arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

خشم رهبر حزب چپ فرانسه از امتناع مکرون از انتصاب نخست‌وزیر چپگرا

پس از آن که رئیس‌جمهور فرانسه در اولین واکنش خود به نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد «هیچ کس» در این انتخابات پیروز نشد، رهبر حزب چپ «فرانسه نافرمان» امانوئل مکرون را به نادیده گرفتن نتیجه انتخابات متهم کرد. ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای فرانسه نافرمان که بخشی از ائتلاف احزاب چپ تحت عنوان «جبهه مردمی جدید» است، روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس به موضع‌گیری اخیر مکرون واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از آن که رئیس‌جمهور فرانسه در اولین واکنش خود به نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد «هیچ کس» در این انتخابات پیروز نشد، رهبر حزب چپ «فرانسه نافرمان» امانوئل مکرون را به نادیده گرفتن نتیجه انتخابات متهم کرد.
 
ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای فرانسه نافرمان که بخشی از ائتلاف احزاب چپ تحت عنوان «جبهه مردمی جدید» است، روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس به موضع‌گیری اخیر مکرون واکنش نشان داد.
 
ملانشون نوشت: «رئیس‌جمهور در اقدامی بی‌سابقه در دنیای دموکراتیک از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات که جبهه مردمی جدید را در صدر آرا و کرسی‌های پارلمان قرار داده، خودداری می‌کند.»
 
ملانشون در رای‌دهندگان چپگرا نفوذ زیادی دارد اما به دلیل برخی مواضعش، دیگر رهبران چپ تلاش می‌کنند از او فاصله بگیرند.
 
این رهبر چپگرایان مکرون را به طرح‌ریزی «دسیسه‌های جمهوری چهارم فرانسه» متهم کرد و افزود که رئیس‌جمهور «باید تعظیم کند» و جبهه مردمی جدید را برای معرفی نخست‌وزیر فرا بخواند.
 
کمی قبل از آن، مکرون در نامه‌ای خطاب به فرانسوی‌ها که در مطبوعات منطقه‌ای فرانسه منتشر شد، سکوت سه روزه خود درباره نتیجه انتخابات را شکاند.
 
او در این نامه نوشت: «فرانسوی‌ها جبهه جمهوری‌خواهی [جبهه‌ای که در فرانسه مقابل راست افراطی تشکیل می‌شود] را از طریق صندوق‌های رأی انتخاب کردند، نیروهای سیاسی باید با اقدامات خود آن را به واقعیت تبدیل کنند.»
 
با این حال، مکرون تأکید کرد که هیچ حزب خاصی «برنده نشد، هیچ نیروی سیاسی به تنهایی اکثریت کافی را به دست نمی‌آورد و بلوک‌ها یا ائتلاف‌هایی که از این انتخابات بیرون می‌آیند همگی در اقلیت هستند.»
 
بر اساس نتایج اعلام شده، سه ائتلاف احزاب چپ، احزاب حامی مکرون و ائتلاف حزب راست افراطی و متحدانش، به ترتیب بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان جدید فرانسه به دست آوردند، اما هیچ کدام از این سه بلوک سیاسی، اکثریت مطلق را ندارند.
 
حزب راست میانه «جمهوری‌خواهان» نیز که پیشتر چندین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فرانسه از این حزب سیاسی برآمده بودند، رتبه چهارم را به دست آورد.
 
بلافاصله پس از اعلام نتایج ائتلاف احزاب چپ از مکرون خواستند که از این ائتلاف بخواهد نخست‌وزیر پیشنهادی خود را معرفی کند.
 
اما مکرون چنین کاری نکرد و روز دوشنبه، یک روز پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات پارلمانی، استعفای گابریل اتل نخست‌وزیر را نپذیرفت و از او خواست «فعلاً» و برای «ثبات» فرانسه به کار خود ادامه دهد.
 
رئیس‌جمهور فرانسه در نامه خود اشاره‌ای به درخواست احزاب چپ نکرد و خواست که ائتلافی بزرگتر تشکیل شود.
 
او نوشت: «از همه نیروهای سیاسی که خود را در نهادهای جمهوری‌خواه، حاکمیت قانون، پارلمانتاریسم، جهت‌گیری اروپایی و دفاع از استقلال فرانسه می‌شناسند، می‌خواهم که در یک گفت‌وگوی صمیمانه و وفادار برای ایجاد اکثریت یکپارچه و لزوماً متکثر برای کشور شرکت کنند.»
 
مکرون معتقد است که تشکیل چنین ائتلافی «نیازمند کمی زمان برای نیروهای سیاسی به منظور ایجاد توافق‌ها» قبل از انتصاب نخست‌وزیر جدید است.
 
او افزود: «تا آن زمان، دولت فعلی به انجام مسئولیت‌های خود ادامه می‌دهد».
 
مکرون مشخص نکرد که کدام نیروها برای ایجاد این اکثریت باید تلاش کنند، اما شرایطی که او تعیین کرده، عملاً مشارکت حزب راست افراطی «تجمع ملی» و دست‌کم بخشی از حزب آقای ملانشون در این اکثریت را غیرممکن می‌کند.
 
علاوه بر ملانشون، برخی از نمایندگان از حزب «فرانسه نافرمان» و حزب سبزها این نامه مکرون را محکوم کردند.
 
برخی از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور ائتلاف میان احزاب حامی مکرون و حزب راست میانه را مطرح کرده‌اند که اکثریتی نسبی با کرسی‌های بیشتر از ائتلاف احزاب چپ را به وجود خواهد آورد.
 
اما حزب راست میانه چنین فرضیه‌ای را رد کرده و پیشنهاد انتصاب یک نخست‌وزیر «غیرحزبی» را مطرح کرده است.
 
مکرون این نامه خود را پیش از سفر به آمریکا و شرکت در اجلاس سران ناتو نوشت.
 
مجتبی رحمان، مدیر بخش اروپای گروه اوراسیا به آسوشیتدپرس گفته است: «این وضعیت برای فرانسه، اروپا یا در واقع ناتو وضعیت خوبی نیست.»
 
رحمان افزود: «فرانسه یکی از اعضای گروه هفت و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است. هر چیزی که امانوئل مکرون را تضعیف کند، هر چیزی که او را مجبور به توجه بیشتر به امور داخلی کند، از نفوذش خواهد کاست. همچنین از تأثیر فرانسه در جهان».
نظرات بینندگان