arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲۳ مهر ۱۴۰۳؛ از پیام ایران به اروپایی‌ها درمورد حمله احتمالی اسرائیل تا احضار مسعود اسداللهی پس از اظهاراتش در مورد پیجرها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی
اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو خبرنگار بازداشت شده گفت: این دو متهم  بابت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس و بابت ارتکاب اجتماع و تبانی  بر ضد امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس  محکوم شدند اما از اتهام همکاری با دولت متخاصم امریکا در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند. 

وکلای نیلوفر حامدی: موکلمان بدون هیچ اما و اگری مشمول بخشنامه عفو ۱۴۰۱ است
پرتو برهان‌پور و حجت کرمانی وکلای نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار اعلام کردند: در نهایت تعجب، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده که احکام خانم‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی قرار است اجرا شود در صورتی که پرونده هر دو این افراد بدون هیچ اما و اگری، مشمول بخشنامه عفو اعلامی در سال ۱۴۰۱ هستند. آنها اعلام کردند تنها مانع برخورداری نیلوفر حامدی از عفو اعلامی، اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم بود که از آن تبرئه شد.

حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳
طبق قانون مبلغ عیدی ۱۴۰۳ از دو برابر حداقل حقوق اداره کار کمتر نخواهد بود؛ البته در نظر داشته باشید که این مبلغ برای کارگرانی است که به مدت یک سال در یک مجموعه مشغول به فعالیت هستند. اگر شخصی کمتر از یک سال در یک سازمان یا کارگاه کار کرده باشد، عیدی او به نسبت مدت زمان کارکرد او در یک مجموعه محاسبه می‌شود. به این ترتیب عیدی از ۱۴ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان تا ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان خواهد بود.

تسنیم: فردی به نام سینا شاهمیری وجود خارجی ندارد
تسنیم نوشت: طی روز‌های گذشته و همزمان با ترور‌های هدفمند رژیم صهیونیستی در لبنان و کرانه باختری، رسانه‌های ضد انقلاب مدعی ترور و شهادت یک فرمانده ارشد موشکی سپاه به نام سردار «سینا شاهمیری» در لبنان شده‌اند، اما اصل ماجرا چیست؟ این رسانه‌ها با انتشار تصویری از فرد نامبرده کنار شهید حاج قاسم سلیمانی، مدعی شدند که این به اصطلاح سردار سپاه از چهره‌های نزدیک به شهید سلیمانی بوده که در لبنان مامور به خدمت بوده است. خبرمذکور ادعایی کذب و مضحک بیش نیست. اساساً فردی به نام سردار «سینا شاهمیری» ساخته این رسانه‌ها بوده و وجود خارجی ندارد. علاوه بر این تصویر منتشر شده از این فرد خیالی، متعلق به شهید مدافع حرم فضل ابراهیم سلامی از رزمندگان حزب‌الله است که در سال 1394 در سوریه به شهادت رسیده و مزار او در شهرک عبا در لبنان قرار دارد.   

حزب‌الله در حمله به حیفا، سامانه پدافند هوایی را فریب داد
در پی حمله پهپادی حزب الله به حیفا که ده‌ها کشته و زخمی در میان اسرائیلی‌ها برجای گذاشته است، رادیو ارتش اسرائیل اذعان کرد که حزب‌الله توانست سامانه پدافند هوایی اسرائیل را فریب دهد. 

زنوزی، مالک باشگاه تراکتور: تجزیه طلب جد و آبائتان است
محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور می گوید وقتی هم حرف می‌زنیم سریع انگ پان‌ترکیسم و تجزیه طلب می‌زنید. تجزیه طلب جد و آبادتان [آبائتان] است. خوشامدگویی به زبان ترکی در هواپیما را همه جا توئیت زده‌اند. مگر در قانون اساسی ما وجود ندارد؟ شما ثابت کنید که بیشتر از ما ایران را دوست دارید، ما ثابت شده‌ایم. 

آتا: سندی برای غیرقانونی بودن خوش آمدگویی به زبان ترکی در پرواز تبریز وجود ندارد
روابط عمومی تبریز شرکت آتا به «انتخاب» گفت:  «یک نفر چند روز پیش توییت کرد که در پرواز آتا، ترکی خوش آمدگویی کرده‌اند. من نمی‌دانم مشکل کجاست؟ چند روزیست که این بحث مطرح شده و برخی گفته‌اند گویا مهماندار پرواز اخراج شده است. متنی هم از طرف آتا منتشر کرده‌اند، اما ما تکذیب کردیم و هیچکس اخراج نشده است. کسی که آن متن را امضا کرده است هم وجود ندارد. ما در پرواز‌های مسیر تبریز به تهران و تبریز به تهران به فارسی و انگلیسی و ترکی خوش آمد گویی می‌کنیم. این اتفاق هم فقط برای پرواز تبریز است و سندی برای غیرقانونی بودن آن وجود ندارد.»  

