arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

معرفی سریال مستوران

این مجموعه روایت‌گر ماجراهایی تلفیقی از داستان‌های کهن ایرانی مانند هزار و یک شب، کشکول، گلستان و شاهنامه است که در جایی در ایران حدود پانصد سال پیش، در شهری به نام «مستوران» رخ می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام سریال: مستوران

سال انتشار: 1401

ژانر: رئالیسم جادویی، درام

بر پایه: داستان‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی

نویسنده:

فائزه یارمحمدی
یزدان کاظمی
محمد حنیف (فصل دوم)

کارگردان: 

سیدجمال سیدحاتمی
مسعود آب‌پرور
سیدعلی هاشمی(فصل دوم)

تعداد قسمت ها: 26

بازیگران: 

حمیدرضا آذرنگ
نازنین فراهانی
بیژن بنفشه‌خواه
رؤیا میرعلمی
محیا دهقانی
مزدک رستمی
رسول نقوی
الهام جعفرنژاد
علی دهکردی
مسعود آب‌پرور
رابعه اسکویی
قربان نجفی
عیسی یوسفی‌پور
علی اصغر کردبچه
صفا آقاجانی
الهه خادمی
حمیدرضا معدن‌کن
حامد محمودی
ریحانه فولادی
صدرعلی محمدی
سینا نجات نعمت
مهدیار شایسته

 

خلاصه سریال

 این مجموعه روایت‌گر ماجراهایی تلفیقی از داستان‌های کهن ایرانی مانند هزار و یک شب، کشکول، گلستان و شاهنامه است که در جایی در ایران حدود پانصد سال پیش، در شهری به نام «مستوران» رخ می‌دهد.

فصل اول

فصل اول مستوران داستانی کهن از افسانه‌های دوران صفویان و غزنویان را روایت می‌کند؛ ماجرایی که در آن با حملهٔ قبیلهٔ وحشیان، کودکی به طرزی مرموز دزدیده می‌شود و مادرش داغدار می‌گردد. او به دنبال راهی است تا به هر قیمت کودکش را پس گیرد امّا موانع زیادی بر سر راهش خواهد بود.

فصل دوم

بیست سال بعد از ماجراهای فصل اول مستوران، لطفعلی در روز سیزدهم فروردین موفق به دیدار ماه‌منیر، دختر حاکم مستوران می‌شود. این ملاقات آغاز عشقی زیبا و پرماجرا است؛ غافل از اینکه دختری از کودکی در انتظار اوست و از سوی دیگر، مردی قدرتمند در رویای رسیدن به ماه‌منیر است...

ایفای نقش حمیدرضا آذرنگ در مجموعه مستوران

 

درباره سریال

داستان سریال مستوران اقتباسی آزاد از افسانه‌های کهن ایرانی است. منابع بسیاری از داستان‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی به کمک فیلم‌نامه سریال مستوران آمده‌اند تا فیلم‌نامه این سریال را غنی کنند. نتیجه ماجرا اساسا چنگی به دل نمی‌زند. منابعی که سریال در تیتراژ نهایی خود لیست می‌کند اساسا پتانسیل بیشتری از آن‌چه در سریال مستوران به تصویر کشیده، دارند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که مجموعه مستوران [با کارگردانی مشترک سید جمال سید حاتمی و مسعود آب‌پرور] با آن دست و پنجه نرم می‌کند، دیالوگ‌های عجیب و غریبی است که نه‌تنها توازن ندارند بلکه اصلا در سطح و اندازه ادبیات پانصد سال پیش هم به نظر نمی‌رسند. دیالوگ‌های سریال مستوران به شدت سینوسی هستند. برای مثال، شخصیت‌ها گاهی به شدت کهن و ادبی صحبت می‌کنند و سپس به شدت نزدیک به ادبیات روزمره امروز سخن می‌گویند.

در مجموع اما سریال مستوران عنوانی است که ارزش تماشاکردن را دارد. اگرچه سریال با وجود بودجه هنگفت، بازیگران متعدد و دکورهای عظیم و لباس‌های تماشایی در سطح و اندازه یک سریال حماسی تاریخی ظاهر نمی‌شود اما در نهایت آن‌قدر هم بی‌ارزش نیست که تماشایی نباشد. شاید با تغییراتی در روایت و بازیگردانی، سریال مستوران به عنوانی تماشایی‌تر تبدیل می‌شد.

نظرات بینندگان