arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۲ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳

شمار کشته شدگان شرکت چدن سازی کاشان به چهار نفر رسید

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: حادثه شرکت چدن‌سازی منجر به مصدوم شدن ۱۰ نفر شد که شش نفر در محل کوره و چهار نفر در طبقه بالای کارگاه به علت شعاع حدود ۴۰ متری با حرارت ۲ هزار و ۵۰۰ درجه‌ای مصدوم شدند که تاکنون چهار آنها تاکنون فوت شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: حادثه شرکت چدن‌سازی منجر به مصدوم شدن ۱۰ نفر شد که شش نفر در محل کوره و چهار نفر در طبقه بالای کارگاه به علت شعاع حدود ۴۰ متری با حرارت ۲ هزار و ۵۰۰ درجه‌ای مصدوم شدند که تاکنون چهار آنها تاکنون فوت شده‌اند.
 
سید مصطفی محتشمیان اظهار کرد: انفجار کوره ذوب در کارخانه چدن‌سازی در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان در عصر روز سه‌شنبه، ۲۴ مهرماه اتفاق افتاد که می‌تواند ناشی از عامل‌های متعددی باشد که در حال بررسی و کارشناسی کمیته علت‌یابی است.
 
وی افزود: تیم‌های عملیاتی، پس از اعلام حادثه از سوی ستاد فرماندهی سازمان در  ساعت ۱۵:۲۸ به محل حادثه اعزام شدند که دو تیم عملیاتی از آتش نشانی شهرک صنعتی امیرکبیر در کمتر از پنج دقیقه و تیم‌های ایستگاه‌های شماره ۱ و ۴ سازمان آتش نشانی نیز در کمتر از ۱۱ دقیقه به محل حادثه رسیدند.
 
 مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تصریح کرد: آتش نشانان پس از رسیدن به محل حادثه که به علت شرایط خاص آتش، کربن با حرارت بالا از فوم‌های شیمیایی مخصوص آتش نشانی برای مهار آتش‌سوزی استفاده کردند.
 
محتشمیان تصریح کرد: علت انفجار کوره یک سلسله عامل‌ها و اتفاق‌های پیوسته‌ و غیرعمدی بوده است که با توجه به تمام موارد ثبت شده ابتدا برق شهرک صنعتی، بدون اقدامی از جانب مدیریت توزیع برق کاشان قطع می‌شود.
 
وی گفت: بر اساس اطلاعات و سخن افراد حاضر در محل حادثه و مستندات موجود، پس از قطعی برق، سیستم اتوماتیک ژنراتور دیزل پس از ۳۰ ثانیه قطعی وارد مدار می‌شود و ژنراتور ۹ تا ۱۰ دقیقه فعال می‌شود اما با وجود یک مشکل و خطا، ژنراتور حدود پنج تا ۶ دقیقه از مدار خارج می‌شود.
 
 مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان افزود: اپراتور با اطلاع از این مشکل بلافاصله آن‌ را از حالت اتوماتیک خارج کرده و به صورت دستی روشن می‌کند که این کار، بیش از ۹۰ ثانیه زمان می‌گیرد و تمام لوله‌های کوره و به عبارتی سیستم خنک کننده آن ذوب می‌شود.
 
وی اظهار کرد: به محض روشن شدن ژنراتور به صورت دستی توسط اپراتور، آب وارد سیستم و داخل کوره می‌شود و آب تبدیل به بخار شده و در نتیجه باعث انفجار می‌شود.
 
محتشمیان در مورد این ابهام که اپراتور چرا با وجود اطلاع از مشکل ژنراتور کارگران را داخل کارگاه می‌فرستد، تصریح کرد: طبق مستندات و بررسی سازمان آتش نشانی چنین گمانی صحیح نیست چرا که همه کارگران می‌دانند کوره‌ با حرارت ۲۵۰۰ درجه امکان اطفاء از طریق خاموش کننده دستی و با کپسول را ندارد و علت ورود کارگران به کارگاه صرفا برای تخلیه کوره بوده است تا از وقوع انفجار جلوگیری کنند.
 
وی تاکید کرد: اپراتور، ترک محل کارگاه را به کارگران اعلام کرده است و با توجه به توضیحات سرپرست و مسئولHSE  که بر عملکرد ایمنی، بهداشت شغلی و محیط زیست و شناسایی مخاطرات ناشی از فعالیت‌ها و پیشگیری از حوادث و تلفات نیروی انسانی نظارت می‌کنند، این انفجار عمدی نبوده است.
 
وی گفت: کارشناسان کمیته علت‌یاب در حال بررسی علت‌های مختلف خاموشی ژنراتور و خطای آن در مورد خاموش شدن آن هستند که نتایج آن تا هفته آینده مشخص خواهد شد. 
نظرات بینندگان