arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۰۱ تير ۱۴۰۳

جعل واقعیت با هوش مصنوعی؛ دانشجوی از همه جا بی‌خبر چگونه در چین پرطرفدار شد؟

اولگا لوئیک، دانشجوی اوکراینی در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا به دنبال جلب مخاطب برای خودش در اینترنت بود، اما راه رسیدن به آن برای او غیرمنتظره و ناخواسته بود. اولگا لوئیک، یک دختر ۲۱ ساله اوکراینی و دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا است. او اندکی پس از راه‌اندازی یک کانال یوتیوب در ماه نوامبر متوجه شد که تصاویر او بدون اجازه برداشته شده و از طریق هوش مصنوعی از آن‌ها برای خلق شخصیت‌های همزاد در شبکه‌های اجتماعی چینی بهره‌برداری شده است. همزاد‌ها یا به عبارت دیگر داپِل‌گانگر‌های دیجیتالی که از اولگا لوئیک  توسط هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، برای خود اسم و هویت هم داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اولگا لوئیک، دانشجوی اوکراینی در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا به دنبال جلب مخاطب برای خودش در اینترنت بود، اما راه رسیدن به آن برای او غیرمنتظره و ناخواسته بود.
 
اولگا لوئیک، یک دختر ۲۱ ساله اوکراینی و دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا است. او اندکی پس از راه‌اندازی یک کانال یوتیوب در ماه نوامبر متوجه شد که تصاویر او بدون اجازه برداشته شده و از طریق هوش مصنوعی از آن‌ها برای خلق شخصیت‌های همزاد در شبکه‌های اجتماعی چینی بهره‌برداری شده است.
 
همزادها یا به عبارت دیگر داپِل‌گانگرهای دیجیتالی که از اولگا لوئیک  توسط هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، برای خود اسم و هویت هم داشتند.
 
یکی از این شخصیت‌های ساختگی «ناتاشا» نام داشت که ادعا می‌کرد یک زن روس‌تبار است و به زبان چینی مسلط است و ضمن اینکه قصد دارد از این فرصت برای قدردانی از چین به خاطر حمایتش از روسیه تشکر کند، از طرفی هم که می‌خواهد محصولاتش مانند آب نبات‌های روسی بفروشد و درآمدی برای خود به دست آورد.
 
جالب توجه آنکه، این اکانت‌های جعلی صدها هزار دنبال کننده چینی داشتند که تعداد آن‌ها خیلی بیشتر از فالوورهای حساب اصلی خود لوئیک  بود.
 
لوئیک  به خبرگزاری رویترز گفت: «این به معنای واقعی کلمه شبیه چهره من است، تنها تفاوتش این است که به زبان ماندارین صحبت می‌کند؛ حال آنکه در تصویر پس‌زمینه، کرملین و مسکو را می‌بینم و من دارم درباره عظمت روسیه و چین صحبت می‌کنم. این واقعاً وحشتناک بود، چون عمرا من از اینجور چیزها را به زبان بیاورم.»
 
آیا جعل تصویر شما کار سختی است؟
 
مورد لوئیک  تنها یکی از شمار فزاینده زنان به ظاهر روسی است که در رسانه‌های اجتماعی چینی عشق و علاقه خود را به چین و به زبان چینی ابراز می‌کنند و در کنار آن می گویند که با فروش کالاهای وارداتی از سرزمین خود به دنبال حمایت از روسیه در جنگ هستند.
 
با این حال، هیچ کدام از این هویت‌ها دارای واقعیت بیرونی نیستند. این اکانت‌ها با سوءاستفاده از تصاویر ویدئویی زنان واقعی که در اینترنت یافت می‌شوند، اغلب بدون اطلاع آن‌ها و به کمک هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند.
 
به گفته کارشناسان، ویدیوهایی که این آواتارهای جعلی درست می‌کنند برای تبلیغ محصولات به مردان مجرد چینی استفاده می شود.
 
اکانت های ایجاد شده با تصویر لوئیک  صدها هزار دنبال کننده دارند و توانسته است ده‌ها هزار دلار از محصولات از جمله آب نبات را بفروشند. البته در برخی از پست‌های این حساب‌ها  بعضا عبارتی ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد محتوای مطالب با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده است.
 
آواتارهایی مانند آنهایی که با استفاده از تصویر اولگا لوئیک ایجاد شده‌اند، از شراکت «بدون محدودیت» بین روسیه و چین به عنوان پس‌زمینه برای تبلیغ محصولاتشان استفاده می‌کنند و در نتیجه از احساسات و حمایت‌های مرتبط بهره می‌برند. این همکاری زمانی اعلام شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کمی قبل از حمله روسیه به اوکراین از پکن بازدید کرد.
 
جیم چای، مدیر عامل یک شرکت فناورانه در حوزه هوش مصنوعی به نام XMOV، می‌گوید که فناوری ایجاد چنین تصاویری «بسیار متداول است و بسیاری از مردم در چین از آن استفاده می‌کنند.»
 
وی در این رابطه گفت: «به عنوان مثال، برای تولید انسان دیجیتالی دوبعدی خودم، فقط باید یک ویدیوی ۳۰ دقیقه‌ای از خودم فیلمبرداری کنم و بعد از اتمام آن، فیلم را کمی دستکاری می کنم. البته، بسیار واقعی به نظر می رسد، و البته، اگر زبان را تغییر دهید، تنها چیزی که باید تنظیم کنید، همگام سازی لب است.»
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان