arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

آیا نفوذ ارتش اوکراین به خاک روسیه ادامه می‌یابد؟ کی‌یف: سوژدا تحت کنترل ما است / بلاروس خواستار صلح شد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس و متحد کلیدی ولادیمیر پوتین در پی گذشت دو هفته از ورود نیروهای تحت امر کی‌یف به منطقه کورسک روسیه خواستار صلح در جنگ اوکراین شد. از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی در آغاز سومین هفته از ورود نظامیان کشورش به خاک روسیه از تصرف کامل شهر سودژا در منطقه کورسک خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس و متحد کلیدی ولادیمیر پوتین در پی گذشت دو هفته از ورود نیروهای تحت امر کی‌یف به منطقه کورسک روسیه خواستار صلح در جنگ اوکراین شد. از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی در آغاز سومین هفته از ورود نظامیان کشورش به خاک روسیه از تصرف کامل شهر سودژا در منطقه کورسک خبر داد.
 
 لوکاشنکو در مصاحبه با رسانه‌های دولتی کشورش ضمن اشاره به درگیری دو و نیم ساله جاری که با تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین آغاز شد و تاکنون صدها هزار کشته بر جای گذاشته است، گفت: «بیایید پای میز مذاکره بنشینیم و به این درگیری پایان دهیم.»
 
وی در این مصاحبه افزود: «نه مردم اوکراین، نه روس‌ها و نه بلاروس از این (جنگ) بهره می‌برند. بلکه این غربی‌ها هستند که به آن نیاز دارند. نمی‌توانم این حقایق را فاش کنم، چون کاملاً محرمانه هستند. اما گاهی افراد بلندپایه به‌صراحت صحبت می‌کنند و می‌گویند: بگذارید اوکراینی‌ها و روس‌ها با هم بجنگند، بگذارید همه در این دیگ جوشان از بین بروند.»
 
این سخنان در حالی مطرح می‌شود ارتش اوکراین از دو هفته پیش در نخستین عملیات نفوذ فرامرزی پس از آغاز تهاجم نظامی مسکو در سال ۲۰۲۲ وارد خاک روسیه شده و بخش‌هایی از منطقه‌ کورسک را به اشغال خود درآورده است.
 
بلاروس تحت رهبری الکساندر لوکاشنکو، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین پیش‌تر همزمان با آغاز این جنگ به نیروهای ارتش روسیه اجازه داد تا از خاک این کشور برای حمله به اوکراین استفاده کنند.
 
روسیه همچنین در ادامه این همکاری، بخشی از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را برغم نارضایتی اتحادیه اروپا در بلاروس مستقر کرده است.
 
نفود نیروهای اوکراین به خاک روسیه که از آن به عنوان نخستین تهاجم نظامی به خاک این کشور پس از جنگ دوم جهانی یاد می‌شود اکنون وارد سومین هفته خود شده و درخواست صلح آقای لوکاشنکو در چنین شرایطی ارائه می‌شود.
 
به گزارش پولیتیکو، ارتش اوکراین اکنون بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه در منطقه کورسک را تحت کنترل خود دارد.
 
در همین حال و در پس‌زمینه عملیات کورسک، لوکاشنکو اخیراً نیروهایی را به مرز اوکراین اعزام کرده تا «از نفوذ احتمالی اوکراین جلوگیری کند.»
 
تصرف ده‌ها روستا و تخلیه ده‌ها هزار غیرنظامی از مناطق مرزی روسیه
از سوی دیگر، آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به «تهاجم نظامی متهورانه» اوکراین به منطقه کورسک روسیه اعلام کرد که تاکنون چندین روستا به تصرف نیروهای اوکراینی درآمده، ده‌ها هزار غیرنظامی از مناطق مرزی تخلیه شده‌اند و صدها نفر نیز به اسارت گرفته شده‌اند.
 
بنا به این گزارش، در پی گذشت دو هفته از آغاز این عملیات، نیروهای ارتش روسیه همچنان در تلاش برای بیرون راندن مهاجمان هستند.
 
مرز طولانی با مدافعانی در جبهه‌های دیگر
آسوشیتدپرس در گزارش خود سپس به سوال‌های مطرح در خصوص غافلگیر شدن ارتش روسیه در برابر عملیات نفوذ نظامیان اوکراینی اشاره می‌کند و به نوعی یاد‌آور می‌شود که توانمند‌ترین نیروهای روس در جبهه‌های دیگر مشغول پیش‌روی در شرق اوکراین هستند.
 
