arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۱۲ تير ۱۴۰۳
رحمان قهرمانپور، تحلیلگر کمپین‌های انتخاباتی، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

پزشکیان در مناظره دیشب با فاصله نسبت به جلیلی، بهتر ظاهر شد / جلیلی عوض نشده، اما در مناظره دونفره، نقاط ضعف او بیشتر به چشم می‌آید / جلیلی نتوانست به سمت آرا مردد حرکت کند / جلیلی در مناظره دیشب موفق نبود و سبد آرا خود را گسترش نداد / اولین اثر مناظره‌ها بیشتر روی آرا مردد است؛ اثر دوم آن روی آرا تحریمی است؛ مخصوصا اصلاح طلبانی که در دور اول رأی ندادند

رحمان قهرمانپور، تحلیلگر کمپین‌های انتخاباتی گفت: جلیلی در ادامه مناظره شب گذشته نیز کم آورد و توانست تصویر یک کارشناس انقلابی را بازتولید کند و به سمت آرا مردد حرکت نکرد. او محکم از آرا خود درباره فیلترینگ و مذاکره دفاع کرد. از این نظر جلیلی در مناظره دیشب موفق نبود و سبد آرا خود را گسترش نداد. او نتوانست بخشی از آرا مرددی که پزشکیان به دست آورده بود را کم کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخستین مناظره دو کاندید در دور دوم برگزار شد؛ مناظره‌ای که پزشکیان پیروز آن بود و توانست مواضع جلیلی را زیر سؤال ببرد. از سوی دیگر فضای مجازی نیز نشان می‌دهد که ارا مردد حالا بیشتر به پزشکیان فکر می‌کنند.

رحمان قهرمانپور، تحلیلگر کمپین‌های انتخاباتی، درباره تحلیل مناظره ریاست جمهوری شب گذشته به «انتخاب» گفت: آقای پزشکیان قبلاً هم از سبد آرا مردد، آرا خوبی کسب کرد. در این مناظره تلاش شد که آرا کسب شده برای پزشکیان حفظ شود. در ابتدا حمله‌ای که به ایشان درباره افزایش قیمت بنزین شده بود را تکذیب کرد و نشان داد که حفظ آرا مردد برای ایشان مهم است. در ادامه نیز برای آموزش و بهداشت تأکید کرد که دولت از اقشار محروم حمایت خواهد کرد. این صحبت‌ها نشان می‌دهد که کمپین پزشکیان به اهمیت حفظ آرا مردد در شهر‌های کوچک و روستا‌ها پی برده است. این احتمال وجود داشت که جلیلی از آرا او بردارد که موفق نشد. هدف دوم پزشکیان این بود که علاوه بر حفظ سبد رأی خود در 8 تیر، بخشی از آرا تحریمی را جذب کند. در مورد اعتراض معلمان و دانشجویان ستاره دار صحبت کرد که بخشی از آرا مردد را جذب می‌کند. در مجموع آقای پزشکیان روز گذشته با فاصله نسبت به جلیلی، بهتر ظاهر شد. در کل پزشکیان توانست در موضوع روابط خارجی و فیلترینگ یک تمایز اساسی با جلیلی ایجاد کند.

وی درباره ضعف جلیلی به علت فقدان کاندیدا‌های پوششی اظهار داشت: این گزاره خیلی سیاسی است و به لحاظ کمپینی درست نیست. مناظره‌های 6 نفره و 4 نفره خیلی راحت‌تر هستند. در مناظره‌های جمعی به راحتی می‌توانید به یک موضوع جواب ندهید و مبهم جواب دهید. در مناظره دو نفره این امکان وجود ندارد؛ اینکه بگوییم جلیلی در دور اول بهتر ظاهر شد، چنین نبود. جلیلی زبان بدن دور اول را دارد اما مسأله این است که وقتی به عنوان مخاطب نگاه می‌کنید، در مناظره جمعی رفتار همه را نمی‌توان بررسی کرد. جلیلی عوض نشده بلکه ماهیت مناظره دونفره، نقاط ضعف و قوت او بیشتر به چشم می‌آید. طبیعتا پزشکیان هم در این مدت خیلی عوض نشده اما در مناظره 6 نفره فرصت نداشت کاری بکند. جلیلی در مناظره امکان جای خالی دادن نداشت و پزشکیان هم مثل مناظره‌های گذشته سرد نمی‌شد. این دفعه دیدیم که پزشکیان با انرژی بالایی ظاهر داشت. جلیلی در مناظره‌های قبلی هم انرژی‌اش رو به پایین بود.

او افزود: جلیلی در ادامه مناظره شب گذشته نیز کم آورد و توانست تصویر یک کارشناس انقلابی را بازتولید کند و به سمت آرا مردد حرکت نکرد. او محکم از آرا خود درباره فیلترینگ و مذاکره دفاع کرد. از این نظر جلیلی در مناظره دیشب موفق نبود و سبد آرا خود را گسترش نداد. او نتوانست بخشی از آرا مرددی که پزشکیان به دست آورده بود را کم کند.

قهرمانپور درباره تأثیر مناظره شب گذشته پزشکیان بر آرا مردد گفت: کسانیکه در دور اول به پزشکیان رأی دادند خیلی تحت تأثیر مناظره‌ها نیستند. اهمیت مناظره‌ها در این است که بر روی آرا مردد اثر می‌گذارد. در آخرین نظرسنجی‌های دور اول، تا حدود 20 درصد آرا مردد داشتیم؛ یعنی کسانیکه می‌خواستند رأی بدهند اما نمی‌دانستند چه کسی بهتر عمل می‌کند. چون مناظره‌های دور اول ضعیف بود، نتوانست رای‌دهنده مردد را به جمع‌بندی برساند. این دفعه چون مناظره‌ها داغ شده، اولین اثر مناظره‌ها بیشتر روی آرا مردد است. اثر دوم آن هم روی آرا تحریمی است؛ مخصوصا اصلاح طلبانی که در دور اول رأی ندادند و منتظر دفاع پزشکیان از منافعشان بود.

نظرات بینندگان