arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

عفونت شدید کووید می‌تواند به التهاب مرکز کنترل مغز منجر شود

متخصصان علوم پزشکی هشدار می‌دهند که عفونت شدید کووید-۱۹ می‌تواند منجر به التهاب در ساقه مغز شود و این موضوع می‌تواند دلیل تنگی نفس، خستگی و اضطراب طولانی‌مدت در برخی بیماران باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: متخصصان علوم پزشکی هشدار می‌دهند که عفونت شدید کووید-۱۹ می‌تواند منجر به التهاب در ساقه مغز شود و این موضوع می‌تواند دلیل تنگی نفس، خستگی و اضطراب طولانی‌مدت در برخی بیماران باشد.
یافته‌های جدید نشان می‌دهد که عفونت‌های شدید کووید-۱۹ می‌تواند باعث ایجاد التهاب در ساقه مغز، ساختاری حیاتی برای کنترل عملکردهای بدن مانند تنفس و ضربان قلب، شود. این پژوهش‌ها شامل اسکن‌های ام‌آرآی با وضوح بالا از ۳۰ بیمار بستری در اوایل همه‌گیری، قبل از معرفی واکسن‌ها، بود.

نتایج نشان می‌دهد که عفونت‌های شدید می‌تواند یک واکنش ایمنی را تحریک کند که به التهاب ساقه مغز منجر می‌شود و در نتیجه آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند که علائم بلندمدت، مانند تنگی نفس و خستگی، را در بیماران به دنبال دارد.

دکتر «کاتارینا روآ»، عصب‌شناس در دانشگاه کمبریج، در این خصوص گفت: «مشاهده ناهنجاری‌ها در بخش‌های مغزی مرتبط با تنفس، به وضوح نشان می‌دهد که التهاب ساقه مغز می‌تواند علت علائم طولانی‌مدت بعد از عفونت کووید-۱۹ باشد.»

این پروژه قبل از آغاز تحقیقات درباره کووید طولانی راه‌اندازی شده بود، اما بسیاری از بیماران مبتلا به این وضعیت گزارش داده‌اند که دچار تنگی نفس و خستگی مداوم هستند. روآ تأکید کرد که این علائم مشابه آنچه که بیماران پس از عفونت‌های شدید تجربه می‌کنند، است و سؤالاتی را در مورد تغییرات در ساقه مغز در بیماران مبتلا به کووید طولانی مطرح می‌کند.

اسکن‌ها نشان دادند که ناهنجاری‌های مرتبط با التهاب در ساقه مغز چند هفته پس از بستری شدن بیماران ظاهر شده و این آسیب‌ها حتی بیش از ۶ ماه بعد نیز در اسکن‌ها قابل مشاهده بوده است.

به نقل از روزنامه «گاردین»، آسیب به ساقه مغز همچنین ممکن است به مشکلات روانی که برخی بیماران پس از عفونت کووید تجربه می‌کنند، کمک کند. مطالعه‌ای که در مجله Brain منتشر شده، نشان داده است که بیمارانی که بالاترین سطح التهاب در ساقه مغز را داشتند، شدیدترین علائم فیزیکی و بالاترین سطوح افسردگی و اضطراب را نیز گزارش کرده‌اند.

نظرات بینندگان