arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی: پاک نژاد می‌تواند بدهکاری‌های دولت به بخش خصوصی را حل کنند / وزارت نفت در ادوار گذشته سعی می‌کرد همه چیز دست خودش باشد و نظر بخش خصوصی خیلی مطرح نبود

صالحی درباره عملکرد احتمالی پاک نژاد گفت: باید رویکرد‌های قبلی عوض شود و اگر این وضعیت تداوم یابد، چیزی با عوض شدن وزیر تغییر نمی‌کند. البته آقای پزشکیان گفته‌اند که عملکرد وزرا باید مورد قضاوت قرار بگیرد. در 5 ماه آینده می‌توانیم ارزیابی خوبی از ایشان داشته باشیم. در حوزه انرژی که پاشنه آشیل پیشرفت کشور شده، بخش خصوصی آماده است که با دولت همراهی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بخش خصوصی منتظر انتخاب وزیر نفت برای پیشبرد اهداف خود است. در دوره اوجی تضاد و تنش میان بخش خصوصی و دولت افزایش یافت و حالا فعالان این حوزه منتظراند که وزیر جدید تنش‌ها را کاهش داده و به رفع چالش‌های پیش رو وزارت نفت به صورت تخصصی و غیرجناحی بپردازد.

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی، درباره تفاوت‌های پاک نژاد و اوجی به «انتخاب» گفت: آقای اوجی قبل از اینکه وزیر شود در شرکت گاز بود و چنین سؤالی درباره او مطرح بود که چه تفاوتی با دیگران دارد. آقای پاک نژاد هم در وزارت نفت بود و عملکرد ایشان باید در آینده سنجیده شود. نقد آقای پاک نژاد باید در زمان انجام کارشان صورت بگیرد. آنچه می‌توانیم امروز به آن تأکید کنیم، بحث مطالبات این حوزه است. وزیری که می‌خواهد سکان وزارت نفت را در دست بگیرد، علاوه بر اینکه باید اطلاع کافی از فرصت‌ها و تهدید‌ها داده باشد، باید به بحران نیروی انسانی و خروج نیرو‌های کیفی هم توجه داشته باشد. آقای پاک نژاد باید برنامه مشخصی برای نیروی انسانی، افزایش تولید و ورود تکنولوژی به حوزه گاز داشته باشد. ما در آستانه واردات گاز هستیم و مسائل از این قبیل در صنعت نفت کم نیستند.

وی درباره چالش‌های حوزه انرژی در دوره پاک نژاد بیان کرد: متأسفانه زمانی جز ۵ کشور جهان در حوزه نفت بودیم، اما امروز دچار ضعف‌های جدی هستیم. برنامه آقای پاک نژاد باید منجر به افزایش و تقویت ظرفیت‌های شرکت نفت شود. ما باید در منطقه تبدیل به یک قدرت انرژی تبدیل شویم. در داخل هم به مسائل مربوط به بنزین هم توجه شود. چند نرخی بودن ارز هم در حوزه انرژی مشکل ایجاد کرده است که وزیر باید به آن توجه کند. با توجه به اینکه بخشی از گاز کشور برای نیروگاه مصرف می‌شود، ایشان چه برنامه‌ای برای نقش برق در تولید گاز دارد. مسائل زیادی در حوزه انرژی وجود دارد و باید برنامه‌های وزیر به صورت جامع به آن‌ها بپردازد.

وی درباره موضع بخش خصوصی به وزارت پاک نژاد اظهار داشت: ما رابطه ساختاری خاصی با ایشان نداشتیم و امیدواریم بتوانند برنامه‌شان را اجرا کنند. ما خواستار این هستیم که بخش خصوصی را محور قرار دهند. ایشان می‌توانند بدهکاری‌های دولت به بخش خصوصی را حل کنند. باید رویکرد عوض شود و این رویکرد به سمتی برود که از تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنیم. وزارت نفت در ادوار گذشته سعی می‌کرد همه چیز دست خودش باشد و نظر بخش خصوصی خیلی مطرح نبود. امیدواریم آقای پاک نژاد به بخش خصوصی توجه کند.

صالحی درباره عملکرد احتمالی پاک نژاد گفت: باید رویکرد‌های قبلی عوض شود و اگر این وضعیت تداوم یابد، چیزی با عوض شدن وزیر تغییر نمی‌کند. البته آقای پزشکیان گفته‌اند که عملکرد وزرا باید مورد قضاوت قرار بگیرد. در ۵ ماه آینده می‌توانیم ارزیابی خوبی از ایشان داشته باشیم. در حوزه انرژی که پاشنه آشیل پیشرفت کشور شده، بخش خصوصی آماده است که با دولت همراهی کند.

نظرات بینندگان