arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳

برنامه ایلان ماسک برای سفر به مریخ؛ پنج پرواز استارشیپ به سیاره سرخ در دو سال آینده

«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، می‌گوید این شرکت قصد دارد طی ۲ سال آینده حدود ۵ مأموریت بدون سرنشین استارشیپ به مریخ بفرستد. همچنین تاریخ احتمالی اولین مأموریت با خدمه استارشیپ به مریخ را هم مشخص کرده است. براساس پست ایلان ماسک در ایکس، اگر مأموریت‌های بدون خدمه استارشیپ بی‌مشکل روی سیاره سرخ فرود بیایند، اولین مأموریت با خدمه ممکن است اوایل ۲۰۲۸ انجام شود، اما اضافه کرد: «اگر به مشکل بخوریم، مأموریت‌های دارای خدمه ۲ سال دیگر عقب می‌افتد.» یکی از دلایل این تأخیر دوساله، هم‌ترازی سیاره زمین و مریخ است که چنین سفر‌هایی را آسان‌تر می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، می‌گوید این شرکت قصد دارد طی 2 سال آینده حدود 5 مأموریت بدون سرنشین استارشیپ به مریخ بفرستد. همچنین تاریخ احتمالی اولین مأموریت با خدمه استارشیپ به مریخ را هم مشخص کرده است.
 
براساس پست ایلان ماسک در ایکس، اگر مأموریت‌های بدون خدمه استارشیپ بی‌مشکل روی سیاره سرخ فرود بیایند، اولین مأموریت با خدمه ممکن است اوایل 2028 انجام شود اما اضافه کرد: «اگر به مشکل بخوریم، مأموریت‌های دارای خدمه 2 سال دیگر عقب می‌افتد.» یکی از دلایل این تأخیر دوساله، هم‌ترازی سیاره زمین و مریخ است که چنین سفرهایی را آسان‌تر می‌کند.
 
ایلان ماسک پیش‌ازاین نیز همین زمان‌بندی را برای پرواز‌های مریخ استارشیپ مشخص کرده بود.
 
مأموریت‌های استارشیپ به مریخ
 
ایلان ماسک درباره مأموریت‌های مریخ استارشیپ می‌گوید:
 
«ما می‌خواهیم هرکسی مایل است مسافر فضایی باشد، شما، خانواده یا دوستانتان، یا هرکسی رؤیای ماجراجویی بزرگی را در سر می‌پروراند، بتواند به مریخ برود. سرانجام، هزاران استارشیپ به مریخ خواهند رفت و آن منظره چقدر باشکوه خواهد بود!»
 
البته توجه کنید زمان‌بندی‌های ایلان ماسک اغلب چندان درست از آب درنمی‌آیند. سال 2016، گفت اسپیس‌ایکس قصد دارد سال 2018 راکتی به مریخ بفرستد؛ سال 2022 نیز گفت استارشیپ می‌تواند امسال اولین پرواز خود را به این سیاره انجام دهد.
 
به‌طورکلی، ایلان ماسک می‌خواهد انسان را به موجودی چندسیاره‌ای تبدیل کند؛ قبل از اینکه اتفاقی مثل جنگ هسته‌ای حیات روی زمین را تهدید کند. البته بزرگ‌ترین نگرانی کنونی مدیرعامل اسپیس‌ایکس موانعی است که دولت بر سر راه او و شرکتش قرار می‌دهد:
 
«یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های من این است که برنامه استارشیپ زیر کوهی از بوروکراسی دولتی که هر سال بیشتر می‌شوند، دفن شود.»
 
برای مثال، هفته گذشته اداره هوانوردی فدرال (FAA) اعلام کرد می‌خواهد اسپیس‌ایکس را به‌دلیل نقض مجوز و ایمنی در 2 پرتاب سال 2023 جریمه کند. البته ایلان ماسک نیز تهدید کرد از این آژانس شکایت خواهد کرد. همچنین پنجمین پرتاب آزمایشی استارشیپ به‌دلیل صادر نشدن مجوز FAA تا اوایل آذرماه انجام نمی‌شود.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان