arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۱ شهریور ۱۳۸۰: از ماجرای مبهم چهار هواپیمای باری تا نارضایتی دری نجف آبادی از خاتمی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: شب، اعضاى هيأت ریيسه [مجلس] خبرگان میهمانم بودند. در مورد دستوركار اجلاس و بيانيه و محتواى سخنرانى آقاى [علی] مشكينى، مذاكره و تصميم‌گيرى شد. آقاى [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی]، از اظهارات آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در مصاحبه‌اش ناراضى است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۱ شهریور ۱۳۸۰: [سيد محمد امام]، امام‌جمعه شوش و فرزندش آمدند. وضع شهرستان و مردم و حوزه علميه را گفتند و براى توسعه مدرسه علميه استمداد كردند و نمونه‌هايى از فرهنگ و سنت‌هاى نادرست عشاير عرب را توضيح دادند.  
 
آقاى [محمدحسن] مقدسى، فرزند مرحوم آيت‌الله [ابوالحسن] شيرازى، امام‌جمعه سابق مشهد و فرزندش مهدى كه شريك عمده شركت هواپيماى اطلس است، آمدند. در باربری هوايى فعاليت دارند و اخيراً چهار هواپيماى بارى‌شان، توسط يك نفر قزاقى كه با آنها همكارى داشته، با خريدن گروه‌هاى پروازى به شهرى در قزاقستان، برده شده و راكد مانده‌اند و باعث خسارت شركت شده است. براى گرفتن وامى جهت رفع مشكلات شركت، استمدادكردند وگفتند، دولت قزاقستان، براى برگردان هواپيماها، اعلام آمادگى‌كرده؛ از حوادث مبهم است.  
 
آقاى [فریدون] وردى‌نژاد، [سفیر ایران در چین] آمد. براى سياست‌هاى ايران و چين در خصوص مسایل هسته‌اى و نظامى و فنى و سياسى، مشورت كرد.گفتم، از اول انقلاب، چين را به عنوان همكار استراتژيك برگزيده‌ايم و همكارى در همه زمينه‌ها، قابل توسعه است.  
 
شب، اعضاى هيأت ریيسه [مجلس] خبرگان میهمانم بودند. در مورد دستوركار اجلاس و بيانيه و محتواى سخنرانى آقاى [علی] مشكينى، مذاكره و تصميم‌گيرى شد. آقاى [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی]، از اظهارات آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در مصاحبه‌اش ناراضى است. 
 
در فلسطين، اسرایيل تحت فشار جهانى و مقاومت مردم، اجباراً از بيت‌جالا كه اشغال‌ كرده بود، عقب‌نشينى‌كرد. اهالى يهودى دچار اضطراب شده‌اند. بيت‌جالا به عنوان حمايت از امنيت مردم گيلو، اشغال شده بود.  
 
در دوربان آفريقاى‌جنوبى، كنفرانس‌هاى ضد نژادپرستى و برده‌دارى و جوانان و كنفرانس سازمان‌های مردم‌نهاد عليه اسرایيل و صهيونيسم فعال‌اند. آمريكا و اسرایيل و تركيه و بعضى از كشورهاى ديگر، در سطح نازلى به عنوان ناظران شركت‌كرده‌اند.
نظرات بینندگان