این گزارش سپس با اشاره به مرز طولانی میان دو کشور و مدافعان مرزی که در دیگر نقاط مشغول نبردند آورده است: مناطق کورسک، بریانسک و بلگورود روسیه دارای مرز ۱۱۶۰ کیلومتری با اوکراین هستند.
 
در ادامه آمده است: بخش ۲۴۵ کیلومتری (۱۵۲ مایلی) این مرز در منطقه کورسک قرار دارد. این مرز پیش از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تنها حفاظت نمادین داشت. از آن زمان تاکنون با ایجاد ایست‌های بازرسی در جاده‌های اصلی و استحکامات میدانی در برخی نقاط تقویت شده است، اما ایجاد زیر ساخت‌ها و امکانات دفاعی مستحکم در این منطقه کار بسیار دشواری بوده است.
 
آسوشیتدپرس سپس می‌افزاید که توانمند‌ترین واحد‌های نظامی روسیه هم اکنون در شرق اوکراین در حال نبرد هستند، جایی که حملات خود را در چندین محور با پیشروی‌های تدریجی اما مداوم ادامه می‌دهند.
 
مسکو از اغلب از مناطق مرزی برای انجام حملات هوایی و موشکی به خاک اوکراین استفاده کرده، اما نیروی زمینی کافی در آنجا در اختیار ندارد.
 
برخی گزارش‌ها پیش‌تر از حضور نیروهای چچنی در منطقه کورسک حکایت داشت که برای مقابله با نفوذ ارتش اوکراین به این منطقه اعزام شده بودند.
 
این مناطق به دلیل برخورداری از مرزهای نفوذپذیر و نیز نبود نیروی دفاعی کافی در آن، پیش‌تر به صورت پراکنده هدف حملات گروه‌های چریکی طرفدار کی‌یف که در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگیدند، قرار گرفته بود.
 
این شبه‌نظامیان ناشناس که در قالب گروه‌های کوماندویی عمل می‌کنند بارها به مناطق بلگورود و بریانسک نفوذ کرده و از آن عقب‌نشینی کرده بودند.
 
کی‌یف: کنترل کامل شهر سودژا را در دست گرفتیم
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مدعی شده است که نظامیان کشورش کنترل کامل شهر سودژا، مرکز انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین را در دست گرفته‌اند.
 
این در حالیست که یک فرمانده نیروهای چچنی مستقر در منطقه کورسک روز پنجشنبه تاکید کرده بود که این شهر هنوز به طور کامل تحت کنترل نیروهای اوکراینی در نیامده است.
 
سودژا بزرگ‌ترین شهر روسیه است که از زمان شروع تهاجم فرامرزی اوکراین به تصرف نیروهای تحت امر کی‌یف در آمده است.
 
هرچند سودژا پیش از جنگ تنها حدود ۵۰۰۰ نفر جمعیت داشت، اما این شهر مرکز اداری منطقه مرزی در استان کورسک روسیه است و از هر شهر یا منطقه دیگری که اوکراین از آغاز تهاجم فرامرزی خود در ۶ اوت تصرف کرده، بزرگ‌تر است.
 
رئیس جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که نیروهای کشورش در حال ایجاد یک دفتر فرماندهی نظامی در سودژا هستند.
 
این اظهارات از سویی نشان‌دهنده برنامه احتمالی اوکراین برای اشغال طولانی‌مدت کورسک است و از سویی دیگر، ممکن است تنها این پیام را به مسکو منتفل کند که اوکراین چنین قصدی دارد.
 
ولودیمیر زلنسکی توضیحات بیشتری در خصوص ماموریت اصلی این دفتر نداد اما پیش‌تر در اوایل هفته گفته بود که کشورش قصد دارد کمک‌های انسانی در میان ساکنان سودژا توزیع کند.
 
روسیه بلافاصله به ادعاهای زلنسکی واکنشی نشان نداد، اما وزارت دفاع این کشور پیش‌ از این در روز پنجشنبه اعلام کرده بود که نظامیان روس تلاش‌های اوکراین برای تصرف چندین منطقه دیگر را متوقف کرده‌اند.
نظرات بینندگان