arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۱۶ تير ۱۴۰۳
فردین آقابزرگی، کارشناس بورس، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:

با استقبال خوبی که بازار سرمایه از پزشکیان و تیم اقتصادی او کرد، انتظار می‌رود نکاتی که بورس را به این حال و روز انداخته حل شود/ نرخ بهره بانکی و انتشار اوراق در بازار سرمایه طی سه سال اخیر، چالش‌های اساسی بود که بازار سرمایه را از اولویت دولت انداخته بود/ دولتی‌ها برای تأمین کسری بودجه، چشمشان را بر روی چالش‌های بورس بسته بودند

آقابزرگی گفت: با استقبال خوبی که بازار سرمایه از دکتر پزشکیان و تیم اقتصادی با تجربه ایشان کردند، انتظار این می‌رود که دغدغه‌های مؤثر و نکاتی که بازار سرمایه را به این حال و روز انداخته حل شود؛ نکاتی از جمله نرخ بهره بانکی و انتشار اوراق در بازار سرمایه طی سه سال اخیر، چالش‌های اساسی بود که بازار سرمایه را از اولویت دولت انداخته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بورس با آمدن پزشکیان، سبز پوش شد. اگرچه برخی معتقدند این روند چندان تداوم نخواهد داشت و تا زمان استقرار کامل دولت و تعیین سیاست‌های اقتصادی، نوسان‌های مختلفی را تجربه می‌کند؛ نوسان‌هایی که الزاماً بورس را سرخ پوش نمی‌کند. بورسی که در مناظره‌های انتخاباتی نیز بار‌ها به اهمیت آن اشاره شد و حالا پزشکیان نسبت به آن مسئولیت دارد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس، درباره واکنش مثبت بورس به پیروزی پزشکیان به «انتخاب» گفت: با استقبال خوبی که بازار سرمایه از دکتر پزشکیان و تیم اقتصادی با تجربه ایشان کردند، انتظار این می‌رود که دغدغه‌های مؤثر و نکاتی که بازار سرمایه را به این حال و روز انداخته حل شود؛ نکاتی از جمله نرخ بهره بانکی و انتشار اوراق در بازار سرمایه طی سه سال اخیر، چالش‌های اساسی بود که بازار سرمایه را از اولویت دولت انداخته بود. دولتی‌ها برای تأمین کسری بودجه، چشمشان را بر روی چالش‌های بورس بسته بودند و از عهده برطرف کردن دغدغه‌های بورس برنیامدند. درست است که بازار به صورت هیجانی مثبت شد، اما دولت پزشکیان باید به هرچه سریع‌تر به اولویت‌های بورس رسیدگی کند.

وی درباره گام‌های نخست و لازمی که بورس از پزشکیان انتظار دارد بیان کرد: حل مشکل نرخ خوراک خوراک پتروشیمی، دلار نیما و نظام دستوری قیمت‌گذاری و نرخ بهره بانک که در سطح اوراق با ۴۰ درصد معامله می‌شود، نقاط ضعفی بود که برطرف نشد. انتظار می‌رود که دولت ضمن قبول اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت بر اقتصاد، در میان مدت به سمت اصلاح ساختار اقتصادی حرکت کند. در صورت اصلاح ساختار اقتصادی، بازار سرمایه نیز به صورت پایدار از رشد بهره می‌برد.

آقابزرگی درباره تداوم جهش مثبت بورس در روز‌های پیش رو گفت: جهش امروز و سبزپوشی بازار، بیش از اندازه خوشبینانه است که تداوم داشته باشد. بدون بر طرف کردن مسائل اساسی بورس و دغدغه‌های فعالان این حوزه، بازار سبز پوش نخواهد ماند. چالش‌های پیش رو از جمله معرفی وزرا و تغییرات در سطح مدیریت اقتصادی کشور، تأثیرات مختلفی را به صورت زمان بر در بورس خواهد گذاشت.

 

نظرات بینندگان