فلسطینی تنها در طول یک سال، عملیات‌های اسرائیل برای مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان منجر به مرگ ۴۵ هزار غیرنظامی شده است. این عدد بیش از دو برابر تعداد (تلفات) غیرنظامیانی است که از هر دو طرف درگیری اوکراین در یک دهه رخ داده است؛ یک سال در برابر یک دهه.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی از ضعف سازمان ملل در توقف جنایات اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی آرگومنتی آی فکتی (استدلال‌ها و حقایق) به بررسی مسائل مختلف جهانی از جمله فاجعه در فلسطین، سازمان ملل متحد، بریکس و... پرداخت.

لاوروف در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره خروج از سازمان ملل و اصلاحات لازم برای این سازمان گفت: «این موضوع سال‌ها است که مورد بحث است. ما باید یک نکته اساسی را درک کنیم. سازمان ملل یک نهاد دولتی نیست، در حال حاضر سازمان به دلیل عدم توانایی در توقف فاجعه‌ای که در نوار غزه روی می‌دهد مورد انتقاد است.»

وی در ادامه افزود که پس از طوفان الاقصی «در سرزمین‌های فلسطینی تنها در طول یک سال، عملیات‌های اسرائیل برای مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان منجر به مرگ ۴۵ هزار غیرنظامی شده است. این عدد بیش از دو برابر تعداد غیرنظامیانی است که از هر دو طرف درگیری اوکراین در یک دهه رخ داده است. یک سال در برابر یک دهه»

وزیر خارجه روسیه با اشاره به انتقادات از سازمان ملل گفت: «سازمان ملل به دلیل عدم توقف این فاجعه در فلسطین با انتقادات مواجه است. انتظارات این است که سازمان‌های جهان مداخله کنند.»

لاوروف افزود که سازمان ملل ارتشی از خود ندارد و حافظان صلح آن اجازه درگیری با ارتش دولت‌ها را ندارند. علاوه بر این اعزام حافظان صلح به تصمیم شورای امنیت لازم دارد که در آن ایالات متحده آمریکا مانند دیگر اعضای دائم دارای حق وتو است.

وی در این باره اظهار داشت: «ایالات متحده در سال گذشته عملاً ۵ بار از این حق (وتو) استفاده کرده و از قطعنامه پیشنهادی توسط چند کشور از جمله روسیه که خواستار آتش‌بس فوری بوده، جلوگیری کرده است.»

لاوروف افزود: «آن‌ها به سادگی از وتو استفاده کردند و این پایان کار بود. در حال حاضر ایالات متحده هر اقدامی را برای اجتناب از ستیز با اسرائیل انجام می‌دهد.»

وزیر خارجه روسیه با اشاره به تعدد وقوع موارد مشابه در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «چندین مورد وجود دارد که بحران‌ها در مناطق مختلف به عرصه‌ای منازعات ژئوپولیتیکی تبدیل شده است.»

سرگئی لاوروف به دوره حضور خود به عنوان نماینده روسیه در سازمان ملل اشاره کرد و گفت که در سال‌های ۱۹۹۴ الی ۲۰۰۴ چندین قطعنامه برای کاهش درگیری‌ها از جمله مسائل مربوط به قاره آفریقا تصویب شد، اما اکنون اعضای دائمی شورای امنیت به جای تلاش رویکردی واحد تلاش می‌کنند که یک یا دو عضو دائم را «مظهر شر» نشان دهند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به وضعیت ناعادلانه کنونی در شورای امنیت اظهار داشت: «افرادی که ادعا می‌کنند منشور سازمان ملل درباره تعداد اعضای دائمی منسوخ است درست می‌گویند.»

وی در این باره افزود: «ملت‌هایی مانند هند، برزیل و نمایندگان آفریقایی باید کرسی‌های دائمی بلندمدت در شورای امنیت داشته باشند. این مسئله برای اطمینان از نمایندگی اکثریت جهان ضروری است. در حال حاضر شرایط ناعادلانه است.»

لاوروف در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره بریکس و درخواست بالغ بر ۳۰ کشور جهان برای عضویت در آن گفت که بریکس مظهر تغییراتی است که مدت‌ها است در اقتصاد جهان در حال رخ دادن است.

وی در این باره گفت که مراکز جدید رشد اقتصادی در حال ظهور است و با این رشد، نفوذ مالی رخ می‌دهد که به نفوذ سیاسی تبدیل خواهد شد. لاوروف افزود که در دهه‌های اخیر مرکزیت توسعه جهانی از منطقه اروپا_آتلانتیک به سمت اوراسیا و آسیا_اقیانوسیه در حال انتقال است.

وزیر خارجه روسیه به رویکرد بروکراتیک اتحادیه اروپا اشاره کرد که به جای توجه به نیاز‌های مردم کشور‌ها هزینه‌های گزافی برای انتقال تسلیحات به اوکراین انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره سختی کشیدن مردم این کشور به خاطر حمایت برلین از اوکراین، رویکرد بریکس را بر خلاف اتحادیه اروپا خواند و گفت که این سازمان هیچ کشوری را مجبور به فداکاری نخواهد کرد. لاوروف همچنین به درخواست ترکیه برای عضویت در بریکس اشاره کرد، کشوری که جزئی از ناتو بوده، اما اجازه ورود آن به اتحادیه اروپا داده نشده است.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره انتخابات آمریکا گفت: «فارغ از نتیجه انتخابات، ما اگر دشمن نباشیم، برای ایالات متحده یک حریف باقی خواهیم ماند. در هر صورت آنها ما را به عنوان رقیبشان خواهند دید.»

وی با اشاره به صحبت‌های دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا و معاون وی درباره آغاز مجدد گفتگو‌ها میان آمریکا و روسیه اظهار داشت که مسکو هیچ‌گاه از گفتگو دوری نخواهد کرد و سفارت روسیه در آمریکا همچنان مشغول به فعالیت است، اما آمریکایی‌ها در برابر مأموریت‌های دیپلماتیک ما مانع‌تراشی می‌کنند که در نتیجه روسیه به ناچار واکنشی مشابه نشان می‌دهد.

سرگئی لاوروف به اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد که پیشنهاد مذاکرات کاهش تسلیحات هسته‌ای بدون پیش‌شرط را داده بود. دیپلمات ارشد روسیه در این باره گفت که چنین اظهاراتی برای حمایت و تبلیغ از نامزد حزب دموکرات بوده است.

وزیر خارجه روسیه در این باره افزود که ایالات متحده در دکترین خود روسیه را دشمن می‌پندارد و علناً خواستار شکست استراتژیک آن در جبهه‌های نبرد است. اما مذاکرات عدم اشاعه هسته‌ای باید بر اساس احترام متقابل و با پذیرش این اصل اجتناب از جنگ انجام شود.

نظرات بینندگان