arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کند

هیوندای ساخت یک مدل اسپرت بر اساس کانسپت «N ویژن ۷۴» را تایید کرد. به گزارش رسانه‌های کره‌ای این ماشین اولین سوپرکار هیدروژنی جهان است و در سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهد شد. هیوندای کانسپت «N ویژن ۷۴» را دو سال پیش و با الهام از یکی از کانسپت‌هایش در دهه هفتاد میلادی ساخت. با اینکه بار‌ها شایعه ساخت مدلی براساس آن منتشر شد، هیوندای درباره تولید آن اظهار نظری نکرده بود. اما هفته گذشته هنگام سخنرانی جاهون چانگ، مدیرعامل هیوندای در نشست سالانه برای سرمایه‌گذاران، نام کانسپت در یکی از اسلاید‌ها دیده شد که نشان می‌دهد این ماشین از مدل‌های جدیدی است که هیوندای قرار است تا سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: قصد هیوندای برای تولید یک سوپرکار هیدروژنی، رونمایی شاسی‌بلند جدید الکتریکی اسمارت، آغاز فروش ارزان‌ترین ماشین جهان با سیستم‌های پیشرفته خودران و کناره‌گیری ناگهانی مدیر پل‌استار.
 
سوپرکار هیدروژنی هیوندای
 
هیوندای ساخت یک مدل اسپرت بر اساس کانسپت «N ویژن ۷۴» را تایید کرد. به گزارش رسانه‌های کره‌ای این ماشین اولین سوپرکار هیدروژنی جهان است و در سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهد شد.
 
هیوندای کانسپت «N ویژن ۷۴» را دو سال پیش و با الهام از یکی از کانسپت‌هایش در دهه هفتاد میلادی ساخت. با اینکه بارها شایعه ساخت مدلی براساس آن منتشر شد، هیوندای درباره تولید آن اظهار نظری نکرده بود.
 
اما هفته گذشته هنگام سخنرانی جاهون چانگ، مدیرعامل هیوندای در نشست سالانه برای سرمایه‌گذاران، نام کانسپت در یکی از اسلایدها دیده شد که نشان می‌دهد این ماشین از مدل‌های جدیدی است که هیوندای قرار است تا سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه کند.
 
در اسلاید کلمات ویژن ۷۴ در پرانتز گذاشته شده بود که باعث این گمانه‌زنی شده که ماشین با نام N به بازار عرضه شود.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندنام سوپرکار هیدروژنی هنگام سخنرانی رییس هیوندای بین مدل‌های آینده کارخانه دیده شد
 
کانسپت «N ویژن ۷۴» دو موتور الکتریکی دارد که روی چرخ‌های عقب است. ماشین علاوه بر باتری، یک مبدل انرژی هم دارد که هیدروژن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. بسته به شرایط رانندگی، این الکتریسیته یا باتری‌ها را شارژ می‌کند یا مستقیم به موتور فرستاده می‌شود.
 
قوای محرکه کانسپت ۶۷۱ اسب بخار است، اما رسانه‌های کره‌ای می‌گویند ماشینی که براساس کانسپت ساخته می‌شود قوی‌تر خواهد بود. «روزنامه اقتصاد کره» از قول منابعی در داخل هیوندای گزارش داده که قدرت ماشین بیش از ۷۷۵ اسب بخار است. با این قدرت، N از بعضی مدل‌های فراری، آستون مارتین و پورشه قوی‌تر خواهد بود.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندکانسپت «N ویژن ۷۴» دو موتور الکتریکی دارد که روی چرخ‌های عقب است
 
حداکثر سرعت کانسپتی که دو سال پیش معرفی شد بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومترش چهار ثانیه بود. به گزارش رسانه‌ها عملکرد N از کانسپت بهتر خواهد بود.
 
