arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۳

جلالی‌زاده، نماینده پیشین سنندج: پزشکیان صراحتا بگوید من همه تلاش خودم را برای رفع تحریم به کار می‌برم / دل مردم کردستان با پزشکیان است/ اصلا فکر مردم کردستان و اهل سنت با جلیلی همخوانی ندارد / اگر فرد دیگری غیر از پزشکیان بود، میزان مشارکت مردم کردستان به ۱۰ درصد هم نمی‌رسید

جلال جلالی‌زاده، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: اصلا فکر مردم کردستان و اهل سنت با جلیلی همخوانی ندارد. یعنی مردم کردستان هیچ وقت به شخصی که عضو انجمن حجتیه و شاگرد مصباح یزدی است، رأی نخواهند داد. یعنی کسی که عامل تحریم‌های ایران بوده و مردم کردستان و اهل سنت از این تحریم‌ها بیشترین ضربه را دیده‌اند، به او رأی نخواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جماران: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دل مردم کردستان با پزشکیان است، گفت: آقای پزشکیان شخصا مقبول مردم کردستان است و می‌دانند که آدم پاکدست و درستکاری است و، چون در میان کرد‌ها بزرگ شده، درد کرد‌ها را می‌فهمد. مردم کردستان به آقای پزشکیان علاقه‌مند هستند و اگر فرد دیگری جای آقای پزشکیان بود، شاید میزان مشارکت آن‌ها به ۱۰ درصد هم نمی‌رسید. این رأی به خاطر خود ایشان و افکار و اندیشه‌هایی بود که مردم کردستان انتظار دارند در صورت پیروزی آقای پزشکیان عملی شود.

مشروح گفتگو با جلال جلالی‌زاده استاد دانشگاه تهران را در ادامه می‌خوانید:


مردم استان کردستان با ۲۳ درصد مشارکت، کمترین میزان مشارکت را در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری داشتند. به نظر شما دلیل این مشارکت مردم کردستان در انتخابات چیست؟

در هر صورت، کردستان دارای شرایط ویژه‌ای است. شهر سنندج، مرکز استان، از زمان انقلاب تا امروز خیلی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند؛ بعد هم اعتراضات سال ۱۴۰۱ و تهدیداتی که از سوی بعضی گروه‌ها می‌شود، دست به دست هم داده که مردم دلسرد هستند. یعنی فرد می‌بیند که بعد از حدود ۴۵ سال از پیروزی انقلاب، هنوز یک مدیرکل یا فرماندار از شهرش انتخاب نشده و همه نیرو‌های وارداتی هستند. از نظر مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم واقعا مردم مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

مردم در گذشته این همه مشارکت کرده‌اند؛ برای روحانی و خاتمی مردم کردستان رتبه اول را داشتند و برای آقای پزشکیان هم رتبه اول را داشتند. آقای پزشکیان در کردستان ۶۳ درصد رأی آورد و جلیلی ۲۰ درصد رأی آورد؛ یعنی پزشکیان سه برابر رأی آورد. مشخص است که دل مردم کردستان با آقای پزشکیان، اصلاح‌طلبان و عدالت‌خواهان است. اما متأسفانه از این طرف جواب مثبتی نگرفته‌اند و مردم یک مقدار دلسرد شده‌اند.

اما باز هم در مقابل رقبای آقای پزشکیان و اصلاح‌طلبان، مردم کردستان به خاطر تفکر والا و عدالت‌خواهی آنها، همیشه در صف اول و کنار اصلاح‌طلبان بوده‌اند.

 


آقای پزشکیان در شهر مهاباد متولد شده است. آیا این موضوع نمی‌تواند باعث افزایش انگیزه مردم کردستان برای مشارکت در انتخابات شود؟

آقای پزشکیان شخصا مقبول مردم کردستان است و می‌دانند که آدم پاکدست و درستکاری است و چون در میان کرد‌ها بزرگ شده، درد کرد‌ها را می‌فهمد. مردم کردستان به آقای پزشکیان علاقه‌مند هستند و اگر فرد دیگری جای آقای پزشکیان بود، شاید میزان مشارکت آن‌ها به ۱۰ درصد هم نمی‌رسید. این رأی به خاطر خود ایشان و افکار و اندیشه‌هایی بود که مردم کردستان انتظار دارند در صورت پیروزی آقای پزشکیان عملی شود. اما این دوره اول بوده و من امیدوارم مردم کردستان در دوره دوم جبران می‌کنند و اگر از طرف آقای پزشکیان پیام‌های صریح به مردم برسد، یعنی پیام‌هایی مبنی بر رفع تبعیض، اجرای قانون اساسی و تبعیض مثبت، قطعا مردم کردستان هم جواب مثبت خواهند داد.

 


یعنی اگر در سه چهار روزی که از زمان تبلیغات انتخابات باقی مانده، نمایندگان آقای پزشکیان به کردستان سفر کنند، می‌تواند در قانع کردن مردم برای شرکت در انتخابات تأثیر داشته باشد؟

مطمئنا اگر نمایندگان آقای پزشکیان به ایلام، کرمانشاه، سنندج، مهاباد و ارومیه سفر کنند و از طرف آقای پزشکیان به مردم وعده‌های صادقانه بدهند، مثل اینکه استاندار کردستانی خواهیم داشت و سنی‌ها را در دولت مشارکت خواهیم داد، قطعا مردم هم با علاقه بیشتری رأی خواهند داد. یعنی مردم اگر مطمئن باشند که آقای پزشکیان صادقانه جواب مردم را خواهد داد، جواب مثبت خواهند داد. چون مردم کرد صادق و صریحی هستند، دوست دارند که کاندیدای آن‌ها یک مقدار شفاف‌تر، قاطعانه‌تر و شجاعانه‌تر مطالب را بیان کند. یعنی دوست دارند که آقای پزشکیان بگوید من آمده‌ام برای ظلم و ستمی که سال‌های سال بر مردم کردستان رفته است.

اصلا فکر مردم کردستان و اهل سنت با جلیلی همخوانی ندارد. یعنی مردم کردستان هیچ وقت به شخصی که عضو انجمن حجتیه و شاگرد مصباح یزدی است، رأی نخواهند داد. یعنی کسی که عامل تحریم‌های ایران بوده و مردم کردستان و اهل سنت از این تحریم‌ها بیشترین ضربه را دیده‌اند، به او رأی نخواهند داد.

 


قرار است دو مناظره در تلویزیون برگزار شود. آقای پزشکیان در این دو مناظره چه مطلبی را مطرح کند که باعث دلگرمی مردم شود؟

به نظر من آقای پزشکیان باید صراحتا بگویند که من همه تلاش خودم را برای رفع تحریم به کار می‌برم، روابط با همه کشور‌های دنیا، جز اسرائیل، را برقرار می‌کنم، روابط با کشور‌های اسلامی را بدون دخالت در امور آن‌ها برقرار می‌کنم، رفع تبعیض‌های قومی و مذهبی را در ایران انجام می‌دهم، اصول فراموش شده قانون اساسی را اجرا می‌کنم و دولت وحدت ملی و آشتی ملی را تشکیل می‌دهم. بالأخره با آشتی ملی و عفو عمومی از ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنم که بتوانند به کشور خودشان برگردند و در ساختن کشور سهیم باشد.

برای آقای پزشکیان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که مردم حساسیت این موقعیت را درک کنند و به آزادی‌خواهی، عدالت‌خواهی و اصلاح‌طلبی رأی بدهند.

نظرات بینندگان