arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۰ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۸ خرداد ۱۳۸۰: از اخبار تازه درمورد بیت آیت الله منتظری تا جزئیات گفتگو با خاتمی و بهزاد نبوی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: ظهر، میهمان آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] بودم. نگران است كه با توجه به افكار رهبرى، نتواند كار مهمى براى رونق اقتصادى انجام دهد وگفت، مى‌خواهد فائزه را براى [پُست معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان] تربيت‌بدنى منصوب كند كه گفتم، مناسب نيست. دربارة بخشى از كابينه صحبت‌كرد. تأكيد كردم كه فكرى براى رونق اقتصادى كند و اكنون صنايع لوازم خانگى، منسوجات و مرغدارى‌ها و دامدارى‌ها، بازارشان كساد است و كالاهاى خارجى، فشار زيادى روى محصولات داخلى دارد و قدرت تأثير محصولاتمان در بازار صادرات كم است و امنيت سرمايه‌گذارى هم نيست.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۸ خرداد ۱۳۸۰: صبح براى افتتاح همايش علمى، تخصصى ساخت مدارس، به اردوگاه منظريه رفتيم.از نمايشگاه بازديد كردم. نمونه‌هايى از مصالح ساختمانى تجهيزات آموزشى و تجهیزات مدارس را به نمايش گذاشته بودند. آقاى [حسین] مظفر، [وزیر آموزش و پرورش] خوش‌آمد گفت و از كم‌توجهى به بودجه آموزش و پرورش شكايت كرد. معتقد است، به خاطر تضعيف او، حق معلم‌ها ضايع شده است. سخنرانى مفصلى در ضرورت ساخت و نوسازى مدارس ایراد كردم و خواستم كه از لحاظ معمارى، رنگ، نور و فضا، وضع مناسبى براى پرورش دانش‌آموزان در نظر گرفته شود و يكى از راه‌هاى رونق اقتصادى را ساخت وسيع مدرسه معرفى كردم كه مى‌تواند اشتغال‌زا هم باشد.  
 
به دفتر رفتم. آقاى [محمدعلی] ايازى از قم آمد.گفت، از دادگاه ويژه روحانيت به منزل آیت‌الله منتظرى گفته‌اند كه [فرزندش] سعيد، به زودى آزاد مى‌شود، ولى خبرى نشده است. نمونه‌اى ازكتاب‌هاى ضدانقلاب خارج را آورد. 
 
ظهر، میهمان آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] بودم. نگران است كه با توجه به افكار رهبرى، نتواند كار مهمى براى رونق اقتصادى انجام دهد وگفت، مى‌خواهد فائزه را براى [پُست معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان] تربيت‌بدنى منصوب كند كه گفتم، مناسب نيست. دربارة بخشى از كابينه صحبت‌كرد. تأكيد كردم كه فكرى براى رونق اقتصادى كند و اكنون صنايع لوازم خانگى، منسوجات و مرغدارى‌ها و دامدارى‌ها، بازارشان كساد است و كالاهاى خارجى، فشار زيادى روى محصولات داخلى دارد و قدرت تأثير محصولاتمان در بازار صادرات كم است و امنيت سرمايه‌گذارى هم نيست.  
 
عصر، مصاحبه‌اى با محمدصادق الحسينى، دربارة سياست خارجى نظام داشتم.آقاى بهزاد نبوى، [نماینده تهران] آمد. از اختلاف‌نظر دوم خردادى‌ها با رهبرى گفت و پيشنهادهایی براى رفع اختلاف داشت. گفت، با اين‌گونه دخالت رهبرى در مسأله تحقيق و تفحص [صداوسيما]، موافق نيست. گرچه مشكل را حل‌كرده است.
نظرات بینندگان