arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۱۴ تير ۱۴۰۳
گرامی مقدم، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «انتخاب»:

دولتی‌ها در روستا‌ها راه افتاده‌اند و برای جلیلی تبلیغ می‌کنند؛ این، عدالت انتخابات را خدشه دار می‌کند / همین که حوزه‌ها را تعطیل کرده‌اند و به طرفداری از یک نامزد وارد تبلیغات شده‌اند هم خلاف است / از فضای عمومی جامعه اینگونه به نظر می‌رسد که مردم دیدگاه پزشکیان را نزدیکتر به خود می‌دانند / مردم نمی‌خواهند تحت فشار تحریم باشند

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره وضعیت فعلی انتخابات با توجه به مناظره‌های اخیر به «انتخاب» گفت: ما می‌توانیم تخمین بزنیم، اما روز انتخابات واقعیت روشن می‌شود. از فضای عمومی جامعه اینگونه به نظر می‌رسد که مردم دیدگاه پزشکیان را نزدیکتر به خود می‌دانند. پزشکیان به صورت روشن می‌گوید که رویکرد من مذاکره و برداشتن تحریم هاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره وضعیت فعلی انتخابات با توجه به مناظره‌های اخیر به «انتخاب» گفت: ما می‌توانیم تخمین بزنیم، اما روز انتخابات واقعیت روشن می‌شود. از فضای عمومی جامعه اینگونه به نظر می‌رسد که مردم دیدگاه پزشکیان را نزدیکتر به خود می‌دانند. پزشکیان به صورت روشن می‌گوید که رویکرد من مذاکره و برداشتن تحریم هاست. 

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره وضعیت فعلی انتخابات با توجه به مناظره‌های اخیر به «انتخاب» گفت: ما می‌توانیم تخمین بزنیم، اما روز انتخابات واقعیت روشن می‌شود. از فضای عمومی جامعه اینگونه به نظر می‌رسد که مردم دیدگاه پزشکیان را نزدیکتر به خود می‌دانند. پزشکیان به صورت روشن می‌گوید که رویکرد من مذاکره و برداشتن تحریم هاست. آقای جلیلی جلوی ۸۰ میلیون نفر می‌گوید که دنبال پشیمان کردن غرب است و هرکسی الفبا مذاکره را بداند، این حرف شدنی نیست. در بحث اف. ای. تی. اف هم چنین مسأله‌ای وجود دارد. ایشان معتقد به ورود در توافقات جهانی نیست. به نظر من جامعه به شدت هیجانی شده و حساسیت بالا رفته است. بعد از مناظره آخر مردم تک تک با هم صحبت می‌کنند که به پزشکیان رأی بدهند بهتر است.

وی در ادامه درباره رفتار‌های جلیلی در مناظره دوم از دور دوم انتخابات بیان کرد: آقای جلیلی در مناظره آخر دست خالی داشت و جلو پرسش‌های اساسی آقای پزشکیان نتوانست پاسخ دهد. سطح سواد مردم نسبت به سال‌های گذشته بالا رفته و جامعه مفهوم برنامه را می‌فهمد. برنامه باید یک مقدمات از جمله روش تحقیق و برنامه داشته باشد، اما جلیلی اصلاً به روش اشاره نمی‌کند و نشان می‌دهد برنامه‌هایشان فاقد اعتبار است. ادعای جلیلی برای دولت سایه نیز الگو کشور‌های دموکراتیک است که احزاب سیاسی این وظیفه را به دوش دارند. دولت سایه در غرب مبنا حقوقی و قانونی دارد، جلیلی می‌گوید بر مبنای احزاب این کار را نکرده و اگر می‌خواست این کار را به صورت قانونی انجام دهد، نیاز به مجوز داشت. آمار‌های جلیلی هم غلط بود و پشت شخصیت حقیقی شهید رئیسی سنگر می‌گرفت، اما وقتی آمار نشان داده می‌شد، ایشان در مبانی متزلزل شد. او در جلسه اول سعی می‌کرد خود را نزدیک به دیدگاه‌های پزشکیان نشان دهد که آن موقع هم موفق نبود. مردم ایران پیشرفت و سرافرازی می‌خواهند، مردم ایران می‌خواهند با دنیای امروز پای مراودات مالی و صنعتی و حقوقی بنشینند، مردم از این چیز‌ها عبور کرده‌اند و نمی‌خواهند تحت فشار تحریم باشند. به همین دلیل در ستاد آقای جلیلی بیشتر خط تخریب را علیه آقای پزشکیان قرار داده‌اند.

این فعال سیاسی درباره تلاش‌های جلیلی در روستا‌ها و استفاده از طلاب اظهار داشت: در روستا‌ها دولتی‌ها راه افتاده‌اند و برای جلیلی تبلیغ می‌کنند که عدالت انتخابات را خدشه دار می‌کند. همین که حوزه‌ها را تعطیل کرده‌اند و به طرفداری از یک نامزد وارد تبلیغات شده‌اند هم خلاف است. اما به نظر من اینگونه اقدامات از چشم روشن بین مردم کنار نخواهد رفت و عکس العمل نشان می‌دهند. در گذشته هم مردم نشان دادند که هرگاه بی عدالتی انتخاباتی می‌بینند به سوی نامزدی می‌روند که به او ظلم می‌شود. باید جلوی تعطیل شدن حوزه‌های علمیه و فعال شدن دستگاه‌های دولتی برای تبلیغ به نفع یک نفر را گرفت.

گرامی مقدم در رابطه با تغییرات پایگاه رأی پزشکیان در دور دوم گفت: پایگاه رأی آقای پزشکیان در روستا‌ها و شهر‌های کوچک نیز سرجای خود باقیست. در تهران نیز حتماً مشارکت بالا می‌رود و در مراکز استان‌های بزرگ مانند مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز هم مشارکت افزایش پیدا می‌کند. طرفداران آقای قالیباف به ستاد‌های آقای پزشکیان مراجعه کرده‌اند و همکاری خوبی دارند که امید ایجاد کرده است. ما در این وضعیت از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم که فرمایش مقام معظم رهبری را سرلوحه کارشان قرار دهند و رأی را حق الناس قلمداد کنند. تنها دغدغه مردم حفظ رای‌شان است.

نظرات بینندگان