arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

سخنگوی وزارت خارجه: انتقال پیام بین ایران و آمریکا به واسطه عمان متوقف شده اما از طریق سفارت سوئیس ادامه دارد

اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روند مسقط که از مدت ها قبل متمرکز بر موضوع هسته‌ای ایجاد شده بود فعلا و باتوجه به شرایط اخیر منطقه متوقف شده، اما در خصوص تبادل پیام میان دو طرف، ما مجاری خاص خود را داریم که مهمترین آن سفارت سوئیس است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما فارغ از برخی اختلافات با بعضی کشورهای منطقه اولویت خود را رایزنی برای حفظ صلح و امنیت قرار دادیم. 

به گزارش «انتخاب»، اسماعیل بقایی اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای جلوگیری از کشتار و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و تسری آن به منطقه در دستورکار داشت و اجرایی کرد و این رایزنی‌ها با سفر میدانی وزیر خارجه به لبنان آغاز شد.

وی گفت: علاوه بر رایزنی‌های دیپلماتیک و سفر به کشورهای منطقه تماس‌های تلفنی متعددی هم با مقامات مختلفی داشتند و در خصوص جلوگیری از گسترش تنش مذاکراتی خوبی را داشتند. پیام وزیر خارجه به این سفرها روشن بود و از جمله آنها بهبود و گسترش روابط با همسایگان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مسئولیت پذیری ایران در شرایط منطقه و اولویت شناسی ما در ایجاد و گسترش صلح ثبات و آرامش در منطقه و پایان دادن به شرارت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان وظیفه‌ای انسانی، اخلاقی و قانونی طبق قوانین بین‌المللی پیام بسیار روشن و واضحی را داشته است.

بقائی افزود: نقطه مشترک سفرهای انجام شده وزیر نگرانی آنها در خصوص خطرات و تهدیدات گسترش جنگ در منطقه بوده است و اینکه بتوانند از تسری جنگ جلوگیری کنند.

وی گفت: روسیه و چین به عنوان دو عضو مهم شورای امنیت نقش مهمی می‌توانند داشته باشند و شدیدا هم با رویکرد رژیم صهیونیستی مخالفت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اولویت ما در رایزنی‌های اخیر جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و حراست از صلح و امنیت منطقه‌ای است.

بقایی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص ادامه دیپلماسی منطقه‌ای کشورمان افزود: ما هیچ کشوری را از رایزنی‌های منطقه‌ای خود مستثنی نمی‌کنیم. حفظ و کمک به ارتقای صلح در منطقه وظیفه همگانی مشترک است. صلح و امنیت منطقه درون زاست و کشورهای منطقه باید نشان دهند که برای این مساله تمایل دارند.

وی ادامه داد: ما فارغ از برخی اختلافات با بعضی کشورهای منطقه اولویت خود را رایزنی برای حفظ صلح و امنیت قرار دادیم. امروز هم به کویت و بحرین سفر خواهیم داشت تا با بخش مهمی از کشورهایی که باید رایزنی میکردیم این کار انجام شود.

وی ادامه داد: نشانه‌های مثبتی می‌بینیم از اینکه رایزنی‌های دیپلماتیک اخیر ما در منطقه منتج به ایجاد یک نگرانی مشترک و عزم اراده مشترک برای جلوگیری از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی شده و کشورهای منطقه هم در حال رایزنی با شرکای خود هستند تا یک بسیج عمومی و جهانی را برای پایان دادن به سیاست‌های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی شکل دهند.

بقایی تصریح کرد: ما با هر ابتکاری که منجر به توقف جنایات در غزه و لبنان شود استقبال می‌کنیم و ایران هیچ گاه قصد و نیت دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را نداشته و ندارد. مقاومت و حزب الله یکی از گروه‌های موثر داخل لبنان هستند و بهترین راهکار گفت‌وگوهای لبنانی لبنانی است تا به اجماع نظری در خصوص سرنوشت خود دست یابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روند مسقط که از مدت ها قبل متمرکز بر موضوع هسته‌ای ایجاد شده بود فعلا و باتوجه به شرایط اخیر منطقه متوقف شده، اما در خصوص تبادل پیام میان دو طرف، ما مجاری خاص خود را داریم که مهمترین آن سفارت سوئیس است.

نظرات بینندگان