arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۳ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳

سئول: کره شمالی بیش از ۱۰ هزار نیرو برای کمک به ارتش روسیه اعزام می‌کند

سرویس‌های اطلاعتی و جاسوسی کره جنوبی مدعی شده‌اند که پیونگ‌یانگ در صدد اعزام نیروی نظامی در «مقیاس بزرگ» برای کمک به ارتش روسیه در جنگ علیه اوکراین است. سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی با اشاره به تصمیم پیونگ‌یانگ برای اعزام هزاران سرباز به روسیه جهت کمک به ارتش این کشور در جنگ اوکراین، تصاویری ماهواره‌ای از آنچه را که نخستین اعزام نیرو در این میان عنوان شده، منتشر کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: سرویس‌های اطلاعتی و جاسوسی کره جنوبی مدعی شده‌اند که پیونگ‌یانگ در صدد اعزام نیروی نظامی در «مقیاس بزرگ» برای کمک به ارتش روسیه در جنگ علیه اوکراین است.
 
آژانس جاسوسی کره جنوبی در همین راستا اعلام کرده است که در حال حاضر ۱۵۰۰ نیروی ویژه اعزامی از کره شمالی برای مشارکت در جنگ اوکراین در منتهی‌الیه شرقی روسیه تحت آموزش هستند.
 
سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی با اشاره به تصمیم پیونگ‌یانگ برای اعزام هزاران سرباز به روسیه جهت کمک به ارتش این کشور در جنگ اوکراین، تصاویری ماهواره‌ای از آنچه را که نخستین اعزام نیرو در این میان عنوان شده، منتشر کرده است.
 
دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز از تشکیل یک جلسه فوری امنیتی به ریاست یون سوک یول، رئیس جمهوری این کشور در روز جمعه خبر داد و اعلام کرد که این اقدام پیونگ‌یانگ از دید سئول تهدیدی مهم نه تنها برای کره جنوبی بلکه برای جامعه بین المللی است.
 
در بیانیه سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی آمده است که پیونگ‌یانگ طی روزهای هشتم تا سیزدهم اکتبر، نیروهای ویژه خود را از طریق یک کشتی ترابری نیروی دریایی روسیه به این کشور منتقل کرده است؛ امری که موید شروع مشارکت نظامی کره شمالی در جنگ روسیه علیه اوکراین است.
 
بنا به این گزارش، چندین کشتی ترابری و ناوشکن روسی، اولین دسته از سربازان کره‌ شمالی را به روسیه منتقل کرده‌اند و این نیروها در حال حاضر در پایگاه‌های نظامی روسیه در منتهی‌الیه شرقی این کشور مستقر هستند.
 
به گفته این سرویس، انتظار می‌رود که سربازان نیروهای ویژه پس از تکمیل تمرینات سازگاری، به خط مقدم (جنگ اوکراین) اعزام شوند.
 
سرویس اطلاعاتی کره جنوبی مدعی شده است که ارتش روسیه برای آنکه نیروهای کره‌شمالی را سربازان روس جلوه دهند برای آنها یونیفرم نظامی ارتش روسیه و سلاح‌های ساخت این کشور تهیه کرده‌‌اند.
 
بر اساس آنچه در بیانیه سرویس اطلاعاتی کره‌ جنوبی آمده، احتمالاً به زودی نیروهای بیشتری از سوی پیونگ‌یانگ به روسیه اعزام خواهند شد و تخمین زده می‌شود که تعداد آنها به ۱۲ هزار نفر افزایش یابد.
 
پیونگ یانگ و مسکو از زمان تأسیس کره شمالی پس از جنگ دوم جهانی به یکدیگر نزدیک بوده‌اند و این اتحاد در پی تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تقویت شده است.
 
سئول و واشنگتن پیش‌تر بارها مدعی شده بودند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی سلاح‌هایی را برای استفاده ارتش روسیه در جنگ اوکراین در اختیار مسکو قرار داده است.
 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ماه ژوئن گذشته، سفری نادر به پیونگ‌یانگ انجام داد و دو کشور یک پیمان دفاعی متقابل امضا کردند که گمانه‌زنی‌ها در مورد کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه را تقویت کرد؛ اقدامی که نقض گسترده تحریم‌های سازمان ملل علیه هر دو کشور محسوب می‌شود.
 
به ادعای سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی، پیونگ‌یانگ از اواخر ماه اوت تاکنون بیش از ۱۳ هزار کانتینر حاوی گلوله توپخانه، موشک، راکت ضد تانک و سایر سلاح‌های مرگبار به روسیه تحویل داده است.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه در جمع سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل به گزارش سرویس‌های‌ اطلاعاتی کشورش اشاره کرده بود که به گفته وی نشان می‌دهد حدود ۱۰ هزار سرباز کره شمالی برای ملحق شدن به نیروهای ارتش روسیه در اوکراین آموزش می‌بینند.
 
وی در این خصوص مدعی شد که روسیه برای جبران خسارات قابل توجه متحمل شده در طول جنگ و به منظور تامین نیروهای خود به کره شمالی روی آورده است زیرا بسیاری از جوانان روس به دنبال اجتناب از انجام خدمت سربازی اجباری هستند.
 
رسانه‌های اوکراینی اوایل ماه جاری گزارش دادند که شش افسر ارتش کره شمالی در حمله موشکی سوم اکتبر اوکراین به اراضی تحت اشغال روسیه در نزدیکی دونتسک کشته شدند.
 
لیم ایول چول، استاد موسسه مطالعات خاور دور سئول می گوید: «برای کره شمالی که گلوله‌ها و موشک‌های زیادی را به روسیه ارسال کرده، یادگیری نحوه کار با سلاح های مختلف و کسب تجربه جنگی در دنیای واقعی بسیار مهم است.»
 
رئیس جمهوری اوکراین همچنین مدعی شده است که پوتین تلاش دارد تا با وارد کردن سایر بازیگران به این جنگ، به نوعی از بسیج گسترده‌تر داخلی جلوگیری کند و مانع از بروز ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از مخالفت با جنگ شود.
نظرات بینندگان