arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

شمالی اعلام کرد؛ ماجرای واردات «استامینوفن» و «متفورمین»

سرپرست اداره مواد اولیه سازمان غذا و دارو، با اشاره به موجودی مناسب مواد اولیه استامینوفن و متفورمین در کشور گفت: ماده اولیه تولید این دو دارو پاسخگوی نیاز ۶ ماه آتی کشور خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: سرپرست اداره مواد اولیه سازمان غذا و دارو، با اشاره به موجودی مناسب مواد اولیه استامینوفن و متفورمین در کشور گفت: ماده اولیه تولید این دو دارو پاسخگوی نیاز ۶ ماه آتی کشور خواهد بود.
حسین شمالی سرپرست اداره مواد اولیه سازمان غذا و دارو، در در خصوص واردات استامینوفن گفت: در یک سال اخیر، هیچ ارزی به واردات استامینوفن اختصاص داده نشده است و تمامی ماده اولیه استامینوفن وارد شده با ارز آزاد و پرداخت تعرفه و عوارض مربوطه بوده است. تنها مقدار کمی از محموله واردات استامینوفن با ارز ترجیحی نوع ۲ انجام شده که ارز آن در تیرماه سال گذشته تأمین شده است.

وی در ادامه با اشاره به مصرف سالانه استامینوفن گفت: خوشبختانه موجودی مواد اولیه استامینوفن در کشور برای تأمین نیاز ۶ ماه مصرف کافی است.

شمالی همچنین به موضوع واردات متفورمین پرداخت و افزود: بخش عمده واردات متفورمین مربوط به تولیدات تحت لیسانس است که مدتی است دیگر ارزی به آن تعلق نمی‌گیرد. سایر موارد نیز قبلاً ارز خود را دریافت کرده‌اند. در سال ۱۴۰۱ به دلیل بدعهدی برخی از شرکت‌ها با بحران تأمین متفورمین مواجه شدیم، در حالی که مصرف سالانه این دارو حداقل ۱۶۰۰ تن است. اکنون موجودی ماده اولیه تولیدکنندگان برای متفورمین نیز برای تأمین نیاز ۶ ماه کفایت می‌کند.

نظرات بینندگان