arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳
علیرضا بزرگمهری، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «انتخاب»:

در بحث رفع فیلتر، دولت می‌تواند قوانین بالادستی را در شورای عالی فضای مجازی، تصحیح و تصویب کند؛ می‌توانند جلوی این وضعیت ناهنجار را که روال قانونی درباره آن طی نشده را بگیرند / شورای فضای مجازی، شورای امنیت ملی و مجلس سه نهادی هستند که درباره فیلترینگ و اینترنت می‌توانند نقش بازی کنند / تنها علتی که ممکن است فیلترینگ ادامه پیدا کند، منفعت ذی نفعان است

علیرضا بزرگمهری، کارشناس فناوری اطلاعات گفت:  من هنوز می‌خواهم خوشبین باشم به اینکه دکتر پزشکیان درک درستی از آنچه که وعده داده‌اند را دارند. با توجه به ارتباط ایشان با حاکمیت، توانایی قانونی رفع فیلتر توسط دولت وجود دارد. ضمن اینکه دولت می‌تواند قوانین بالادستی را در شورای عالی فضای مجازی، تصحیح و تصویب کند و عملاً بتواند جلوی این وضعیت ناهنجار را که روال قانونی درباره آن طی نشده را بگیرد. این موضوع توسط شورای مشورتی امنیت ملی در وزارت کشور تصویب شد و در شورای عالی امنیت ملی الزاماً کاری صورت نگرفت. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از وعده‌های مهم پزشکیان که طبقه متوسط را تا حدی پای صندوق آورد، مسأله رفع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت بود. دولت رئیسی محدودیت‌های قابل توجهی در حوزه اینترنت ایجاد کرد که سیاست آن با گسترش فیلترشکن‌ها تا حد زیادی شکست خورد و کماکان جامعه در حال پیمودن مسیر خود با پلتفرم‌های ارتباطی خارجی است. حالا این وظیفه بر گردن پزشکیان و دولت او مانده که فیلترینگ را بدون تعارف و به سرعت و برای تمامی مردم بردارند. 
 
علیرضا بزرگمهری، کارشناس فناوری اطلاعات، به «انتخاب» گفت:  من هنوز می‌خواهم خوشبین باشم به اینکه دکتر پزشکیان درک درستی از آنچه که وعده داده‌اند را دارند. با توجه به ارتباط ایشان با حاکمیت، توانایی قانونی رفع فیلتر توسط دولت وجود دارد. ضمن اینکه دولت می‌تواند قوانین بالادستی را در شورای عالی فضای مجازی، تصحیح و تصویب کند و عملاً بتواند جلوی این وضعیت ناهنجار را که روال قانونی درباره آن طی نشده را بگیرد. این موضوع توسط شورای مشورتی امنیت ملی در وزارت کشور تصویب شد و در شورای عالی امنیت ملی الزاماً کاری صورت نگرفت. 
وی درباره نهاد‌های مسئول در حوزه رفع فیلترینگ بیان کرد: 
شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی و مجلس سه نهادی هستند که درباره فیلترینگ و اینترنت می‌توانند نقش بازی کنند. ریاست محترم جمهور روی هر سه حوزه به دلایل متعدد، نقش زیادی دارد. فارغ از این موضوع، وضعیت اینترنت هم مناسب نیست و مستقیماً مرتبط به وزارت ارتباطات است. عملاً رتبه ما قبل از آقای زارع پور، خیلی وضعیت بهتری داشت. آقای ستار هاشمی می‌تواند مستقیماً درباره این موضوع، با هماهنگی سازمان تنظیم، نقش زیادی را برای بهبود اینترنت بازی کند. 
 
او درباره شکست سیاست فیلترینگ افزود: سیاست فیلترینگ مشخصاً شکست خورده است. ادامه این موضوع مثل سینه خیز رفتن بعد از افتادن روی زمین است. ما اگر زمین خوردیم، باید بلند شویم، نه اینکه تا انتهای عمر سینه خیز برویم. تنها علتی که ممکن است فیلترینگ ادامه پیدا کند، منفعت ذی نفعان است. البته همانطور که سخنگوی دولت اعلام کرد، موضوع صحبت رئیس جمهور، وی. پی. ان فروش نیست؛ بلکه می‌خواهند جلو منشأ این بیماری را بگیرند.
نظرات بینندگان