arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۸۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۱ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل: اگر مانع ورود کمک‌ها شویم غزه‌ به زانو در می‌‌آید؛ بورل: مصداق تهییج برای جنایات جنگی است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارات ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل را مصداق «تهییج برای جنایات جنگی» خواند.ایتامار بن گویر، وزیر راست‌گرای امنیت داخلی اسرائیل در پستی در شبکه ایکس اعلام کرد که «تا زمانی که همه ربوده‌شدگان [اسرائیلی] به خانه‌های خود باز نگشته‌اند» باید انتقال کمک‌های بشردوستانه و سوخت به نوار غزه متوقف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارات ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل را مصداق «تهییج برای جنایات جنگی» خواند.
 
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارات وزیران اسرائیلی با عقاید راست افراطی مبنی بر قطع کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه را محکوم کرد.
 
بورل در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در پاسخ به این اظهارات باید اعمال تحریم‌ها در اولویت دستور کار اتحادیه اروپا قرار گیرند و از دولت اسرائیل خواست تا از این اظهارات بحث‌برانگیز فاصله بگیرد. وی همچنین از اسرائیل خواست که «با حسن نیت در مذاکراتی که توسط آمریکا، قطر و مصر برای آتش‌بس فوری تسهیل شده است» شرکت کنند.
 
گرسنگی دادن به مردم فلسطینی و اشغال دائمی نوار غزه
 
ایتامار بن گویر، وزیر راست‌گرای امنیت داخلی اسرائیل در پستی در شبکه ایکس اعلام کرد که «تا زمانی که همه ربوده‌شدگان [اسرائیلی] به خانه‌های خود باز نگشته‌اند» باید انتقال کمک‌های بشردوستانه و سوخت به نوار غزه متوقف شود.
 
بن گویر در همان مطلب خود، خواهان اشغال دائمی غزه شد.
 
اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده است که یک هیات اسرائیلی را برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس با حماس و آزادی گروگان‌هایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، اعزام خواهد کرد.
 
این وزیر تندرو و جنجالی کابینه اسرائیل به رادیو ۱۰۳ اف ام  گفت «اشتباه است که با حماس بنشینیم – [یعنی اینکه] ما می‌خواهیم تسلیم آن‌ها شویم؟»
 
بن گویر افزود: «اگر سوخت آن‌ها را قطع کنیم، آنها ظرف یک هفته به زانو در می‌آیند و اگر جلوی کامیون‌های کمک‌رسانی را بگیریم، آن‌ها ظرف دو هفته به زانو در می‌‌آیند. پس چرا باید با آن‌ها توافق کنیم، به خصوص چنین معامله غیر مسئولانه‌ای؟»
 
اظهارات بن گویر در پی اظهارات بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل مطرح شد که هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی پیشنهاد کرد که قحطی عمدی غیرنظامیان فلسطینی «می‌تواند است موجه و اخلاقی باشد.»
 
وی گفت: «در واقعیت جهان امروز، شرکت در اقدامات [شدید] جنگی امکان‌پذیر نیست. هیچ کس در جهان به ما اجازه نمی‌دهد که [به مردم غزه] گرسنگی بدهیم و دو میلیون شهروند آن را از آب محروم کنیم،‌ کما اینکه این امر تا زمان آزادی گروگان‌های ما موجه و اخلاقی باشد.»
 
وی افزود: «انسان‌دوستی در ازای انسان‌دوستی از نظر اخلاقی موجه است - اما چه می‌شود کرد؟ ما امروز در واقعیت خاصی زندگی می‌کنیم که برای این جنگ به مشروعیت بین‌المللی نیاز داریم.»
 
بورل طرح این قبیل اظهارات از سوی ۲ وزیر تندروی کابینه اسرائیل را مصداق «تهییج به جنایات جنگی» خواند.
نظرات بینندگان