arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۳۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

بهزاد اشتیاقی، بازیگر و کمدین باسابقه ایرانی که در دهه ۱۳۵۰ با ایفای نقش «آقای مربوطه» به همراه همسر سابقش، شخصیت اصلی یکی از برنامه‌های طنز پرطرفدار تلویزیون ملی ایران بود، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهزاد اشتیاقی، بازیگر و کمدین باسابقه ایرانی که در دهه ۱۳۵۰ با ایفای نقش «آقای مربوطه» به همراه همسر سابقش، شخصیت اصلی یکی از برنامه‌های طنز پرطرفدار تلویزیون بود، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

 

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

برنامه‌های نمایشی کوتاه طنز «آقا و خانم مربوطه» از سال ۱۳۵۳ بعد از خبر ساعت ۲۱ پخش می‌شد. بهزاد اشتیاقی و فرشته هوشمند، بازیگران این نمایش تلویزیونی، از چهره‌های شناخته‌شده سال‌های پایانی فعالیت تلویزیون در دوران پیش از انقلاب اسلامی بودند.

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفتکمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

انتشار خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت که در کنار بازیگری و کارگردانی، در رشته‌ نقاشی و مدلینگ نیز فعالیت داشت، بار دیگر بخشی از تاریخ را یادآوری کرد: مجموعه‌ای از سریال‌هایی که در سال‌های دور پخش شدند و امروز در حافظه تاریخی برخی ایرانیان ثبت شده‌اند.

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

چهره‌هایی مانند حسن خیاط‌‌باشی، نوذر آذری و کارگردانان صاحب‌نامی مانند علی حاتمی و ناصر تقوایی که سریال‌های مطرح آن سال‌ها را می‌ساختند، هرکدام بخشی از حافظه تکرارنشدنی تلویزیون شده‌اند.

حسن خیاط‌باشی

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

حسن خیاط‌باشی نیز با برنامه پرطرفدار «شبکه صفر» و شخصیت «مهندس بیلی» همچنان در خاطره‌ها باقی‌ است؛ مجموعه‌ای طنز با رویکرد انتقادی به مسائل روز جامعه ایران که سال ۱۳۵۶ یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بود. محبوبیت این برنامه باعث شد خیاط‌‌باشی همچنان با نام مهندس بیلی شناخته شود. مجموعه تلویزیونی «خارج از محدوده» دیگر ساخته خیاط‌‌باشی برای تلویزیون است که از بخش‌های نمایشی کوتاه تشکیل شده بود و با بن‌مایه طنز از مشکلاتی مانند ترافیک، گرانی، صف اتوبوس، کمبود تاکسی انتقاد می‌کرد.

پرویز صیاد 

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

پرویز صیاد که برای بسیاری از ایرانی‌ها یادآور شخصیت «صمد» است، از دیگر چهره‌های پرکار تلویزیون در ساخت سریال بود.  «اختاپوس»، «سرکار استوار»، «مامور ما صمد در بالاتر از خطر» سه سریال شناخته‌شده صیاد در تلویزیون به شمار می‌روند. «اختاپوس» با ایده یک انجمن که در آن شخصیت‌های مختلفی خلق شدند و به زبان طنز، مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی روز را نقد می‌کردند، طرح اولیه ابراهیم گلستان و پیشنهاد او به پرویز صیاد بود. این برنامه با بیش از ۱۵۰ قسمت، طولانی‌ترین برنامه‌های تلویزیون در سال‌های پیش از از انقلاب است.

نوذر آذری

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

سریال تلویزیونی «ایتالیا ایتالیا» با بازی نوذر آذری در نقش «قاطبه» از دیگر برنامه‌های نمایشی خاطره‌ساز تلویزیون است. شخصیت قاطبه در این سریال از شیرین‌ترین شخصیت‌های تلویزیونی ایران است که تکیه‌کلام‌های او در فرهنگ عامه همچنان استفاده می‌شود.

«خانه قمر خانم»، «آلاخون‌والاخون» و «مورچه داره» دیگر برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون به شمار می‌روند که همچنان در حافظه مردم نقش بسته‌اند. در کنار سریال‌های طنز، سریال‌های تاریخی نیز بخشی از کارنامه پربار تلویزیون است. سریال‌های «دلیران تنگستان»، «سلطان صاحبقران»، «سمک‌ عیار» و «آتش بدون دود» از جمله برنامه‌های نمایشی تاریخی آن دوره است.

کمدین باسابقه ایرانی غریبانه از میان ما رفت

«سریال دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی که برگرفته از رمان مشهور ایرج پزشکزاد به همین نام است، به دلیل کیفیت بالای ساخت و محبوبیتی که در دهه ۱۳۵۰ و سال‌های پس از آن نزد مخاطبان به دست آورد، به افتخاری برای سریال‌سازی ایران بدل شد. مجموعه‌های داستانی مانند «آدم به آدم»، «آدم کاغذی»، «طلاق»، «پهلوان سرگردان»، «خانه بی‌زن»، «زیر بازارچه» و «غریبه» نیز هرکدام یادآور دوره‌ای از فعالیت تلویزیون‌اند.

نظرات بینندگان