arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

بررسی گلایه کاربران درباره اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت

به دنبال اعلام کاربران مبنی بر اتمام زودتر از موعد بسته‌های اینترنتی، به تیم جدیدی که در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مستقر شده‌، ماموریت مشخص داده شده است تا به بررسی میزان مصرف اینترنت کاربران و واقعی بودن آن بپردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: به دنبال اعلام کاربران مبنی بر اتمام زودتر از موعد بسته‌های اینترنتی، به تیم جدیدی که در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مستقر شده‌، ماموریت مشخص داده شده است تا به بررسی میزان مصرف اینترنت کاربران و واقعی بودن آن بپردازند.

هزینه استفاده از اینترنت پس از فراگیر شدن آن در میان مردم همواره یکی از مسائل و دغدغه‌هایی است که از دیرباز مطرح می‌شود؛ در واقع احتمال کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداری شده یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی از گذشته تا به امروز بوده است.   

بررسی‌ها حاکی از آن است که با روی کار آمدن نسل سوم و چهارم ارتباطی تعداد کاربران اینترنت موبایل به یک باره گسترش قابل توجهی پیدا کرد و ضریب نفوذ دسترسی از این شیوه به مراتب بیشتر از قبل شده است. در این بین پایان زودهنگام حجم بسته‌های اینترنت در موارد متعدد گلایه برخی از کاربران اینترنت کشور را به دنبال داشته است که البته در این زمینه تأکیدهای مختلفی مبنی بر لزوم کسب آگاهی مشترکان از نحوه مصرف اینترنت انجام می شود.

به دلیل سهولت دسترسی، استقبال مردم از اینترنت همراه نسبت به سایر شیوه‌ها بیشتر بوده است اما  این شیوه دسترسی در موارد متعدد موجب شده مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در برخی موارد از پایان زودهنگام بسته‌های اینترنت خود گلایه کنند. 

 در همین رابطه بررسی بسته‌های اینترنتی و رسیدگی به گلایه کاربران مبنی بر اتمام زودتر از انتظار آنها از جمله اقداماتی است که در راستای رسیدگی به دغدغه بسیاری از کاربران در دستور کار سید ستار هاشمی قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا درباره بررسی میزان مصرف مردم و اینکه عده‌ای اعتقاد دارند بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام می‌رسد، توضیح داده است: این گزارش‌ها را از مردم به صورت مستقیم و نمایندگان مردم دریافت کرده‌ایم و بر مبنای آن به تیم جدیدی که در سازمان تنظیم مقررات مستقر شده‌اند، دو ماموریت مشخص داده‌ایم.

وی افزود: اول بررسی میزان مصرف اینترنت و واقعی بودن آن است که باید به پایش جدی منجر شود. ماموریت دیگر هم بحث‌های مربوط به پوشش و کیفیت اینترنت در روستاهاست. گزارش‌های اولیه استخراج شده و امیدواریم در بازه زمانی کوتاه‌مدت نشست رسانه‌ای با حضور رسانه‌ها باشیم. 

با وجود اینکه این موضوع در سال های گذشته نیز مطرح  شده بود بارها از سوی مسئولان در آن زمان تأکید شده بود تمام امور اپراتورها به شکل هوشمند صورت می‌گیرد و به شکل دستی نیست تا امکانی وجود داشته باشد تا حجم مصرف مشترک تغییر کند.

به اعتقاد مسئولان و کارشناسان آنچه باعث پایان زودهنگام حجم بسته‌های اینترنت می‌شود، استفاده مشترکان از فایل‌های ویدئویی است که حجم اینترنت را با سرعتی بسیار بالا به پایان می‌رساند. استفاده از فایل ویدئویی در تمام دنیا حجم پهنای باند بالایی را مصرف می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد آنچه که نارضایتی کاربران را از به پایان رسیدن زودهنگام حجم اینترنت فراهم کرده است دانلود فایل‌های ویدیویی است که حجم‌های بالایی دارند و آنها به نحوی باید این استفاده را کنترل کنند.

علاوه بر موارد گفته شده دلایل دیگری هم می‌تواند برای زود تمام شدن حجم بسته‌های اینترنتی وجود داشته باشد. به طور مثال به‌روزرسانی و فعالیت خودکار نرم‌افزارهای نصب‌شده روی دستگاه‌های شما (گوشی، تبلت و…) در زمان اتصال به اینترنت، می تواند یکی از دلایل زود تمام شدن حجم اینترنت باشد. در صورتی که برنامه‌های نصب‌شده روی دستگاه‌ها برای حالت به‌روزرسانی خودکار فعال شده باشد، بهتر است حالت خودکار آن را لغو شود تا بتوان هر زمان که  کاربر مایل بود این فرآیند به‌روزرسانی را انجام دهد.

همچنین استفاده از نرم‌افزارهای مالتی‌مدیا (مانند اینستاگرام، تلگرام و …) هم یکی از مواردی است  که حجم اینترنت زیادی می‌طلبد. به دلیل دانلود تصاویر و ویدئوهایی که حجم‌های بیش‌تری در مقایسه با فایل‌های نوشتاری دارند، استفاده از این نرم‌افزارها موجب بیش‌تر شدن استفاده از حجم اینترنت می‌شود.

نظرات بینندگان