هیوندای به توجه رسانه‌ها به نمایش نام ماشین در سخنرانی هفته گذشته واکنش نشان نداده است. اما «روزنامه اقتصادی سئول» گزارش داده که هیوندای این مدل اسپرت را در نمایشگاه لوازم الکترونیکی لاس‌وگاس در ماه ژانویه سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهد کرد.
 
براساس گزارش‌ها هیوندای قصد دارد دویست دستگاه N بسازد و قیمت پایه ماشین ۵۰۰ میلیون وون (حدود ۳۷۵ هزار دلار) خواهد بود.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندرسانه‌های کره‌ای پیش‌بینی می‌کنند که قیمت پایه ماشین حدود ۳۷۵ هزار دلار باشد
 
N یکی از ۲۱ مدل جدیدی است که مدیر هیوندای اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه خواهد کرد.
 
آقای چانگ در نشست هفته گذشته گفت هیوندای می‌خواهد فروش سالانه‌اش را تا سال ۲۰۳۰ به پنج میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه افزایش دهد که سی درصد بیشتر از فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ است.
 
با وجود کاهش رشد فروش ماشین‌های الکتریکی در جهان، هیوندای پیش‌بینی می‌کند که فروش ماشین‌های الکتریکی‌اش در سال ۲۰۳۰ دو میلیون دستگاه در سال باشد. همزمان این شرکت اعلام کرده که تعداد مدل‌هایش با موتور هیبرید را در سال‌های آینده دو برابر خواهد کرد.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندمحصولات اسمارت توسط بنز طراحی و با فن‌آوری جیلی در چین تولید می‌شوند
 
بزرگ‌ترین اسمارت
 
اسمارت سومین مدل الکتریکی خود را از پاییز امسال به بازار عرضه می‌کند. نام این مدل #5 (هشتگ ۵) است و اسمارت با آن برای اولین بار به بازار شاسی‌بلندهای متوسط وارد می‌شود. پرفروش‌ترین ماشین در این بخش از بازار تسلا مدل Y است.
 
اسمارت سی سال پیش توسط مرسدس-بنز و با هدف ساخت ماشین‌های بسیار کوچک شهری تاسیس شد. اما زیان‌دهی طولانی کارخانه باعث شد تا پنج سال پیش مرسدس-بنز پنجاه درصد اسمارت را به کارخانه چینی جیلی واگذار کند.
 
در ساختار جدید اسمارت، محصولات این کارخانه توسط بنز طراحی و با فن‌آوری جیلی در چین تولید می‌شوند. اسمارت تا کنون دو مدل #1 و #3 تولید کرده و #5 بزرگ‌ترین محصول کارخانه است.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کنداسمارت هشتگ ۵
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کنداسمارت هشتگ ۵ یک نمایشگر روبروی راننده و دو نمایشگر روی داشبورد دارد
 
#5 بر روی پلتفرم SEA گروه جیلی ساخته می‌شود. زیرمجموعه‌های دیگر جیلی از جمله ولوو و پل‌استار هم محصولاتی با این پلتفرم ساخته‌اند. اسمارت اطلاعاتی درباره قوای محرکه ماشین منتشر نکرده و تنها گفته #5 طبق آزمایش‌های استاندارد دولت چین با هر بار شارژ تا ۷۴۰ کیلومتر حرکت می‌کند. اسمارت همچنین می‌گوید ماشین با شارژر سریع در پانزده دقیقه از ده درصد تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.
 
طراحان اسمارت برای گذاشتن بار و وسائل ۳۴ فضای مختلف در #5 طراحی کرده‌اند که شامل یک صندوق بار ۷۲ لیتری در جلوی ماشین هم می‌شود. سقف شیشه‌ای و سه نمایشگر روی داشبورد هم از دیگر امکانات ماشین است.
 
