arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
سید مهدی حسینی، معاون سابق وزارت نفت، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

یک فاکتور خیلی مهم در کنترل قیمت نفت، انتخابات آمریکاست؛ واشنگتن اصلاً این ریسک را نمی‌کند که تنش در منطقه بالا برود؛ حتی ترامپ هم که یک سیاست ورز بی فکر است، نمی‌گذارد تحولات خاورمیانه باعث گرانی بنزین شود/ ضربه زدن به مراکز انرژی کار ساده‌ای نیست که آمریکا به راحتی به آن تن دهد

حسینی درباره نقش کنترل قیمت نفت با انتخابات آمریکا بیان کرد: یک فاکتور خیلی مهم، انتخابات آمریکاست. هر دو جناح دموکرات و جمهوری خواه به آرا بیشتر نیاز دارند و یکی از آرا بیشتر مسأله قیمت فراورده هاست. همیشه دولت‌های آمریکا تلاش داشتند که قیمت بنزین را پایین نگه دارند. به نظر من آمریکا اصلاً این ریسک را نمی‌کند که تنش در منطقه بالا برود. ترامپ هم که یک سیاست ورز بی فکر است، اینجا احتیاط می‌کند و نمی‌گذارد اقدامات خاورمیانه باعث گرانی بنزین شود. اسراییل هم این روز‌ها احتیاط‌هایی دارد و مراکز نفتی را بی توجه مورد حمله قرار نمی‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار نفت تحت تأثیر تنش‌های خارومیانه قرار گرفته است. برخی رسانه‌های غربی می‌گویند توقف تولید نفت ایران و مسدودی در تنگه هرمز، باعث جهش قیمتی نفت تا صد دلار می‌شود. 

سیدمهدی حسینی، معاون سابق وزارت نفت، درباره تحلیل بلومبرگ مبنی بر جهش قیمت نفت تا صد دلار به «انتخاب» گفت: حدس قیمت نفت کاری سختی است، اما در طول تاریخ نفت، همواره اینطور بوده است که یکی از فاکتور‌های مؤثر در افزایش قیمت‌ها، مسأله بحران‌های سیاسی و نظامی است. در منطقه‌ای که محور انرژی دنیاست و قیمت‌های بسیار ارزان دارد، بحران‌های سیاسی روی قیمت تمام شده اثر می‌گذارد. منطقه‌ای که با ۸ دلار نفت تولید می‌کند، طبیعتا جنگ بر روی قیمت آن اثر دارد. ما الان در یک بحران منطقه‌ای میان ایران و اسراییل هستیم و انواع حدس و گمان‌ها در آن وجود دارد. آیا اسراییل تلافی خواهد کرد؟ آیا ایران تلافی خواهد کرد؟ آیا جنگ تمام عیار راه می‌افتد؟ آیا اعراب وارد می‌شوند؟ ما پاسخ هیچکدام را نمی‌دانیم، اما اگر این اتفاقات رخ دهد، افزایش قیمت رخ می‌دهد. 

وی درباره نقش کنترل قیمت نفت با انتخابات آمریکا بیان کرد: یک فاکتور خیلی مهم، انتخابات آمریکاست. هر دو جناح دموکرات و جمهوری خواه به آرا بیشتر نیاز دارند و یکی از آرا بیشتر مسأله قیمت فراورده هاست. همیشه دولت‌های آمریکا تلاش داشتند که قیمت بنزین را پایین نگه دارند. به نظر من آمریکا اصلاً این ریسک را نمی‌کند که تنش در منطقه بالا برود. ترامپ هم که یک سیاست ورز بی فکر است، اینجا احتیاط می‌کند و نمی‌گذارد اقدامات خاورمیانه باعث گرانی بنزین شود. اسراییل هم این روز‌ها احتیاط‌هایی دارد و مراکز نفتی را بی توجه مورد حمله قرار نمی‌دهد. 

او افزود: افزایش جهشی نفت تا ۱۰۰ دلار، مقداری مورد تردید است و آمریکایی‌ها نمی‌گذارند این اتفاق تا بعد از انتخابات رخ دهد. جمع کردن یک بحران منطقه‌ای و ضربه زدن به مراکز انرژی نیز کار ساده‌ای نیست که آمریکا به راحتی به آن تن دهد. بازار نفت از حوادث منطقه اثر می‌گیرد، اما آمریکا تمام تلاش خود را خواهد کرد که جهش قیمتی بزرگ رخ ندهد. 

معاون سابق وزیر نفت در رابطه با تلاش اوپک برای کنترل تنش و میزان تولید نفت ایران گفت: اوپک مدیریت خیلی خوبی در چهار دهه اخیر در بازار داشته است. جنگ خلیج فارس و شوک‌های نفتی و سیاسی، تماماً توسط اوپک مدیریت شده‌اند و در شرایط خیلی دشواری محدوده قیمت گذاشته‌اند و یا تولید را متناسب با قیمت تنظیم کرده‌اند. اگر خاطرتان باشد، محدوده ۲۸ دلار را گذاشته بودند که اگر قیمت از ۲۸ دلار بالا رفت، تولید را افزایش دهند و این کار بدون هیچ شعاری انجام شد. امیدوارم در این دوره نیز اوپک نقش تعیین‌کننده خود را داشته باشد البته نقش اوپک به اندازه‌ی آمریکا تعیین‌کننده نیست. 

حسینی درباره نقش منفعل روسیه در کنترل تنش خاورمیانه گفت: برای من عجیب است، درحالیکه آمریکا و انگلیس و فرانسه و کشور‌های غربی اوج تلاش خود را می‌کنند که بگویند پشت اسراییل ایستاده‌اند، از این طرف روس‌ها که با ۱۰ میلیون بشکه نفت تعیین‌کننده بازار و سیاست هستند، در سکوت کامل به سر می‌برند. روس‌ها هیچ کاری نمی‌کنند که اسراییل را از تهدید‌هایی که می‌کند، پشیمان کنند. حتی چینی‌ها نیز در این زمینه فعال نیستند.

نظرات بینندگان