امین‌الله رشیدی درگذشت
امین الله رشیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی بر اثر کهولت سن، دار فانی را وداع گفت. جان جهان، افسانه، گل افشان، جلوه عشق و اشک سپیده از جمله آثار مشهور این هنرمند هستند. 

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده تتلو:  او در زندان مشمول تنبیهات انضباطی شده
جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو) گفت: نامبرده ۲ پرونده دارد، در یک پرونده به اتهام توهین به مقدسات به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعلام فرجام‌خواهی، پرونده در تیر به دیوان عالی ارسال شده و در دیوان مفتوح و در حال رسیدگی است. او افزود: پرونده دیگر به اتهام تشویق به فساد و فحشا که به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر رای بدوی تایید شد و برای اجرای حکم به اجرای احکام  ارسال شده است. نامبرده در حال حاضر در زندان است و شایعاتی که در زندان تسهیلاتی به وی داده می‌شود صحت ندارد. زندان نه تنها تسهیلاتی خلاف قانون به نامبرده نداده، بلکه به دلیل  برخی رفتارهای خلاف قانون و مقررات، مشمول تنبیهات انضباطی هم شده است.

احضار مسعود اسداللهی پس از اظهاراتش در مورد پیجرها
مسعود اسداللهی کارشناس مسائل منطقه‌ای که دو شب پیش اظهاراتی را در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود به دستگاه قضایی احضار شد. خبرگزاری قوه قضاییه نوشته است: اسداللهی در جلسه بازپرسی ضمن اذعان به اشتباه بودن مطالب مطرح شده عنوان کرده مطلب مورد اشاره را به نقل از منابع نامعتبر بیان کرده و بلافاصله پس از بررسی بیشتر به اشتباه بودن مطالب اظهاری پی برده است.

تورم ونزوئلا که ۶ سال قبل ۱۳۰ هزار درصد بود، از ایران پایین‌تر آمد
آمار‌ها نشان می‌دهد که تورم ونزوئلا که ۶ سال قبل ۱۳۰ هزار درصد بود، نه تنها دیگر «ونزوئلایی» نیست، بلکه حتی کمتر از بسیاری از کشور‌ها نظیر ایران شده است. 

گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه درمورد آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل
مسعود پزشکیان و امانوئل مکرون روسای جمهور اسلامی ایران و فرانسه بعد از ظهر امروز یکشنبه، طی تماس تلفنی درباره آخرین وضعیت تحولات منطقه به ویژه تشدید بحران در جنوب لبنان گفتگو کردند. روسای جمهور دو کشور در این مکالمه تلفنی همچنین راهکارهای توقف درگیری و برقراری آتش‌بس میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل را مورد بررسی قرار دادند. 

پیام ایران به اروپایی‌ها درمورد حمله احتمالی اسرائیل
الشرق الاوسط نوشت: منابع دیپلماتیک روز جمعه فاش کردند که ایران به تازگی پیامی را از طریق کانال‌های اروپایی در مورد نوع واکنش خود به حمله احتمالی اسرائیل ارسال کرده است. 

آکسیوس: زد و خورد بین ایران و اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد
آکسیوس نوشت: استقرار سامانه ضدموشکی تاد در اسرائیل نشان‌دهنده وابستگی فزاینده اسرائیل نه تنها به سلاح‌های آمریکایی، بلکه به کمک‌های عملیاتی نظامی ایالات متحده است. این همچنین به این معنی است که سربازان آمریکایی ممکن است به طور فعال در نبرد میان اسرائیل و ایران در خاک اسرائیل درگیر شوند.  دو مقام آمریکایی و اسرائیلی معتقدند که این زد و خورد‌های تلافی‌جویانه ادامه خواهد داشت و آمریکا و اسرائیل باید با یکدیگر همکاری کنند تا با واکنش احتمالی ایران مقابله کنند.

واشنگتن تصمیم گرفت سامانه دفاع موشکی THAAD را به اسرائیل بفرستد
مقامات آمریکایی به العربیه گفتند: واشنگتن تصمیم گرفت سامانه THAAD را به اسرائیل بفرستد.  ان‌بی‌سی نیز به نقل از یک مقام پنتاگون اعلام کرد: واشنگتن با استقرار سامانه موشکی تاد در اسرائیل موافقت کرده است. این مقامات افزودند: 100 سرباز آمریکایی برای راه‌اندازی سامانه تاد در اسرائیل فعالیت خواهند کرد.

عراقچی: منطقه در یک وضعیت هشدار به سر می برد
وزیر خارجه ایران گفت وضعیت در منطقه هشدار به سر می‌برد و ایران برای جنگ و صلح آماده است. وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با تشکر از مواضع وزیر خارجه عراق گفت: خوشحال شدم که مواضع قاطع وزیر خارجه عراق را شنیدم که گفتند اجازه نمی‌دهند از فضای آن کشور علیه ایران و هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و این همان موضع دوستانه و برادرانه است که ما از دولت عراق انتظار داشتیم.‌ 

نظرات بینندگان