arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۸ مهر ۱۳۸۰: خبر‌هایی که حسن روحانی گفت

خاطرات هاشمی رفسنجانی: شب آقاى دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد.گفت، با رهبرى دربارة خطر احتمالى تهاجم آمريكا صحبت‌كرده و خواستار راه‌حل شده و رهبرى‌ گفته‌اند، دربارة نحوه مقابله مشورت شود و نه دربارة نزديك‌شدن به آمريكا وگفت، در شوراى عالى امنيت ملی، تقريباً از تُندروى رهبرى ناراضى‌اند؛ حتى نظامى‌ها و گفت، آمريكا و عربستان و انگليس، اسم دو سه نفر را داده‌اند وگفته‌اند اينها با بن‌لادن، [رهبر القاعده] ارتباط دارند؛ از اعراب‌اند و خواستار تحويل آنها شده‌اند و اين شروع فشار است.گفت، بعد از صحبت‌هاى اخير رهبرى، آمريكا با اشاره و انگلستان با صراحت گفته‌اند، كم‌كم از ايران مأيوس مى‌شوند وگفت، جبهه متحد شمال افغانستان، در همكارى با آمريكا، گاهى برخلاف نظر ايران عمل مى‌كند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۱۸ مهر ۱۳۸۰: براى سخنرانى [شانزدهمين گردهمايى ائمه‌جمعه سراسركشور] در اجلاس شوراى سياستگذارى ائمه جمعه به حسينيه الزهرا (س) رفتم.گفتند كه در نظرسنجى از ائمه‌جمعه، سخنرانى‌هاي سال گذشته شما -با 62 درصد  بسيارعالى و 32 درصد، خوب - با تفاوت زيادى از ساير سخنرانى‌ها، مطلوب‌تر بوده و اكنون هم با اشتياق منتظر شمايند و گفتند، آقاى [ابوالقاسم] خزعلى، ديشب در جمع ائمه جمعه با تمجيد از خطبه‌هاى شما در نمازجمعه اخير، از آنها خواسته كه سعى كنند از شما ياد بگيرند.  
 
در جلسه آقاى [سیدرضا] تقوى، [رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور]، خيرمقدم گفت و خواستار شد كه بيشتر به نمازجمعه بروم وگفت، بسيارى از ائمه‌جمعه از اظهارات شما، سياست‌هاى خطبه‌هايشان را مى‌گيرند و در جلسه‌ای‌كه خدمت رهبرى بوده‌اند، ايشان گفته است خطبه آقاى هاشمى، قابل مقايسه با هيچ يك از خطبه‌هاى ديگر نيست؛ لا يُقاسُ بِنا أحَدٌ [هيچ‌كس با او سنجيده نمى‌شود.] من هم سخنرانى مفصلي دربارة شرايط فعلى جهان و بحران آمريكا و انفعالى عمل‌كردن و سياست ضداسلامى آنها و برنامه برخورد با كشورهاى حامى اسلام انقلابى و وضع پاكستان و... ايراد كردم.   
 
به دفترم رفتم. آقاى [اسحاق] جهانگيرى، وزير صنايع [و معادن] آمد. از عدم امنيت براى سرمايه‌گذارى و براى مديران و فروش نرفتن محصولات داخلى با ورود بى‌رويه كالاهاى خارجى و مشكلات فراوان صنايع داخلى و عدم امكان ايجاد اشتغال در اين شرايط، علیرغم اصرار زياد رهبرى گفت و در مورد شرايط منطقه و جهان، با توجه به حملات آمريكا به افغانستان، سئوالاتى داشت. 
 
عصر آقاى [محمود] عليزاده طباطبايى، [وکیل دادگستری و عضو شوراى شهر تهران] كه اخيراً از زندان آزاد شده، آمد. از اوضاع بد زندان و به خصوص زندانيان جوان، به خاطر انحرافات اخلاقى‌گفت و نيز گفت، ریيس دادگاه انقلاب كرج كه اخيراً به اتهاماتى محكوم شده، مى‌گويد اينها همه دروغ است و گرفتار توطئه شده است و برادرش كه كه در شوراى عالى انقلاب فرهنگى است،نامه‌اى از آيت‌الله [سیدموسی] شُبیرى زنجانى، براى رهبرى‌گرفته، ولى نتيجه نداده است.  
 
شب آقاى دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد.گفت، با رهبرى دربارة خطر احتمالى تهاجم آمريكا صحبت‌كرده و خواستار راه‌حل شده و رهبرى‌ گفته‌اند، دربارة نحوه مقابله مشورت شود و نه دربارة نزديك‌شدن به آمريكا وگفت، در شوراى عالى امنيت ملی، تقريباً از تُندروى رهبرى ناراضى‌اند؛ حتى نظامى‌ها و گفت، آمريكا و عربستان و انگليس، اسم دو سه نفر را داده‌اند وگفته‌اند اينها با بن‌لادن، [رهبر القاعده] ارتباط دارند؛ از اعراب‌اند و خواستار تحويل آنها شده‌اند و اين شروع فشار است.گفت، بعد از صحبت‌هاى اخير رهبرى، آمريكا با اشاره و انگلستان با صراحت گفته‌اند، كم‌كم از ايران مأيوس مى‌شوند وگفت، جبهه متحد شمال افغانستان، در همكارى با آمريكا، گاهى برخلاف نظر ايران عمل مى‌كند. 
 
امروز حملات هوايى عليه افغانستان ادامه داشته و امشب هم وسعت گرفته؛ [کالین پاول]، وزير دفاع آمريكا گفته است، تنها با حملات هوايى پيروزى به دست نمى‌آيد و بايد به راه‌هاى ديگر فكركرد و مى‌گويند، آمريكا اهداف مورد نظرش را بمباران كرده و اهداف جديدى كم پيدا مى‌كنند. در پاكستان، اوضاع رو به بحران مى‌رود و در ستاد ارتش، امروز آتش‌سوزى رخ داده و سران احزاب اسلامى بازداشت شده‌اند و تظاهرات مخالفت مردم توسعه مى‌يابد. در بسيارى از كشورها و شهرها، تظاهرات محكوم‌كننده عليه آمريكا اوج مى‌گيرد و در ايران هم شروع شده است؛ در قم، مشهد و گرگان، روحانيت اجتماعاتي داشته و دانشجويان در مقابل دفتر سازمان ملل، متحصن شده‌اند.  
 
در آمريكا، وحشت مردم از سلاح شيميايى و ميكروبى توسط تروريست‌ها شديد است و در كنگره، جلسات براى پيگيرى شروع شده و كنگره به فكر اصلاح قانون اساسى آمريكا افتاده كه در صورت كشته‌شدن جمعى از نمايندگان، كنگره از رسميت نيافتد. در قطر، وزراى امورخارجه [سازمان] كنفرانس اسلامى اجلاس داشت و در بيانيه پايانى، تصميمات خوبى اعلام نشد. بيانيه [سلیمان] بوغیث، مرد دوم القاعده و تشويق به جهاد، موج ايجاد كرده است.  
 
با مخالفت آمريكا و اسرایيل، بار ديگر با درخواست ايران براى عضويت در گات  موافقت نشد.
نظرات بینندگان