arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۸ تير ۱۴۰۳
تاریخ گردی با «انتخاب»؛

کمتر شنیده شده ها/ حمله شوروی به هلکوپتر‌های ایران در سال ۵۷

شاید کمتر کسی بداند که در سال ۵۷، شوروی در اقدامی دفاعی دو هلکوپتر ایرانی را منهدم کرد. این موضوعات شاید این روز‌ها قابل توجه باشند، اما در آن سال‌ها و میان تحولات انقلابی، کمتر مورد توجه قرار گرفتند. با ورق زدن روزنامه‌های قدیمی که «انتخاب» روزانه یک صفحه از آن را منتشر می‌کند، اطلاعات تاریخی جالبی از سال‌های دور به دست می‌آید که شاید وارد کتاب‌ها نشده باشند. این خبر متعلق به تابستان ۵۷ است؛ زمانیکه دو هلکوپتر ایرانی به اشتباه وارد شوروی می‌شوند و هواپیما‌های نظامی شوروی نیز حمله متقابل و سریعی را انجام می‌دهند که منجر به کشته شدن چند نظامی ایرانی می‌شود و ایران نیز در مقابل اقدام خاصی انجام نمی‌دهد. متن زیر متعلق به روزنامه کیهان در تاریخ ۲۸ تیر ۵۷ است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: شاید کمتر کسی بداند که در سال ۵۷، شوروی در اقدامی دفاعی دو هلکوپتر ایرانی را منهدم کرد. این موضوعات شاید این روز‌ها قابل توجه باشند، اما در آن سال‌ها و میان تحولات انقلابی، کمتر مورد توجه قرار گرفتند. با ورق زدن روزنامه‌های قدیمی که «انتخاب» روزانه یک صفحه از آن را منتشر می‌کند، اطلاعات تاریخی جالبی از سال‌های دور به دست می‌آید که شاید وارد کتاب‌ها نشده باشند. این خبر متعلق به تابستان ۵۷ است؛ زمانیکه دو هلکوپتر ایرانی به اشتباه وارد شوروی می‌شوند و هواپیما‌های نظامی شوروی نیز حمله متقابل و سریعی را انجام می‌دهند که منجر به کشته شدن چند نظامی ایرانی می‌شود و ایران نیز در مقابل اقدام خاصی انجام نمی‌دهد. متن زیر متعلق به روزنامه کیهان در تاریخ ۲۸ تیر ۵۷ است:

کمتر شنیده شده ها/ حمله شوروی به هلکوپتر‌های ایران در سال ۵۷
حمله جنگنده‌های شوروی به ۲ هلی کوپتر ارتش ایران

دو هلیکوپتر ارتش شاهنشاهی که بدون اسلحه به علت گم کردن راه، در مه وارد فضای اتحاد جماهیر شوروی شده بودند مورد حمله جنگنده‌های این کشور قرار گرفتند. یکی از هلیکوپتر‌ها آتش گرفت و ۸ سرنشین آن کشته شدند. هلیکوپتر دوم که آسیب دیده بود در خاک شوروی فرود آمد و سرنشینان آن را مساعدت مقامات ایرانی تحویل دادند.
ارتش شاهنشاهی درباره این حادثه اطلاعیه‌ای بشرح زیر منتشر کرده است:
 اطلاعیه ارتش شاهنشاهی
 در تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۲۵۳۷ دو فروند از هلکوپتر‌های ارتش شاهنشاهی بدون اسلحه و تجهیزات دیده بانی و عکاسی که در منطقه سبزوار مشهد در حال پرواز آزمایشی بودند در اثر ایجاد مه غلیظ و نامساعد شدن جو مجبور به پرواز در بالای ابر‌ها شدند و در نتیجه راه خود را گم کرده و اشتبا‌ها وارد فضای اتحاد شوروی شدند. 
این دو هلکوپتر هدف تیراندازی هواپیما‌های شکاری قرار گرفتند و یکی از خلبان‌ها موفق می‌شود با هلکوپتر آسیب دیده‌ی خود در خاک شوروی فرود آید، ولی هلکوپتر دیگر در اثر این تیراندازی‌ها آتش گرفته و با سرنشینان خود به کلی از بین رفته است.
خلبان و خدمه هلکوپتر فرود آمده و در اثر مساعدت دولت ایران و شوروی به ایران بازگشتند. هلکوپتر هم به زودی تحویل داده خواهد شد.
سرنشینان هلکوپتر از بین رفته به شرح زیر است:
-ستوان یکم خلبان ابراهیم اسدی
-ستوان علی اکبر غفاری
-اصغررهانی
-اصغر سریانی

نظرات بینندگان