arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

پوتین: اوکراین تلاش کرد تا نیروگاه هسته‌ای کورسک روسیه را هدف حمله قرار دهد

این اتهام از سوی پوتین علیه کی‌یف در حالی مطرح می‌شود که نیرو‌های ارتش اوکراین بیش از دو هفته است که حملات گسترده‌ای را به این منطقه در عمق خاک روسیه انجام داده و ضمن پیشروی‌هایی بیش از ۱۲۵۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه و نزدیک به ۱۰۰ شهرک را تصرف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پنج‌شنبه یکم شهریور، اوکراین را به تلاش برای حمله به نیروگاه هسته‌ای در شهر کورسک متهم کرد.

این اتهام از سوی پوتین علیه کییف در حالی مطرح می‌شود که نیرو‌های ارتش اوکراین بیش از دو هفته است که حملات گسترده‌ای را به این منطقه در عمق خاک روسیه انجام داده و ضمن پیشروی‌هایی بیش از ۱۲۵۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه و نزدیک به ۱۰۰ شهرک را تصرف کردند.

پوتین در جلسه‌ای با اعضای هیئت دولت و مقامات مناطق هم‌مرز با اوکراین که از تلویزیون روسی پخش شد، بدون ارائه شواهدی اظهار داشت: «دشمن در طول شب تلاش کرد تا نیروگاه هسته‌ای [کورسک]را هدف قرار دهد»؛ او همچنین افزود که «به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این مساله اطلاع داده شده است.»

در همین راستا، الکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری استان کورسک، از تخلیه بیش از ۱۳۰ هزار نفر از ساکنان منطقه مرزی کورسک و باقی‌ماندن حدود ۲۰ هزار نفر دیگر در این منطقه خبر داد.

اسمیرنوف، در جلسه ویدئویی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره وضعیت مناطق مرزی کشورش گفت که «در ۸ منطقه در استان کورسک که ۱۵۲,۵۶۶ نفر در آن زندگی می‌کنند، عملیات تخلیه در حال انجام است. تا کنون، ۱۳۳,۱۹۰ نفر از این مناطق خارج شده‌اند و ۱۹,۳۷۶ نفر هنوز در محل باقی مانده‌اند.»

پیش از این، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی، شامگاه سه‌شنبه ۴۵ پهپاد اوکراینی را منهدم کردند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «از ۴۵ پهپاد منهدم شده در طول شب، ۱۱ فروند آن بر فراز استان مسکو سرنگون شدند.» این بیانیه افزود: «۲۳ پهپاد دیگر بر فراز استان بریانسک، ۶ فروند در آسمان استان بلگورود، ۳ فروند پهپاد بر فراز استان کالوگا و ۲ پهپاد بر فراز استان کورسک منهدم شدند.»

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو نیز در بیانیه‌ای در «تلگرام» گفت: «دو پهپاد دیگر که به سمت مسکو در پرواز بودند، سرنگون شدند.»

از دیگر سو، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پنج‌شنبه اعلام کرد که از منطقه سومی، واقع در مرز اوکراین با استان کورسک روسیه، بازدید کرده است. این منطقه از ششم اوت سال جاری تاکنون شاهد حملات گسترده و پیشروی‌های چشمگیر نیرو‌های اوکراینی بوده است.

بیش از دو سال پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نیرو‌های اوکراینی در ششم اوت حمله‌ای غافلگیرانه را در عمق خاک روسیه آغاز کردند و موفق شدند کنترل ده‌ها منطقه در استان کورسک را به دست بگیرند.

نظرات بینندگان