arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

تحقیقات گسترده در ایران: آلودگی هوا خطر دیابت بارداری را افزایش می‌دهد

نتایج تجزیه و تحلیل ۱۲ مطالعه بزرگ با بررسی نزدیک به سه میلیون نفر نشان داده است که زنانی که در معرض آلاینده‌های مختلف هوا مانند ذرات معلق، دی اکسید گوگرد و گاز ازن قرار دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نتایج تجزیه و تحلیل ۱۲ مطالعه بزرگ با بررسی نزدیک به سه میلیون نفر نشان داده است که زنانی که در معرض آلاینده‌های مختلف هوا مانند ذرات معلق، دی اکسید گوگرد و گاز ازن قرار دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری دارند.
دیابت بارداری به وضعیتی اطلاق می‌شود که قند خون در دوران بارداری برای نخستین بار افزایش می‌یابد و می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد. این عارضه با شیوع فزاینده‌ای در سال‌های اخیر همراه بوده و تحت تأثیر عواملی مانند اضافه وزن، سابقه خانوادگی و برخی بیماری‌ها قرار دارد.

مرکز تحقیقات تولید مثل وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، به تازگی تأثیر آلاینده‌های هوا بر بروز دیابت بارداری را مورد بررسی قرار داده است.

فهیمه رمضانی تهرانی، رئیس این مرکز تحقیقاتی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا گفت: "نتایج تجزیه و تحلیل ۱۲ مطالعه بزرگ نشان داد که زنانی که در معرض انواع آلاینده‌های هوا بوده‌اند، به ویژه ذرات معلق، دی اکسید گوگرد و گاز ازن، خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت بارداری دارند."

این استاد دانشگاه تأکید کرد: "این یافته‌ها به عنوان یکی از هزینه‌های سرباری آلودگی هوا که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اهمیت دارد و ضروری است که در سیاست‌گذاری‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد."

 

نظرات بینندگان