arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

امام جمعه اهل سنت زرآباد: اتفاقات ۸ مهر ۱۴۰۱ باعث کاهش مشارکت سیستان و بلوچستان بود/ اهالی استان می‌گویند صدای ما و مطالباتمان شنیده نمی‌شود/ قول‌های پزشکیان در مناظره مشارکت در دور دوم را بالاتر برد

مولوی یونس‌نهنگی، امام جمعه اهل سنت شهرستان زرآباد سیستان و بلوچستان و از هواداران سعید جلیلی می گوید آنچه در این دوره از انتخابات باعث مشارکت نکردن یا کاهش آن در استان سیستان و بلوچستان شد، اتفاقاتی بود که در هشتم مهرماه سال ۱۴۰۱ در زاهدان اتفاق افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هم میهن: مولوی یونس‌نهنگی، امام جمعه اهل سنت شهرستان زرآباد سیستان و بلوچستان که طرفداری‌اش از سعید جلیلی را اعلام و یکی از سخنرانان گردهمایی طرفداران این نامزد در مصلی تهران بود می‌گوید، آنچه در این دوره از انتخابات باعث مشارکت نکردن یا کاهش آن در استان سیستان و بلوچستان شد، اتفاقاتی بود که در هشتم مهرماه سال ۱۴۰۱ در زاهدان اتفاق افتاد: «به‌دلیل همین مسائل بود که شخص مولوی عبدالحمید به‌عنوان پیشوای مذهبی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان گفتند که کسی حرف ما را گوش نمی‌کند. ایشان گفتند، ما گفتیم قانون را رعایت کنید اما صدایمان به جایی نرسیده است. درواقع این قهر سیاسی پیشوای مذهبی اهل سنت یکی از دلایلی بوده که باعث شده مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در این استان پایین بیاید. در دور اول مشارکت پایین‌تر بود اما در دور دوم به‌دنبال وعده‌ها و حرف‌هایی که از سوی آقای پزشکیان زده شد، مشارکت بالاتر رفت.

به گفته نهنگی، علاوه بر اتفاقات زاهدان، مورد دیگری که موجب پایین آمدن مشارکت مردم شد این بود که مردم می‌گویند صدای ما و مطالبات‌مان شنیده نمی‌شود: «مردم می‌گویند ما دیده نمی‌شویم و از اینکه مسئولان همیشه مرکز را می‌بینند، خسته شده‌ایم. آنها می‌گویند به سیستان و بلوچستان توجهی نمی‌شود. به‌‌رغم اهمیت استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران برای رهبری، اما متاسفانه آنچنان که باید به این استان توجه نمی‌شود. در کنار این موضوع ثبات نداشتن بازار ارز، فقر و محرومیت، رسیدگی نکردن به امورات عمرانی منطقه و بی‌توجهی نسبت به تکمیل پروژه‌ها از دیگر مواردی‌اند که نارضایتی مردم را به‌ دنبال داشته است. درواقع اکثر پروژه‌ها به جایی نرسیده‌اند. همچنین سلیقه‌ای برخورد کردن در گزینش‌ها و تبعیض ازجمله دلایلی است که باعث شده مردم زده شوند و مشارکت پایین بیاید.»

🔹به گفته او آنچه باعث شد در دور دوم مشارکت بالا برود، حرف‌های آقای پزشکیان در مناظره‌ها و قول‌هایی بود که به اهل سنت داد: «این حرف‌ها مردم و حتی برخی اساتید مسجد مکی را برانگیخته کرد که آن‌ها هم ورود کنند تا حتماً آقای پزشکیان جلوتر بیفتد و قهر سیاسی کمی کم‌رنگ و لعاب‌تر شود.»

🔹نهنگی می‌گوید، گفتاردرمانی دیگر مردم را خسته کرده است: «آنچه باعث شد تا مردم بیشتر ‌سمت آقای پزشکیان تمایل پیدا کنند، گفته‌های ایشان مبنی بر مشارکت دادن اهل سنت در اداره امور کشور است که مردم را امیدوارتر کرد که شاید اصلاح‌طلب‌های قبلی این کار را انجام نداده‌اند اما ایشان تقریباً با صداقت در گفتارشان بیشترین امید را برای به کار گرفتن اهل سنت القاء کردند. این باعث شد مردم گرایش پیدا کنند و اعتماد کنند تا ببینند دکتر پزشکیان چطور عمل خواهد کرد.» به گفته او، حرف اصلی اهل سنت این است که ما برادری خودمان را ثابت کردیم، مرز‌داری کردیم و بدون اینکه تجهیزاتی باشد، از تمامیت مرزی حفاظت کردیم اما به آنها به اندازه مرکز اهمیت داده نشده است: «مردم سیستان و بلوچستان حالا می‌خواهند تا در عمل دیده شوند. می‌خواهند اهل سنت به کار گرفته شوند و برای عمران و آبادانی مناطق مختلف استان تلاش شود./ هم‌میهن 

نظرات بینندگان