arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

جستجوی حیات فرازمینی در قمر مشتری؛ از ماموریت «اروپا کلیپر» ناسا چه می‌دانیم؟

دانشمندان ناسا فضاپیمای «اروپا کلیپر» را برای ماموریت تحقیق در مورد یکی از قمر‌های سیاره مشتری آماده می‌کنند. این ماموریت طبق برنامه قرار بود روز یکشنبه با پرتاب «اروپا کلیپر» به فضا آغاز شود، اما وقوع طوفان میلتون در ایالت فلوریدای آمریکا این برنامه را به تعویق انداخته است. طبق برنامه جدید قرار است فضاپیمای «اروپا کلیپر» روز دوشنبه به فضا پرتاب شود. هدف ماموریت «اروپا کلیپر» بررسی احتمال وجود یا پیدایش حیات در زیر سطح یخی قمر «اروپا» اعلام شده است. «اروپا» یکی از ۹۵ قمر سیاره مشتری است که تاکنون شناسایی شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان ناسا فضاپیمای «اروپا کلیپر» را برای ماموریت تحقیق در مورد یکی از قمرهای سیاره مشتری آماده می‌کنند.
 
این ماموریت طبق برنامه قرار بود روز یکشنبه با پرتاب «اروپا کلیپر» به فضا آغاز شود اما وقوع طوفان میلتون در ایالت فلوریدای آمریکا این برنامه را به تعویق انداخته است. طبق برنامه جدید قرار است فضاپیمای «اروپا کلیپر» روز دوشنبه به فضا پرتاب شود.
 
هدف ماموریت «اروپا کلیپر» بررسی احتمال وجود یا پیدایش حیات در زیر سطح یخی قمر «اروپا» اعلام شده است. «اروپا» یکی از ۹۵ قمر سیاره مشتری است که تاکنون شناسایی شده‌اند.
 
دانشمندان تا پیش از این وجود آب در سطح سیاره‌ها را شرط وجود یا احتمال پیدایش حیات در آنها ارزیابی می‌کردند. این نتیجه‌گیری بر این اساس صورت گرفته بود که آب در سیاره‌های خیلی نزدیک به خورشید تنها به صورت گاز و بخار در خواهد آمد و در سیاره‌های خیلی دور از خورشید نیز سطحی یخ‌زده وجود خواهد داشت.
 
با این حال بررسی سطح‌های یخ‌زده از جمله سطح قمر «اروپا» باعث شده است تا دانشمندان در این فرضیه تجدید نظر کنند زیرا این احتمال نیز وجود دارد که زیر سطح‌های یخ‌زده اقیانوسی از آب وجود داشته باشد.
 
طبق تعریف کلاسیک وجود شرایط حیات، این امکان در منظومه شمسی تنها کره زمین و کره مریخ وجود دارد. اما اکنون دانشمندان امیدوارند تا بتوانند به کمک ماموریت «اروپا کلیپر» امکان وجود یا پیدایش حیات در عمق سطح یخ‌زده «اروپا» را محک بزنند.
 
دانشمندان احتمال می‌دهند که حجم آب موجود در زیر سطح یخی «اروپا» دو برابر حجم آب همه اقیانوس‌های کره زمین باشد. ضخامت سطح یخی «اروپا» بین ۱۵ تا ۲۴ کیلومتر تخمین زده می‌شود.
 
این در حالی است که دانشمندان عمق اقیانوسی را که احتمال داده می‌شود زیر سطح یخی «اروپا» باشد ۱۲۰ کیلومتر یا حتی بیشتر تخمین زده‌اند.
 
فضاپیمای «اروپا کلیپر» مجهز به ۹ ابزار علمی است تا بیشترین اطلاعات در زمینه‌های مختلف از «اروپا» به دست بیاید. این قمر مشتری تقریبا اندازه کره ماه است.
 
سفر «اروپا کلیپر» به دور قمر «اروپا» بیش از پنج سال طول خواهد کشید. این فضاپیما پس از آنکه در سال ۲۰۳۰ به «اروپا» رسید کار خود را در سال ۲۰۳۱ آغاز می‌کند. «اروپا کلیپر» کار خود را در سال ۲۰۳۴ با برخورد به یکی از قمرهای مشتری به نام «گانیمد» به پایان خواهد رساند.
 
«گانیمد» بزرگترین قمر مشتری محسوب می‌شود. دانشمندان احتمال می‌دهند که این قمر نیز مانند «اروپا» اقیانوسی از آب را زیر سطح یخی خود پنهان کرده باشد. این در حالی است که ضخامت سطح یخی «گانیمد» بسیار بیشتر از «اروپا» است.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان