arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

کشف دژکوب ۲۲۰۰ ساله متعلق به نبرد روم و کارتاژ در اعماق دریای مدیترانه

محققان یک دژکوب برنزی را در سواحل سیسیل در ایتالیا کشف کرده‌اند که می‌گویند توسط یک کشتی جنگی در جریان «نبرد اگات» بین نیرو‌های امپراطوری روم و کارتاژ استفاده می‌شده است. یک زیردریایی با قابلیت اکتشاف در اعماق دریا یک قطعه بزرگ برنزی از این دژکوب را در عمق ۸۰ متری سواحل جزایر اگادی در شمال غربی سیسیل در دریای مدیترانه پیدا کرده است. اداره میراث فرهنگی منطقه گفته است که این دژکوب در زیر دماغه یک کشتی جنگی باستانی تعبیه شده بوده است. این دژکوب‌ها در جلوی کشتی‌های جنگی رومی نصب می‌شدند تا با کشتی‌های دشمن برخورد کنند و باعث غرق شدن آن‌ها شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان یک دژکوب برنزی را در سواحل سیسیل در ایتالیا کشف کرده‌اند که می‌گویند توسط یک کشتی جنگی در جریان «نبرد اگات» بین نیروهای امپراطوری روم و کارتاژ استفاده می‌شده است.
 
یک زیردریایی با قابلیت اکتشاف در اعماق دریا یک قطعه بزرگ برنزی از این دژکوب را در عمق ۸۰ متری سواحل جزایر اگادی در شمال غربی سیسیل در دریای مدیترانه پیدا کرده است.
 
اداره میراث فرهنگی منطقه گفته است که این دژکوب در زیر دماغه یک کشتی جنگی باستانی تعبیه شده بوده است. این دژکوب‌ها در جلوی کشتی‌های جنگی رومی نصب می‌شدند تا با کشتی‌های دشمن برخورد کنند و باعث غرق شدن آن‌‌ها شوند.
 
از این ابزار در جریان رویداد تاریخی مهم «نبرد اگات» بین روم و کارتاژ، در سال ۲۴۱ قبل از میلاد، استفاده می‌شده است.
 
کارتاژ، نام شهری باستانی به همین نام در شمال آفریقا و تونس امروزی، تمدنی بود که نزدیک به دو هزار سال پیش بر دریای مدیترانه مسلط شد و از راه بازرگانی دریایی قدرت زیادی به دست آورد.
 
این تمدن در سده‌های سوم و دوم پیش از میلاد با جمهوری روم بر سر تسلط بر مدیترانه غربی در کشاکش بود و سه دوره جنگ طولانی میان این دو قدرت در گرفت.
 
کارتاژ در هر سه این جنگ‌ها، که به جنگ‌های کارتاژی یا پونی معروف شدند، شکست خورد و با کم شدن از نیروهایش و همینطور باج‌های هنگفتی که مجبور به پرداخت به روم شد، رو به زوال رفت.
 
کارشناسان می‌گویند دژکوب یافت‌شده مربوط به یک کشتی در نبرد اگات است. این نبرد مرحله آخر «نخستین جنگ پونی» بین دو ابرقدرت به حساب می‌آمد که ۲۳ سال به طول انجامید و در نهایت منجر به تسلیم شدن کارتاژ به روم شد.
 
تجزیه و تحلیل محققان نشان می‌دهد که این این دژکوب دارای نقش برجسته زینتی است و یک کلاهخود رومی با سه پر روی آن حکاکی شده است. این سبک کلاهخود نوک‌تیز در آن زمان برای سربازان رومی سبکی استاندارد و مرسوم محسوب می‌شد.
 
این اولین بار نیست که محققان ابزار و ادوات جنگی مانند شمشیر و سکه را در این قسمت از دریای مدیترانه پیدا می‌کنند.
 
فرانچسکو پائولو اسکارپیناتو، عضو شورای شهر پالرمو، در این باره می‌گوید: «بستر دریا در ناحیه جزیره آگادی [شما غربی سیسیل] همیشه منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای افزودن دانش بیشتر در مورد نبرد دریایی بین ناوگان روم و کارتاژ است.»
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان