arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۹ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

فواید زندگی بدون کافئین

قهوه فواید سلامتی مختلفی دارد، مانند پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش عملکرد شناختی که در آلزایمر دیده می شود. با این حال کاهش مصرف قهوه نیز فواید مختلفی برای سلامت شما دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قهوه فواید سلامتی مختلفی دارد، مانند پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش عملکرد شناختی که در آلزایمر دیده می شود. با این حال کاهش مصرف قهوه نیز فواید مختلفی برای سلامت شما دارد.
به نقل از مدیسن نت، قهوه دارای کافئین است و بیشتر مردم در سراسر جهان آن را مصرف می کنند.

منابع دیگر غنی از کافئین عبارتند از:

شکلات
نوشیدنی های انرژی زا
چای سیاه
مکمل های خاص
قهوه فواید سلامتی مختلفی دارد، مانند پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش عملکرد شناختی که در آلزایمر دیده می شود. با این حال کاهش مصرف قهوه نیز فواید مختلفی برای سلامت شما دارد.

علاوه بر استفراغ و افزایش ادرار، چند عارضه جانبی رایج دیگر نیز دیده می شود، مانند اختلال خواب و عصبی بودن.

چه کسانی باید از نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنند؟
در صورت داشتن شرایط زیر مهم است که از مصرف کافئین خودداری کنید:

بارداری : از آنجایی که کافئین خطر سقط جنین را افزایش می دهد، باید از مصرف کافئین در زنان باردار و شیرده خودداری شود. کسانی که قصد بارداری دارند باید از مصرف کافئین خودداری کنند.
افراد مستعد اضطراب شدید : کافئین علائم اضطراب را در افرادی که استرس و افسردگی دارند بدتر می کند. علاوه بر این، کافئین باعث تحریک پذیری و رفتارهای مضطرب می شود.
مشکلات گوارشی: در افرادی که مشکلات گوارشی دارند باید از مصرف کافئین خودداری شود.
مشکلات گوارشی عبارتند از:
نقرس
سندرم روده تحریک‌پذیر
بیماری بازگشت اسید به مری
نفخ
اسیدیته
افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند: آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای آسم با کافئین تداخل دارند و منجر به عوارض جانبی مختلفی می شوند. بنابراین، در صورت مصرف هر یک از این داروها، از مصرف کافئین خودداری کنید.
10 مزیت اجتناب از مصرف کافئین
مزایای سلامتی زندگی بدون کافئین به شرح زیر است:

عادات خواب را بهبود می بخشد:
عادت به مصرف کافئین به هر شکل ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مصرف روزانه کافئین ممکن است باعث اختلال در خواب، بی حالی و خواب آلودگی در طول روز شود.
برعکس، کسانی که از کافئین اجتناب می کنند ممکن است خیلی زود بخوابند و خواب آرامی داشته باشند.
اضطراب کمتری خواهید داشت:
مصرف کافئین ممکن است منجر به افزایش اضطراب شود. اگرچه اکثر آنها باعث تقویت انرژی می شوند، این انرژی ممکن است با هورمون هایی مبارزه کند که منجر به افزایش ضربان قلب، اضطراب، تپش قلب و حملات پانیک می شود.
علاوه بر این، مصرف کافئین خطر فشار را برای افرادی که قبلاً مستعد استرس و اضطراب هستند افزایش می دهد، بنابراین کاهش مصرف کافئین می تواند مفید باشد.
کسانی که لرزش اساسی دارند، به خصوص در دستان خود، باید از کافئین اجتناب کنند.
افزایش جذب مواد مغذی:
ترکیباتی به نام تانن موجود در کافئین ممکن است به عنوان ضد مغذی عمل کرده و جذب مواد مغذی از غذاها را مختل کند. جذب مواد مغذی زیر توسط تانن ها مهار می شود:
کلسیم
ویتامین B
آهن
ویتامین D
دندان های سفید و سالم تر:
کاهش مصرف کافئین دندان های شما را قوی تر و سفیدتر می کند. تانن های موجود در کافئین باعث تغییر رنگ یا لکه دار شدن دندان ها می شود. نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، چای و قهوه ممکن است باعث ساییدگی و از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی دندان شوند.
تنظیم عدم تعادل هورمونی در زنان:
نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه ممکن است سطح استروژن را در زنان تغییر دهند. چند مطالعه گزارش می دهند که مصرف 200 میلی گرم کافئین در روز ممکن است سطح استروژن را افزایش دهد.
مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است علائم یائسگی را بدتر کند.
کاهش فشار خون:
کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند که در نتیجه باعث افزایش فشار خون می شود. سه تا پنج فنجان قهوه ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.
برعکس، کاهش کافئین ممکن است فشار خون را کاهش دهد.
هضم سالم:
مصرف کافئین ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود زیرا حاوی عوامل ملین است که حرکات روده را افزایش می دهد. برای هضم سالم، سعی کنید از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.
کافئین بیش از حد ممکن است منجر به بیماری ریفلاکس معده به مری شود.
شیمی مغز متعادل:
مصرف کافئین به طور مستقیم با تحریک سیستم عصبی مرتبط است و  ممکن است بر خلق و خوی تأثیر بگذارد.
درست مانند کوکائین، کافئین می تواند در برخی افراد اعتیادآور باشد. افرادی که سعی می کنند کافئین را به طور ناگهانی قطع کنند ممکن است به طور موقت دچار تغییرات خلقی شوند.
افرادی که کافئین مصرف نمی کنند خلق و خوی متعادلی دارند و برای کاهش اعتیاد خود تلاش نمی کنند.
برای پوست سالم:
کافئین ممکن است در تشکیل کلاژن اختلال ایجاد کند. بنابراین، کاهش تولید کلاژن ممکن است خاصیت ارتجاعی ئوست را ضعیف کند و باعث پیدایش چین و چروک شود. با این حال، افرادی که کافئین را کاهش می دهند ممکن است پوست سالم و بدون چین و چروک داشته باشند و جوان تر به نظر برسند.
سردرد کمتر :
مصرف بیش از حد کافئین ممکن است خطر سردرد مزمن را افزایش دهد. 
علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مه مغزی
ضعف
از دست دادن توجه
تحریک پذیری 

نظرات بینندگان