اسمارت ابتدا یک مدل لوکس و یک مدل با امکانات آف‌رود از #5 به بازار عرضه می‌کند. در ماه‌های آینده یک مدل ارزان‌تر و یک مدل اسپرت هم از این ماشین فروخته خواهد شد. رسانه‌های چینی می‌گویند که قدرت مدل اسپرت ۶۳۰ اسب بخار است.
 
قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود ارزان‌ترین مدل در اروپا حدود ۴۵ هزار دلار باشد.
 
خودران و ارزان
 
شرکت نوپای چینی اکس‌پنگ (Xpeng) از مدل جدیدی رونمایی کرده که ادعا می‌کند ارزان‌ترین خودروی جهان با سیستم‌های پیشرفته خودران است. این ماشین از زمستان آینده در زیرمجموعه جدید اکس‌پنگ به نام مونا (Mona) که مخصوص خودروهای ارزان‌قیمت است به بازار عرضه خواهد شد.
 
اکس‌پنگ می‌گوید اولین مدل مونا به نام M03 می‌تواند بدون حضور راننده خود را پارک کند. این خودرو با استفاده از دو رادار، هفت دوربین و دوازده حسگر مافوق صوت محیط اطراف را بررسی و موقعیت خود را تنظیم می‌کند.
 
پیشرفته‌ترین مدل M03 به سیستم خودرانی مجهز است که امکاناتی مشابه با سیستم خودران تسلا در اختیار راننده قرار می‌دهد. قیمت این مدل ۱۵۵ هزار و ۸۰۰ یوان (۲۲ هزار دلار) است.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندارزان‌ترین مدل اکس‌پنگ مونا M03 حدود ۱۶ هزار دلار است
 
اکس‌پنگ یک مدل ارزان‌تر بدون سیستم پیشرفته خودران هم عرضه می‌کند که قیمت آن حدود ۱۶ هزار دلار است.
 
طراحی اتاق بسیار ساده است و از الگویی مشابه با تسلا مدل ۳ پیروی می‌کند. همه بخش‌های ماشین با یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی کنترل‌ می‌شود و به‌جز دو دکمه روی فرمان، هیچ دکمه دیگری در خودرو نیست. برای سهولت استفاده از این سیستم بخش‌هایی از ماشین را می‌توان با فرامین صوتی یا حرکات دست هم کنترل کرد.
 
M03 با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۲۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر سرعت ماشین ۱۵۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۷.۴ ثانیه است.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کنداکس‌پنگ می‌خواهد ماهانه ده هزار دستگاه از مدل M03 بفروشد
 
M03 نتیجه معامله اکس‌پنگ با شرکت تاکسیرانی چینی به نام دی‌دی است. دی‌دی پس از چند سال تلاش ناموفق برای ساخت خودرو، به خاطر مشکلات مالی زیرمجموعه خودروسازی خود را به اکس‌پنگ فروخت.
 
اکس‌پنگ می‌گوید سرمایه‌گذاری ابتدایی دی‌دی در طراحی ماشین و بخشی از سیستم خودران باعث شد تا این کارخانه بتواند M03 را با هزینه کمتری تولید کند.
 
به گفته کارخانه در یک ساعت پس از رونمایی M03 ده هزار نفر آن را پیش‌خرید کردند. این شرکت می‌گوید که فروش M03 با وجود قیمت پایین برای کارخانه سودآور است و می‌خواهد ماهانه ده هزار دستگاه از آن بفروشد.
 
اکس‌پنگ در برابر خودروسازان چینی کارخانه کوچکی محسوب می‌شود. این کارخانه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی کمی بیش از سی هزار دستگاه خودرو فروخته است. این آمار در مقایسه با فروش بیش از ۹۸۰ هزار دستگاه کارخانه BYD در همین مدت رقمی ناچیز است.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کنداتاق M03 ساده است و همه بخش‌های ماشین از طریق نمایشگر بزرگ روی داشبورد کنترل می‌شود
 
تمرکز اکس‌پنگ تاکنون بر ساخت ماشین‌های لوکس الکتریکی بود که با فن‌آوری پیشرفته با محصولات کارخانه‌های اروپایی و تسلا رقابت کند. این شرکت همچنین با گروه خودروسازی فولکس‌واگن هم برای ساخت دو مدل الکتریکی همکاری می‌کند.
 
