arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

وزیر دفاع اسرائیل: تل آویو عامل تاخیر در امضای توافقنامه آتش‌بس است

وزیر دفاع اسرائیل در اظهاراتی رسماً اعتراف کرد که این رژیم دلیل تاخیر در امضای توافقنامه آتش‌بس و تبادل اسرا با مقاومت فلسطین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی رسماً اعتراف کرد که این رژیم دلیل تاخیر در امضای توافقنامه آتش‌بس و تبادل اسرا با مقاومت فلسطین است.
 
به گزارش شبکه الجزیره، در شرایطی که مقامات کابینه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس را مقصر ناکام ماندن در دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا جلوه دهند، «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم امروز اعتراف کرد: اسرائیل دلیل تأخیر در انعقاد معامله تبادل اسرا است و صحبت از پیروزی مطلق هذیان گویی است.
 
گالانت در انتقاد به تشویق برخی مقامات رژیم صهیونیستی به تشدید جنگ با حزب الله و ایران افزود: من صدای طبل جنگ با ایران و لبنان و صحبت از پیروزی مطلق را می شنوم اما این جنگ یک ماجراجویی خواهد بود. اسرائیل در یک دوراهی امنیتی «توافق» یا «تشدید تنش» قرار دارد.
 
وی افزود: موضع من و سرویس‌های امنیتی این است که به سمت توافقی برویم که شامل توافقی برای بازگرداندن افراد ربوده شده و خارج کردن نیروهای الرضوان (یگان زبده حزب الله) از مرز است.
 
گالانت ادامه داد: معامله مبادله هم به خاطر اسرائیل به تعویق افتاده است و اگر ۲ ماه فیلادلفیا را ترک کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد. سال ها است که قاچاق از طریق تونل‌ها در محور فیلادلفیا صورت نمی‌گیرد زیرا عبد الفتاح السیسی اجازه نمی‌داد. بیشتر تسلیحاتی که به نوار غزه رسید از طریق گذرگاه رفح یا از طریق تونل در زمان حکومت مرسی بود.
 
 وی در انتقاد از تصمیمات کابینه رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: از زمانی که گانتس و آیزنکوت کابینه جنگ را ترک کردند، راهی برای تصمیم گیری وجود ندارد زیرا رای و نظری وجود ندارد. معامله تبادل اسرا و آتش‌بس برای ما آرامش را در شمال و جنوب به ارمغان می آورد.
 
این اظهارات گالانت و اعتراف رسمی او به مقصر بودن رژیم صهیونیستی در توافق آتش‌بس در نوار غزه، خشم و عصبانیت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را به همراه داشت.
 
دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: گالانت روایت ضداسرائیلی را می‌پذیرد و به شانس دستیابی به توافق برای آزادی اسرا آسیب می‌رساند. گالانت باید به یحیی السنوار حمله می‌کرد که از اعزام هیاتی به مذاکره امتناع می‌ورزد و مانع تکمیل توافق شده است.
 
پیش از این، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» گزارش داد که اختلاف بین نتانیاهو و رؤسای سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» بر سر مذاکرات غیرمستقیم با مقاومت فلسطین برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه و مبادله اسیران وجود دارد.
 
بر اساس این گزارش، اختلاف بین نتانیاهو و روسای موساد و شاباک موید این امر است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانع توافق با گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه است.
 
پیشتر نیز روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» به نقل از منابع آگاه خود بدون ذکر نام، نوشته بود: بنیامین نتانیاهو خواهان برکناری یوآو گالانت است و مشورت‌های محرمانه‌ای را در این راستا انجام داده است اما جرأت انجام این کار را ندارد.
نظرات بینندگان