تاسیس یک زیرمجموعه جدید برای ماشین‌های ارزان نشان می‌دهد که اکس‌پنگ قصد دارد سهمش را از بازار افزایش دهد. هی شیائوپینگ، بنیانگذار و مدیر اکس‌پنگ در مراسم رونمایی M03 گفت: «در ده سال آینده تنها هفت خودروساز اصلی در بازار چین باقی خواهند ماند». به گفته او فروش سالانه یک میلیون دستگاه ماشین هوشمند «بلیتی برای این نبرد نهایی است».
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندتوماس اینگنلات پس از هفت سال از مدیریت پل‌استار کناره‌گیری کرد
 
تغییر در پل‌استار
 
شرکت سوئدی پل‌استار (Polestar) در خبری غیرمنتظره اعلام کرد که توماس اینگنلات (Thomas Ingenlath) بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت از کار خود کناره‌گیری کرده و از ماه آینده مایکل لوشلر (Michael Lohscheller)، مدیر سابق اُپل هدایت شرکت را برعهده خواهد گرفت.
 
پل‌استار که سال‌ها زیرمجموعه ماشین‌های اسپرت ولوو بود، هفت سال پیش به عنوان خودروسازی مستقل از ولوو جدا شد. آقای اینگنلات که آن زمان مدیر طراحی ولوو بود به عنوان مدیر پل‌استار انتخاب شد تا با تمرکز بر طراحی به شیوه اسکاندیناوی ماشین‌هایی خلق کند که بتوانند با مدل‌های الکتریکی پورشه و تسلا رقابت کنند.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندفروش سال گذشته پل‌استار در سال گذشته کمتر از ۵۵ هزار دستگاه بود
 
پل‌استار که همراه با ولوو از زیرمجموعه‌های کارخانه چینی جیلی است، با وجود عرضه دو محصول جدید همچنان زیان‌ده است. این شرکت در سه ماه اول سال جاری میلادی ۲۳۲ میلیون دلار ضرر کرده که از مدت مشابه در سال قبل کمی بیشتر است.
 
پل‌استار قرار بود سال گذشته ۱۲۴ هزار دستگاه ماشین بفروشد، اما فروشش کمتر از ۵۵ هزار دستگاه بود. دلیل کاهش فروش تاخیر در عرضه مدل‌های جدید بود که باعث شد تنها یک مدل در محصولاتش داشته باشد.
 
هیوندای می‌خواهد «اولین سوپرکار هیدروژنی جهان» را به بازار عرضه کندمایکل لوشلر در امور مالی متخصص است و در مدیریت شرکت‌های نوپا تجربه دارد.
 
مایکل لوشلر در امور مالی متخصص است و در مدیریت شرکت‌های نوپا تجربه دارد. او پس از اُپل مدت کوتاهی مدیر وین‌فست، خودروساز نوپای ویتنامی بود و پس از آن به مدیریت نیکولا، خودروساز الکتریکی آمریکایی منصوب شد.
 
آقای لوشلر زمانی هدایت پل‌استار را در دست می‌گیرد که این شرکت برنامه‌ای گسترده برای کاهش هزینه‌ها را آغاز کرده است. همزمان، بازار خودروهای الکتریکی با کاهش رشد روبرو است و رقابت شدید میان خودروسازان باعث شده تا شرکت‌ها مجبور به کاهش قیمت محصولات خود شوند. علاوه بر این، جنگ تعرفه‌ها بین چین و اتحادیه اروپا هم شرکت‌هایی مانند پل‌استار را که در چین کارخانه دارند، با چالش‌های بیشتری مواجه کرده است.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان